Trainspotters ft. Kashal-Tee - Breakthrough 12" Vinyl | Release 26 mars, förbeställ nu! (Snippets)
PRESSRELEASE
Trainspottes från Umeå, bestående av Eric Hörstedt a.k.a. Rewindable och Hannes Sigrell a.k.a. George Kaplan, har hunnit med en hel del under sina 20 respektive 18 år. Sedan första kassetten "Progress" släpptes 2004 har rapduon, helt utan backning av skivbolag, sålt över 1000 mixtapes, släppt singel i Japan och turnerat i Skandinavien.
I Sverige har framgångarna begränsats till otaliga spelningar på klubbar och festivaler, recensioner i Kingsize Magazine och Groove samt rotation med singeln "Feel The Vibe" på P3 samt studentradiostationerna.
Nu släpps en 12" vinyl för alla DJs och fans i norden och på kontinenten. På a-sidan hittar vi kaxiga "Breakthrough" där den svenska hiphoplegenden Kashal-Tee (arbetat med Cunninlynguists, Looptroop, Wordsworth m.fl.) gästar med en punchlinefylld vers och DJ Technical (DJ-SM) scratchar refrängen på klassiskt manér. Jazzinfluerade "It's Time" på b-sidan gästas av Stockholmsrapparen Sci-Fi och behandlar ämnet efterfest. På detta spår styr DJ Hands reglagen och skivspelarna. Tolvan trycks endast i 250 exemplar men kommer även att släppas i Asien inom kort.
TRACKLIST & SNIPPETS
Produced by Funky Five Fingers. Scratch by Hands Oio.
FÖRBESTÄLL
Releasedatumet är 26 mars, men redan nu går det att förbeställa skivan på knaster.net för endast 69 kr. Skivan kommer även att finnas tillänglig på hhv.de (Europa) och ughh.com (USA) på releasedatumet. En japansk tolva med tillhörande remixer kommer att släppas i sommar via Chateaudisc i Tokyo.
TOUR 2007
14 mars åker Trainspotters till USA för att bland annat spela live i New York. I Maj bär det av till Danmark tillsammans med Prop Dylan. Fler datum i Sverige, Norge och övriga Europa spikas inom kort. Blog från turnerna samt exakta livedatum hittas på myspace.com/trainspotters .
randombastards.com | twitter.com/randombastards Trainspotters "Bastards!" | http://bit.ly/bastards-zip
Tungt! Kul att Sci-Fi fortfarande kör.
Redline!
Grymt grymt!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vi har lirat båda låtarna i Göteborgs studentradio. Kul att Trainspotters håller igång!
Blao!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
detta är tjockt!
låter fett! bokad och betald.
Mad nice med 12" och grymma gäster, kommer bli stort!
Redaktionschef
2007-03-13 12:51
Bra låtar! Förmodligen det bästa Trainspotters gjort, kul att ni släpper det som 12".
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
häftigt, blir att förbeställa nu!
Högt liv
Kul att det diggas!
Om det är någon som är i New York i veckan spelar vi på Club Midway, Lower East Side på fredag.
Info
Tycker det är lite obegåvat att ha två gäster som ligger skyhöga nivåer över er själva wräp-mässigt sett... Sci-Fi och Kashal-Tee är jävligt säkra och överglänser er sjukt mycket! Men, det är klart, det säljer ju! :)
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet. Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand
big up my peoples!
It's all alright!<br>
Alltså, är jag helt borta nu, men framgår det vem som producerar spåren? Haha.
sylusdef... första spåret är producerat av LIAH medans andra spåret är gjort av Hands...
What would macgyver do?
Skivsamlare
2007-03-13 23:37
Låter riktigt bra, och dessutom jävligt roligt med tolva samt USA-touren. Ruskigt inspirerande att en liten akt ifrån Norrland lyckas helt själva tillsammans med ett grymt designcrew bakom sig. Kan inget annat än att önska lycka till i USA, och tolvan haffas om pengarna finns!
Yes! In Concert — For the love of music
Oh. Nu ser jag att det stod vilka som producerar. Låter riktigt fett. Hörde "It's time" igår på P3 Hiphop. Riktigt bra. Peace.
