Recension på Tillsammans är vi starka! Jag som givet ut mixtapet visste inte ens om denna recension. Hittade den när jag sökte på Google. Så nu bjuder jag på lite läsning!Tikkan & Amentia Produktion har tillsammans med International Solidarity Movement (ISM) gett ut en ”Solidaritetsskiva” med stora delar av Sveriges hiphopelit. Skivan heter ”Tillsammans är vi starka” och intäkterna från skivan går oavkortat till ISM och deras arbete för att uppmärksamma omvärlden om den israeliska ockupationen av Palestina. (Du kan läsa mer om ISM här!)
Först ett erkännande; jag är en lekman vad det gäller hiphop. Bland de medverkande är det bara Fille och Promoe som jag känner till namnet sedan innan. Resten hade jag ingen aning om vilka det är. Och det är också Chords & Promoe som fastnar mest efter en första genomlyssning. ”Samma visa” är en avslappnad låt med reggaegung, där man inte nödvändigtvis lutar sig mot plakatiga ordval. Klokt och varmt men för den skull inte uddlöst.
Fick nys om den här recensionen på Fourfinger Magazine:http://www.fourfinger.se/reviews/?articleId=174"Politik och hiphop går hand i hand vilket kan vara lätt att glömma när kommersiella akter såsom Nelly och 50 Cent håller ett fast grepp om listor och TV-skärmar. Den svenska hiphop-eliten har däremot oftast haft en rättvisemärkning på sig i form av att sparka underifrån för jämställdhet och rättvisa. På skivan "Tillsamman är vi starka" förenas några av Sveriges bästa akter för att samla in pengar till organisationen International Solidarity Movement (ISM), som arbetar med att organisera utländska aktivister i Palestina.Rent musikmässigt håller skivan en hög nivå med välbekanta akter såsom Promoe, Peshi och Fille samt en del mindre kända artister som t.ex. Grioa och Menteroja. Båda har sylvassa tungor fast på olika vis. Grioa levererar en diktliknande lyrik som är proppfull av olika tungvrickningsmoment medan Menteroja är som en politiskt laddad stridsvagn som aggressivt spottar ur sig åsikt efter åsikt.Allt som allt är detta en bra skiva för att lära känna den svenska hiphop-scenen, oavsett var man ligger på den politiska skalan. Som en extra bonus består den av nästintill enbart exklusiva spår från varje artist.//Ramon Calvo"