I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fronda - Livet Genom En Pansarvagnspipa @ Groove

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2005-03-23 14:27

Fronda - Livet Genom En Pansarvagnspipa @ Groove

FRONDA
”Livet genom en pansarvagnspipa”
Fronda Music
Med sina träffsäkra punchlines, underhållande texter och frispråkighet har Fronda lyckats få många ungdomar, som annars inte lyssnar så mycket på hiphop, att se det hela med nya ögon.
Fronda har nu släppt sitt tredje soloalbum Livet genom en pansarvagnspipa och jag blev smått chockad när jag först såg listan på gästartister. Olle Ljungström, Papa Dee och Stephen Simmonds är inte det man trodde sig få höra ihop med Fronda. Jag blev dock glatt överraskad av samarbetena och det jag hör är riktigt bra från Frondas ombytliga röst och gästerna. Fronda har utvecklats. Visst finns fortfarande de roliga låtarna såsom En tutte är en tutte och Kära magister med Kamphundarkollegan Bashkim, men de djupare och allvarligare låtarna imponerar. Adalgisa, som är den obligatoriska (?!) låten om en rappares moder, är fin och tänkvärd och Du betyder ingenting med Stephen Simmonds, med ett tungt gitarrkomp är perfekt när man är arg och dumpad. En lika svängig låt som Rullar fram från förra albumet är Hej alla barn som säkert kommer spelas på många förfester runt om i landet. Olle Ljungström är med på singeln Miljoner indianer och det är en skön, tillbakalutad låt som passar att lyssna på söndagseftermiddagen i soffan. Leafy, som man hör alldeles för sällan, är med på en raggainfluerad låt som ingen lär lyssna till stillasittande. Förhoppningsvis får lite fler människor upp ögonen för Fronda i och med dessa samarbeten.
Med beats av Masse, Kekke Kulcha, P-jazz och inte minst Fronda själv kan det inte gå fel. En sak är säker, Fronda är på väg upp ur underjorden och fortsätter han i den här takten, med samma kvalitet, så kommer han att gå långt.

Saxat från www.groove.se

Jag är jag och jag röker ett lagerblad.