Asså jag tycker de är helt okej men inte mer än så, tror jag väl =) Tycker de blir för mycket nasal rap nuförtiden, låter som dom flesta som kör på engelska nuförtiden måste gnälla så jävulskt. Det var okej då Promoe var den enda som körde så, men nu gör alla det tycker jag. En fråga bara, hur fan lyckades ni få spela i USA? Betalar dom resa, boende och hela kit:et eller har ni köpt en scentid av klubben ni ska spela på eller? Bara nyfiken, that's all! :)
Är i DC nu och allt är riktigt fett med varmt väder, Stackbucks, Dominos Pizza och Dunkin Donuts för hela slanten... Drar vidare till New York imorrn och hookar upp med lite producenter och djs och lirar på Club Midway. Ska bli riktigt kul. Kul att de hade lirat tolvan på P3 Hiphop... Som svar på frågan i förra inlägget är det självklart att dom inte har betalat resan, men man tackar ju inte nej till att lira i New York, särskilt inte när man inte hade kommit in på någon klubb annars p.g.a. att ingen av oss än 21 än. Peace!
randombastards.com | twitter.com/randombastards Trainspotters "Bastards!" | http://bit.ly/bastards-zip
Okej okej! :) Men good luck boys, kul att se svenska rappare tar sej uppåt iaf!
Strongt av Kashal-Tee att medverka på en "namnsvagare" artists vinyl! Hoppas han kommer med tankeväckande bidrag inom svensk hip-hop inom kort, som det lite utlovades i en intervju i kingsize... Lycka till Trainspotters!
Hälsningar från Finland: www.johankvarnstrom.com
Lyssnade igenom skivan för första gången idag, och jag tyckte det lät jävligt bra! Jag gillar nog mest "I Ain't But", tror jag. Jävligt kul lyssning på "Top 10", hehe! Nice work. Keep it up!
haha, oj. jag skrev i fel tråd. jag snackar så klart om duck tape.
kul att det går bra för er, o henkes beat på tolvan e rent krut
www.twitter.com/mzamora036
soft att ni svalt gröten grabbar! Det låter fan bra asså!
Live from Bedford Stuyvesant...
don have it all upstairs but who the fuck cares 4-20 24-7 TRAINSPOTTERS.SE / RANDOMBASTARDS.COM
where'z da records man?
Progress Evolution debut album Dynamics finns nu på itunes, spotify, wimp, amazon & CDS.
fett att det är hip hop av mer klassiskt snitt och inte sån kuksugarhiphop som gäller nu för tiaaaaaa
www.alexanderadiels.com www.soundcloud.com/alexanderadiels
Cop that shit! Kop, kop, kop...
Ser fram emot att komma över vinylen. Big ups bwoys
Finns på Fatbeats i NYC nu
"5 Trainspotters + Sci-Fi It's Time Umeås unga partyrappare Eric Hörstedt och Hannes Sigrell, aka Trainspotters, snackar här över jazziga beats med hjälp av Sci-Fi om vikten av efterfester. Otroligt tajt och smidig produktion bakom flytet vid micken som porlar som en fjällbäck med Cristal. Bubblande och uppfriskande samtidigt som man bli soft i sinnet.www.trainspotters.se " Vilken "otroligt tajt och smidig" formulering av den där sista liknelsen. Annars är det roligt att tågloskarna får uppmärksamhet. :P
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Fick hem 12an idag. Låter helt okey.!
Högt liv
Officially not impressed.
var och hämtade ut den idag, i samma veva insåg jag att jag gav bort min gamla stereo igår så jag kan inte spela vinylskivor längre. men ööh...den ligger ju bra i handen om inte annat!
Hörstedt P21 hooka upp mig med mp3-versioner! :)
ranom bastardos!!!
Demento - Haha, jobbigt - men den kommer bara gå upp i värde! Jag hookar dig på msn... Kul att folk köper förresten, säljer på relativt bra både i Sverige och utomlands. Peace till alla som stödjer!