I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Recension: Kalle Kath-Jag Kan Dö [email protected]

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2005-06-09 05:24

Recension: Kalle Kath-Jag Kan Dö [email protected]

För en tid sedan började det ryktas om att Redline Records hade hittat en ny talang som de skulle signa till sitt bolag. Genast började folk spekulera i vem denna artist kunde vara. När det till slut kom fram att det var Kalle Kath som var den nya artisten, så var det många som var överens om att detta skulle bli något riktigt stort.

Efter att ha gått runt och väntat på resultatet av detta kontrakt som Redline skrev med denna skåning som numera bor i Stockholm, så sitter jag nu med resultatet framför mig. En skiva som består av tio olika spår, där fyra är så kallade ”Skits”. Innan jag fick chans att höra de här låtarna så fick jag syn på videon till låten ”Jag kan dö nu” som är titelspåret på skivan. Det visade sig då att det var Salla som hade varit framme och producerat detta beat som har en känsla av sorg och vemodighet över sig. Beatet i kombination med texten visar upp en allvarlig sida av denna rappare – samma sida som man fick en försmak av redan på hans medverkan på samlingsskivan Ordkrig som kom för några år sedan. Efter att sett den videon så trodde man att Kalle hade snöat in på denna stil helt och hållet. Detta stämde ju inte märkte jag efter att ha lyssnat igenom skivan. Alla andra låtar på skivan skiljer sig från de andra. Till största del är det Masse som har producerat låtarna. Salla finns dock med som producent på en låt till. En utav de bästa låtarna dessutom. ”Balla Ur” heter den och här dyker Glaciuz The ICY upp och backar upp Kalle med ett gästinhopp på Svenska. (!)

Vid det här laget så känner man igen ett beat av Masse när man hör det. Hur Kalle Kath låter på de här beatsen har vi fått höra tidigare då han bland annat har gästat sin fru Heli på några av hennes låtar. När han nu kör solo så hör man att han redan nu har gjort sig hemmastadd i Redlines Studio uppe i Stockholm. Han skånska dialekt som fortfarande sitter kvar efter flytten upp till Stockholm ligger kristallklart över Masses beats. Här har det ingen betydelse om han lägger korta och sylvassa rader i stil med ”Nya Fattaru, men inga hundar. Det är dags för katten nu…”. Eller om han bjuder på en utav sina texter där humorn kommer in. I låten ”Carlos Gato” får vi ett exempel på detta genom texten ”kliar mig med ett finger i rumpan, sen handen under näsan för att se hur fingret luktar. Nää bara skoja, jag är hemma och tar det lugnt idag. Slingar mitt hår och tar ett bubbelbad. I levande ljus och rakar min ryamatta. Dricker vin och lyssnar på Carolas nya platta…”
Skulle någon annan svensk artist använda vissa av de här ordvalen i sina texter så skulle man förmodligen se artisten i fråga som ett stort skämt. Samma sak skulle man säkert ha gjort om någon skulle ha döpt en utav sina låtar till ”Korven”. Men när just denna låttitel dyker upp i Kalle Kath´s låtlista så blir man bara nyfiken på vad som döljer sig bakom denna titel. På detta spår hjälper T.R. till att förstärka det skånska fortet då han ringer upp Kalle och bl.a. berättar om hur det gick med bruden han träffade på klubben kvällen innan. I denna låt och på många andra kommer humorn in i Kalle Kath´s texter. Med glimten i ögat och en stor skopa humor tillsammans med allvarliga saker som finns i de flestas vardagliga liv har Kalle Kath nu fått ihop en debutplatta som är minst lika bra som man hade hoppats på. Nej förresten. Detta var bättre än vad jag hade väntat mig. Nu är det bara att lyfta på hatten och gratulera Redline Records för att just dom fick chansen att lägga väntarna på denna otroligt begåvade artist. Trots att han nu har släppt sin första skiva redan ses som en veteran av många. Frågan är vad som väntar härnäst… Kan det bli bättre än så här?

Recensionen finns på: www.dj-silence.com

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //