I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

recension: Frotté-Bilmusik

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2005-07-15 01:29

recension: Frotté-Bilmusik

Genom deras debutalbum tog de hem priset som årets nykomlingar på Swedish Hip Hop Awards. Då visade de att de var så mycket mer än bara ett par bönder från landet. En tid efter att detta album kom ut följer dom upp succén med sitt nya album ”Bilmusik”. Precis som titeln antyder så är detta en skiva som säkert kommer att spelas i många bilar framöver. Omslaget får mig att tänka på någon av de skivor (med musik som till största del köps av raggare) som man ofrivilligt har fått syn på någon gång när man har varit inne och tankat på någon bensinmack. Känslan av att man följer med Frotté i bilen när man lyssnar på denna skiva beror till största delen av de mellanspår som binder ihop skivan. Här har dom bjudit in skådespelaren Johnny Lindqvist som nu spelar en liftare som Frotté tar med som passagerare i sin bil där dom nu spelar upp sitt nya album för oss som lyssnar. En låt på denna skiva som faktiskt bevisar hur uppskattade Frotté har blivit bland sin publik sen sist är låten ”Live”. I videon till denna låt så ser man över tusen personer som står och trängs för att få vara med på den fest som Frotté alltid bjuder på deras spelningar.

När gruppens förra skiva kom så lyckades den övertyga mig och många andra att det var just den typen av hip hop som skulle kunna röra runt i grytan ett tag framöver. Tyvärr så får jag inte alls samma känsla när jag gruppens nya låtar. Beatsen är fortfarande hårda och trummorna har fått stort utrymme i produktionen – precis som sist. Att många av de här låtarna påminner om de man hörde för tre år sedan gör att ”Bilmusik” inte alls känns lika spännande som förra skivan. Trots att produktionerna på denna skiva ger mig en känsla av att Frotté har stannat lite i utvecklingen som grupp så finns det ett par saker som ändå hjälper till att bevisa motsatsen. Främst tänker jag då på texterna. På det här albumet är det inte humor och fest som återspeglas i deras texter. Självklart finns dessa ingredienser finns även denna gång med i låtar som ”Kolla ringen” där CajsaLisa Ejemyr gästar i refrängen. Genom denna låt visar Frotté att de fortfarande kan få till en riktigt bra låt med hjälp av lite gammalt hederligt partaj. Men sen finns det då även låtar där dom tar upp lite mer allvarliga ämnen. Ett exempel på detta är låten ”Civilkurage” där Maria Törnqvist från Moder Jord Massiva gästar. En annan låt där Frotté får sällskap utifrån är ”Vardagshjältar” där finländaren Ozo gästar. Nu förstår jag inte ett ord på finska, och jag har i stort sett noll koll på den finländska scenen. Trots detta förstår man nu varför Frotté har blivit populära i just Finland när man hör denna finlandssvenska låt. En annan gäst som man numera nästan räknar med i gruppen är Don Krille som här gästar på två låtar. Resultatet av detta samarbete har nu resulterar i att en utav de bästa låtarna på skivan kommit till. ”Växelvis framryckning” heter den, och denna låt är en utav de få på den här skivan som nu bevisar att Frotté fortfarande har något komma med gentemot den övriga scenen vi har här i landet. För även om denna skiva inte alls är lika bra som deras förra, så bevisar dom nu ännu en gång att dom faktiskt gör något inom hip hopen som ingen annan gör – eller har gjort tidigare.

Hela recensionen finns på: www.dj-silence.com

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //