I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Aktuell MP3: Houman Sebghati - Undra Om

Svensk Hiphop - Audio & Video

2006-11-19 11:00
riktigt bra! beat, rap, allt var på topp! Mer sånt här tack!
Its Tricky!

2006-11-19 13:33
Denna låt är väldigt dålig..

Det finns en enda bra låt på hela skivan och då är det inte houmans text utan Masayahs sång.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-19 16:23

fan va soft med en houman låt.. jag diggar i oändlighet.

2006-11-19 19:06
DaNiLo P20
chile har ingen tropisk regnskog, men däremot tempererad regnskog
Customer's Choice

2006-11-19 21:18
chiles regnskogar? =/
....:::EstY:::....<br> ----> Esp & Esty <----<br> http://www.myspace.com/espesty

2006-11-19 22:53
Det var ingen club banger. Kanske nåt man sitter o mår myzpyz till då man idkar self-pitying över arbetslöshet och andra oväsentligheter, fast inget som hamnar i mp3spelarn iaf. Inget personligt mot Houman..

2006-11-20 12:15
Gewan: Haha. Du har bara "club bangers" i mp3-spelaren?

2006-11-20 13:51
Sjukt bra låt. Flytet gör halva låten. Plattan är förövrigt en riktig pärla som bäst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-20 15:24
Gillade beatet. Rapparen var sådär, tycker jag.

helt okej låt.

2006-11-20 16:35
fet

2006-11-20 19:11

huh?
hur kan folk säga att de e offbeat ?
ok, de e en annan slags flow han använder..
men ja tycker att flowet inte e nå stor roll i låten..
houman e poet i mina ögon, textförfattare i tungvikt..!
det e budskapen som gör den här låten så tung, o beatet e oxo helt underbar...

skivan e helt fantastisk, hela sverige borde ha skivan asså..
vilka jävla låtar han har gjort nu..
utan tvekan en av sveriges bästa rappare/poet genom tiderna..!

Upp för Houman

Ibancito <-- | where. Rythm Is Life, And Life Is Rythm ! checka dom senaste låtarna --> www.myspace.com/ibancito
Groupie

2006-11-20 20:47
Asså både beatet och texten var svinfett, men tillsammans lät det bara som en jävla röra. Denna låt hade nog tjänat på ett lite mer avskalat beat kan t.o.m tänka mig att den fungerar jävligt bra live om man kickar den Acapella! Detta lät i mina öron mer som någon slags spoken word eller poesi och inte som någon renodlad rap, inget fel i det men beatet passar (tycker jag) inte särskilt väl till hur texten framförs.

2006-11-21 00:13
Smurfhits var inte bra när jag var liten och de är fortfarande inte bra. När fan ska producenter lära sig ändra tempo utan att ändra tonläge? Jätteprops för valet av takten dock. Det svänger som tusan. Jag föreställer mig att Kihlen från Snook skulle kunnat rippa sönder den här låten med sina skills.

Texten skulle likaväl kunna vara tagen från en arg insändare i valfri Gringotidning. Rimstrukturen är bortom nödrim, det är inte ens charmigt. Jag måste hur som helst medge att rytmen han har för det mesta är fenomenal, bortsett från när han försöker klämma in för många ord i en mening. Rytmen är otroligt förförisk och frigörande.

Jag tycker hur som helst det är skamligt att fyrfaldiga USAmästaren i Poetry Slam Taylor Mali blir nobbad för en aktuell MP3 på Whoa medan sånt här släpps. Som någon sa tidigare så kan jag inte se någon annan anledning än just att det varit tomt i Aktuell MP3 sektionen och att de bara drog till med något för att lägga upp något.

Fy skäms.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2006-11-21 00:30
off som faen

2006-11-21 03:16
Emil_Brikha P27

varför så mycket hat Emil?

Houman och du gör samma sak, ni försöker få fram era goda budskap.  Jag har hört mycket me dig också, du har inte heller så high-tech rim oftast.

När du läser mycket o vet mycket, det är då du inser hur lite du vet. <br> www.myspace.com/R-TIN

2006-11-21 05:26
Jag har sällan eller aldrig varit en "high-tech" rimmare, men när jag gör en raplåt, så rimmar det åtminstone och vill jag skriva nåt annat så skriver jag inte något som jag försöker få att låta som ett rim, vilket då oftast resulterar i spoken word.

Houman kan ha hur gott budskap han vill, det gör inte låten bättre, det gör inte de desperata rimmen bättre.

Angående beatet ska jag vara extra konkret, så här lätt är det att ändra tempo utan att ändra tonläge och få en oseriös smurflåt.

Lyssna 13 sekunder in i filen, så enkelt är det. Vilket låter bäst, en smurf eller en kvinna?

ps: Det är det här de kallar konstruktiv kritik :) Hat är när man bara kastar bajs.

2006-11-21 05:31
Och ni som bråkar om Chiles regnskog...

"Det finns två typer av regnskog, tropisk regnskog och tempererad regnskog. Tropisk regnskog är den man oftast benämner regnskog. Tempererad regnskog finns i vissa tempererade områden med fuktiga västvindar som till exempel Nordamerikas nordvästra kust, södra Chile, Australiens sydöstra kust och Nya Zeeland."

2006-11-21 09:14

Detta va hur grymt som helst
Jag aldrig gillat houman men detta måste han ha propps för -

2006-11-21 15:28
Emil - Jag håller med om att rapsmurfen är ett klart uttjatat och tröttsamt inslag i många låtar, men men... Vissa tycker tvärt om och gillar inte 45-åriga trebarnsmorsor på hiphopbeats ;)

Jag har inte varit med och bedömt låtarna på ett bra tag, men tog tillfället i akt att lyssna på Taylor Mali-låten nu och kan väl såga som så att: han har en trevlig röst (även om han låter som en UR-engelsklärare ibland), men det är klart längre från rap på den låten än Houman är på sin. Textmässigt så är det ju en klar skillnad också, jag tror inte att Mali skulle falla ens en stor minoritet i smaken på detta community.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2006-11-21 17:28
Mabande: He he, jag vägrar tro att folk vill ha en smurf framför en människa :) Roligt att du nämner lärare, för han är lärare i engelska och matematik.

Däremot vill jag ifrågasätta det där längre ifrån rap. Jag tycker det blir farligt när man kategoriserar så där, "mest rap vinner". Spoken word är och har alltid varit en del av hiphopkulturen. Roots, Killah Priest, Saul Williams, Mos Def, Common.... osv osv.

Jag ska släppa låten officiellt sen, jag är övertygad att folk kommer älska det. Jag hoppas jag får säga "I told you so" ;)

2006-11-21 19:55
skönt att höra att fler och fler sprider sanningen, reptilernas planet, dags att vakna gott folks!
THE MUSIC IS A MISSION NOT A COMPETITION

2006-11-21 20:27
alla som tycker han e offbeat...KAMMA ER!!

med en så stark text är beatet offbeat, o med sånn text är alla beats världsklass, fattar ingen av er texten eller??

jag e ingen smörffan, men verserna gör låten, en av de bästa svenska på 10 år, kommer nog spela låten på blattefabriken inatt, och där lär den uppskattas, då ingen har whoa. o INGEN bryr sig om vilken takt han e på, utan vad han säger.

varför ska alla komma med konstruktiv kritik och ge tekniska tips till folk som rappade när dem sjävla sköts ut ur kisshål med 1 miljon bröder o systrar?

synd att släppa en blivande klassiker här, men big up houman!

2006-11-21 22:16
apu: Efter 10 års musikproducerande förbehåller jag mig rätten att ha åsikter när någon inte ens hittat pitch shift funktionen i valfritt audioprogram.

Att en bristfällig låt sen försvaras enbart för avsikten som orden har?

Vad kallar man en sån?

En skribent, inte en rappare.

Det kallas en bra krönika, inte en bra låt.

Slutligen vill jag dela med mig av min irritation över folk som inte ser en gråskala mellan kritik, dissar och props. Allt som inte är en hyllning är inte en diss och hade ni haft vidsynhetens glasögon på er så skulle ni inte missa rader som:

"Jätteprops för valet av takten dock. Det svänger som tusan."

"Jag måste hur som helst medge att rytmen han har för det mesta är fenomenal, bortsett från när han försöker klämma in för många ord i en mening. Rytmen är otroligt förförisk och frigörande."

Våga vara nyanserade.

