I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

recension: Soul Supreme presents Double-O

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2005-07-15 01:32

recension: Soul Supreme presents Double-O

I början av sommaren så släpptes den en mängd olika skivor. En utav dessa var Double-O´s senaste skiva där Soul Supreme stod med som producent. Detta är en producent som kanske inte behöver någon närmare presentation längre. För er som ändå har missat att han har producerat amerikanska storheter som Krs-One, Big Daddy Kane, Pete Rock och OC så ringer det kanske en klocka när man säger ”Repa skivan” från Petters senaste skiva. Från att ha spridit sin musik genom de här artisterna har Soul Supreme nu valt att presentera en rappare från Kristianstad. Oscar Olin heter denna kille som vissa redan känner till genom artistnamnet Double-O. Under detta namn har han tidigare ingått i grupperna Idiot Savants och Jazzattacks. Genom dessa grupper har han blivit uppmärksammad av t.ex. Mats Nileskär i programmet P3 soul. Han har även uppträtt i städer som Hannover, Köpenhamn och New York.

Minns att jag fick ett exemplar av Jazzatacks skiva när den kom. Fick även tag på någon låt Idiot Savants. Ändå så var det inget speciellt som fick mig att fastna för just Double-O. Men när jag hör de första minuterna på denna skiva så förstår jag varför Soul Supreme valde just Double-O till sitt nyaste projekt. Tillsammans får de här två killarna till en skiva full av sköna soulsamplingar där man får en helt annan bild av Double-O som artist. Redan i den första låten ”Introduction”, märker man att han har fått tag på en producent som kan lyfta fram honom ett par steg högre än vad hans tidigare projekt har lyckats med. Skivan som är en EP består av fem låtar där nästan alla låtar passar bra till det fina sommarvädret som äntligen har hittat hit. ”Certain Single Belief” är egentligen den enda som inte passar in bland de övriga låtarna. Istället för att göra det Soul Supreme är bäst på – bygga låtar med hjälp av sköna soulsamplingar, så har han på detta spår valt att använda ljudet av en elgitarr som ger mig en känsla av sorg av tragedi. På grund av detta drar den snabbt ner den glada stämningen som de andra låtarna bygger upp. Nu är det kanske tur i oturen att denna låt är placerad som andra spåret på den här skivan. För det är efter denna låt som skivan verkligen kommer igång, och det är nu man får höra hur Double-O låter över Soul Supremes produktioner på allvar. Ibland låter det riktigt bra. Sen finns det stunder då det känns som om dessa två personer har velat lite för mycket. Ett exempel på detta är när Double-O använder sin röst till att sjunga på refrängen i låten ”Call of a lifetime”. I vissa partier fungerar detta. Fast sen dyker det även upp bitar som gör att man blir tveksam om Oscar Olin sångröst är ämnade för just detta ändamål. När jag hör denna låt så frågar jag mig själv: Varför har Soul Supreme valt att arbeta med en artist som Double-O när han kan ägna tid åt att producera åt flera av världen bästa rappare? Svaret på den frågan får jag när jag hör låten ”Fortunate”. Här är ett spår där vi tydligt kan höra hur bra Double-O kan låta på Soul Supremes beats. Även i denna låt kombineras refrängen av en soulsampling och Double-O´s sångröst. Till skillnad från förra exemplet så har han nu hittat en nivå som håller för hans röst. Så detta resulterar i att det här spåret blir det allra starkaste på skivan. På andra plats kommer den lite hårdare låten ”Keep doin´t it” där DJ Heavy Hans scratchande gör att refrängen påminner mycket om dem som sedan länge har kännetecknat Premier och Gang Starrs låtar.

Är säker på att vi kommer att få höra mycket av Soul Supremes produktioner i framtiden. När det gäller Double-O så är jag fortfarande inte helt säker på att det är just han som är vårat nästa stora namn inom svensk hip hop. Fast om ryktena stämmer om att denna EP bara var en försmak av ett kommande album, så kan jag mycket väl tänka mig att jag kan bli övertygad om motsatsen.

recensionen finns på: www.dj-silence.com

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //