I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dagensskiva.com recenserar "Conquer"

Svensk Hiphop - Audio & Video

2005-07-28 22:29

Dagensskiva.com recenserar "Conquer"

dagensskiva.com

Tank Marwin, Orphic (med förflutet i Special Blend och Skitzophrenic (beatsnickrare åt bland andra Fronda, Mazy och Ten-Brink) har en grupp ihop. "Conquer" är resultatet av deras ringmöte.

Ett möte som hålls framför tomma läktare i en sönderbombad stad.

Även om det inte är något uttalat tema för "Conquer" så känns det som att trion släpar sig fram på övergivna bakgator i en värld sprängd till bitar av maskiner, utomjordingar, eller bara oss själva. Mörkt och skitigt. Upplopp och kaos. Skräck och religion.

Det är här det ekande pianot i "In God's Name" studsar mellan de kollapsade fasaderna samtidigt som en undergångskör smyger sig upp längst med ryggraden. Det är här de mörka rösterna i "Letters from Hell" bryter upp från underjorden medan scratchade skuggor jagar fram bakom sprickor i fasaden, hela tiden precis utanför ögonvrån. Det är här trion drar fram som ett kedjegäng när de stöter ihop med Akem i "Everyday Destruction".

Det är här gruppen till slut släpar sig upp för en hög kulle och ser ut över det öde landskapet till tonerna av "The Island".

Allra bäst fungerar "Conquer" när Tank, Orphic och Skitzophrenic gör gemensam sak med MC Tia och Mazy i en barrikadmanifestation ovanpå brinnande bildäck medan "Someone Like You" rasar ut genom spruckna högtalare kopplade till ett slarvigt ihopplockat soundsystem.

"Conquer" imponerar stort såväl vad gäller levererande som Skitzophrenics produktioner. Men trots det brister albumet lite i materialväg och blir bitvis lite väl intetsägande. Men samtidigt är "Conquer" en start som lovar riktigt gott inför framtiden för Perfect Combination.

Nu väntar jag bara på att någon spelar in filmen som "Conquer" är soundtrack till.

Ola Andersson

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-29 11:48
Ett okej betyg :)
Dock avskyr jag när folk inte avslutar parenteser (sånt keffar upp meningar, kapitel, böcker), men det kan ju ge lite humor ibland:
"Orphic (med förflutet i Special Blend och Skitzophrenic"

Ska det bli nån film, eller? :P

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2005-07-29 12:04
haha, Freud.. jag säger bara Freud... :)

jo, skitzo ska spela mördarcyborg, jag ska spela sopletare som har blivit hitman åt hackmaffian och orphic gestaltar den galna sektledare Uchaboz.. Allt utspelar sig i ett postapokalyptiskt Säffle.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-29 12:06
D.v.s. ett Säffle som ser ut som idag? ;)

10-4, over...

2005-07-29 12:32
skitzo: =)
http://fredpajorden.com

2005-07-29 12:33
Ola har uppenbarligen bevis så var på din vakt! :) jag är glad att jag slapp vara inne i resterande gruppmedlemmar.. haha

2005-07-29 12:36
Vill bara tillägga att skivan kostar 20 spänn om ni springer på oss, möter upp oss i stockholm eller whatever..

beställ från siten annars, 40 spänn ink. frakt!

2005-07-29 12:37
Säkrast att ni alltid har skivor på er då, för när hyran är betald så har jag ungefär 23:- kvar :)

10-4, over...

2005-07-29 12:50
Bra recension på en shysst platta! Big ups...

2005-07-29 12:53
skön budget.. vad äter du? grus? kottar? :)

2005-07-29 12:56
Gammal vinäger och avslagen öl som jag hittar :)

10-4, over...

2005-07-29 13:04
killen har bra smak:)
djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //

2005-07-29 13:56
haha fett roligt.. fan, staden måste ju nästan vara helt tom, förutom några statister som ska vara klädda som luffare.. som blir nedmejade av cyborgslaktmaskinen 3 min. in i filmen.. sen kommer det vara en 1,5 timmes lång slutstrid mellan de tre huvudkaraktärerna i fokus..

2005-07-29 14:42
Jag tyckte det var en konstig "poängsättning" efter en så målande recension. Han verkade ju väldigt imponerad av det mesta, eller så försöker han slå igenom i författar-gengren istället för att skriva recensioner :)

Hur som helst, gött mos!
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2005-07-29 14:51
hehe jag håller med emil (ok, man vill väl alltid ha högsta poäng), men rent objektivt tycker jag att texten känns mer på 7-8:a stadiet än en 6:a.. men med tanke på texten och att han i detalj inte direkt dissar något är jag nöjd.

2005-07-29 17:02
soft, gå in o lyssna snippets på sajten o langa en beställning.. 40 spänn för säfflebor.. helt klart värt

2005-07-30 01:26
Jag vill inte spela sektledaren Uchaboz.
Got on the bandwagon but I guess I fell off it,/
hit my head, passed out and woke up as Orphic./

2005-07-30 01:44
jo, jag gjorde en hemlig casting när ni gjorde nått annat

2005-07-31 00:46
I ett försök att uppmana folk till att köpa eller iallafall checka skivan klistrar jag in vad www.itsatrap.com skrev om låten "Conquer" när dom hade den som aktuell mp3:a

To put the best track of your album as the first song is such a super simple thing to do to, but still, like the moron I am, I fall for it every time. I can just imagine me going into a record store and checking out perfect combination's album "Conquer" on the listening post, only to be totally blown away by the first song to such an extend that I would have to buy it, even if it meant selling the clothes I was wearing. "Conquer" brings back that feeling I got when I was around 13 years old and I for the first time in my life got hooked on hiphop (mostly due to an ex-boyfriend of my older sister who introduced me to Public Enemy and Ice T). I wish I could play this song to anyone who says hiphop is just blah-repetitive-blah-sexist-blah-drivel- -no-soul-blah-etc (that also goes out to all the people who frown upon commercial stuff and only like Anticon and other pretentious crap) and if they didn't change their mind after the initial minute of this bulldozer of a track, I would surely not bust a cap in their skull, but I would consider sighing and perhaps leaving them without saying a proper "Goodbye".