2006-11-21 23:04
emil...
Efter 13 års musikproducerande, graffitimålande, rappande, trashande, limsniffande, dj:ande, ganjasmugglande, bärsande och svarttaxikörande förbehåller jag mig rätten att ha åsikter att folk har rätt att sluta kackla om skit som inte behöver kacklas om.

jag har inte svarat på dina inlägg just, jag blev trött på "tipsen" en kort väg in i inlägget, bläddrade ner och svarade. jävligt typiskt. vissa gillar till 100% o andra till 0%. huvudsaken är att man gjort en fkn låt och nån man inte känner tycker att den är fet. behöver inte vara överambitiöst. man kan ta till sig känslan av låten och orden, tror inte jag hade tyckt det var fetare om han la det mer tekniskt rätt. känns ju bra som det e...

och nej tyvärr, du lyckas inte övertyga mig om att han är en skribent. det här e hiphop. inte ett inskickat jidder till gp. o jag vet, du har vart med länge i gamet.
en fråga då....vad gör du när du får tips? tar du till dig kritiken och ändrar dig själv eller kör du på??

lever du hiphop eller lever hiphop dig?

2006-11-21 23:05
VÅGA SLUTA VARA ÖVERAMBITIÖSA

2006-11-21 23:34
Apu: När folk ger mig kritik i stil med "Ey du låter som Sage Francis jävla bajtare" så har jag svårt att ta till mig det. Kul att jag och Sage i så fall har samma stil och smak men... har svårt att ta såna kommentarer som kritik. Eller att jag inte använder flerstaviga rim, eller att beaten inte ÄR hiphop. Sånt tar jag inte åt mig av.

Men jag ger alla rätten att säga sin åsikt om det utan att klanka ner på dom, så länge de håller det på en civiliserad och något så när artig och respektfull nivå.

Däremot om en producent säger till mig att mastringen är dålig, eller att jag borde pressa limitern mer för att maximera ljudbilden... och jag känner att de poängterat en brist i det jag gör, då tar jag gärna till mig det. Ibland ser och hör man inte allt själv.

Så klart att detta är hiphop, den där diskussionen tänker jag inte gå in i, jag bara säger att det inte är den lysande rappen du framställer det som, baserat på att han har ett bra budskap. Det krävs mer än så för att ha gjort en bra låt. Personligen föredrar jag då också att artisten ifråga säger något mindre självklart än att vatten är blött, eller åtminstone säger att det är blött, på ett snyggt sätt, vilket han förvisso gör med sitt gung, men rent textmässigt så är det illa illa.

Och, av alla "tipsen" som kom in här så är väl jag den som hållt det mest sakligt och presenterat ett alternativ för hur man skulle kunna få det att låta snyggt, utan att låta som Smurfhits.

2006-11-22 02:34
aight...

det är uppskattat här på fabriken iallafall. folk förstår texterna o tycker att det är "griiimt mannen".

2006-11-22 11:16

rap handlar om feeling, man behöver ej vara värsta rim bögen för att det ska vara bra ok

www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-11-22 12:49
Emil_Brikha - Lite trist att han tagit med sig lärartilltalet till musiken / poesin, för med ett annat tilltal så hade det varit klart mer intressant för mig : /

Försöker inte säga att nån ska vara "mest rap", utan bara ett konstaterande av att grabbarnas flow var på ganska markant skilda platser på skalan (ungefär som att Pst/Q är på en helt annan plats än vad Reverend Run är).
Om du ska göra en låt med metalkänsla på sången så plockar du nog med större sannolikhet in Bruce Dickinson eller James Hetfield än pojkbandsrösten från Linkin Park, även om den senare också kategoriseras som metalsångare (om än med prefixet "nu-").

* "Spoken word är och har alltid varit en del av hiphopkulturen. Roots, Killah Priest, Saul Williams, Mos Def, Common.... osv osv."
- Känns som att du själv här gör en åtskillnad mellan rapdelivery och spoken word-dito ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2006-11-22 14:48
Word Chai

2006-11-22 16:59
känns som att beatet är för svårt för han. dessutom sjunger han falskt till samplingen sen. bra beat, dålig rap.
Éxitus
Redaktionschef

2006-11-23 02:44
2606 downloads like whoa!
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2006-11-23 22:54
Vad heter låten som samplas i refrängen?

2006-11-23 23:24
pinsamt dåligt.

2006-11-28 18:16

han rappar på ett udda men grymt sätt.
gillar texten rätt mycket.
jävligt tungt.

Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.

2006-12-01 23:07
Brukar verkligen gilla Houman, detta är första låten jag hör med honom som är dålig.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.