I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Recension: Hotet från Underjorden Vol. 1

Svensk Hiphop - Audio & Video

2005-12-01 02:51

Recension: Hotet från Underjorden Vol. 1

hela recensionen finns på: www.dj-silence.com

1996, då jag gick ut med att kalla mig för hip hopare på heltid, fanns det ungefär tre svenska hip hop artister att välja och vraka på. Idag, snart tio år senare, så tappar jag räkningen när det gäller antalet svenska artister som gett sig in i the rap game. Fast kritisk som jag är mot dagens svenska icke proffissionellt gjorda hip hop, som varje snorunge som gör den, ändå förväntar sig att man ska betala för, så jag blir bara glad att sådant som "Hotet från Underjorden" hamnar i min skivspelare. 26 låtar med mer än 30 artister. Vissa mer underground än andra, vissa mer välkända än andra. Med en imponerande gästlista såsom där namn som Rico Won, obnoXIuz, Käp, CRinc, Slusken, Tank Marwin, Mazy och många fler, så märker man att Må-Soft gänget har tänkt igenom det här projektet väl innan dom släppte det.

Majoriteten av låtarna på "Hotet från Underjorden" språkas på svenska, och det är just de svenskrappande akterna som tar det största utrymmet och lämnar det största intrycket på en. Ett exempel på en låt som gör ett omedelbart starkt intryck på en är då Elless dyker upp med låten ”Nutid” där en för mig okänd producent vid namn Lazy har gjort ett sånt där bittersött skönt sommarbete som gör att Elless texter flyter på hur naturligt som helst. Kanske är det ofrivilligt av Elless men han påminner väldigt mycket om Paragon. Elles och Lazy är definitivt några jag kommer att hålla öronen öppna för framöver. Även Nadamas gör en skön sommarlåt; ”Lojalitet” där den strongt underskattade producenten Prins J levererar ett av sina mästerverk.

Det jag tror Må-Soft har satsat på med denna skiva är mångfald. Den här skivan har alla känslor och årstider representerade. Mörka och melankoliska låtar som Bröder Sinsemellan ”Snackar tji med polis” och CRincs låt ”Låt oss” passar bra vid sådana här vintertider. Även en väldigt ironisk (rentav ofrivilligt gjort kanske?) sida visas upp på "Hotet från Underjorden". Eskilstuna rapparen och original prankstern Slusken som tillsammans med MC Barva och Gickpåre levererar låten ”Vi e maffia”, som inte lyckas övertyga mig om att de är maffia för fem öre, men är en låt som istället roar en mycket väl. Även rapparen Käp kickar loss på en DMX instrumental där han uppmanar folk att ge honom ett beat, även där drar man på smilbanden av förtjusning.

Hotet från Underjorden känns väldigt bra sammansvetsat och välplanerat. Tyvärr så är väldigt många av låtarna väldigt dåligt mixade och det drar ner på intrycket av att det skulle vara några proffs som ligger bakom den här skivan. Ibland är det svårt att höra rösterna på grund av mixningen, många av låtarna har också olika volym och även om skivan ska vara ihopmixad, så är det ändå små avbrott mellan varje spår som blir smått irriterande. Det här är synd för det är egentligen det enda som hindrar den här skivan från att få högsta poäng.

Men jag är 100 % säker på att "Hotet från Underjorden" kan tilltala alla. Det finns något på det här mixtapet för alla. Den passar alla årstider och alla tillfällen, oavsett om du kanske vill pumpa några spår av den på en fest, kicka den i din walkman eller bara ha som skön bakgrundsmusik, så kommer du garanterat att finna guldklimpar i det här mixtapet, förhoppningsvis är det här ett av många framtida släpp från Må-Soft Records.

Av: BC

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //