I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Öppenhjärna-recension!

Svensk Hiphop - Audio & Video

2005-03-23 01:00

Öppenhjärna-recension!

Första Öppenhjärna-recensionen i världshistorien:

"För fyra år sedan släppte gruppen Mat År Far skivan ”Jämna Plågor”. Sen dess har det varit ganska tyst om gruppen fram tills nu då två utav medlemmarna i gruppen; Dödfödd och Format går ihop under namnet ”Öppenhjärna” och då släpper en skiva med samma namn tillsammans.

Jag har gillat Mat Åt Fars tidigare material, men när varit dags att släppa olika sologrejer från medlemmarna har det inte alltid låtit lika bra. I pressreleasen som följde med denna skiva beskrivs denna musik som ”12 vansinniga spår byggda på fri association”… Skulle jag själv fått beskriva denna skiva och dess musik med ett ord så skulle det utan tvekan bli: galenskap.

Det finns ett spår på skivan som jag fastnar för till en början. ”Äppelhjärna” heter denna låt. Allt börjar i samma stil som de andra spåren på skivan: mörkt med en dov stämning. I denna låt finns det en röst inspelad som mumlar något på engelska. Kan tyvärr inte berätta vad denna röst tillför låten eftersom musikens (oljudet) hela tiden ligger ett par toner högre och då överröstar allt denna röst säger. Efter att halva låten gått så dyker det helt plötsligt upp lite drum and bass i låten som dessutom görs av akustiska trummor och inte med hjälp av en saftig trummaskin. Äntligen tänker man nu. Här fanns det ju något som nu helt plötsligt låter spännande och riktigt bra dessutom. Denna tanke varar i ca. tio sekunder. Efter dessa korta sekunder dyker det upp ett munspel i låten och sedan gör det bara utför. Trummorna övergår i ett hysteriskt tempo som snart blandas ihop med något som låter som barnskrik. Detta övergår senare till ett mansvrål som då tydligen ska föreställa sång. När det till slut är arton sekunder kvar av låten så tystnar musiken och då är det dags för den röst som följt med oss genom hela låten att äntligen göra sig hörd utan allt annat oljud. Då det äntligen är dags för detta så är man för trött på allting så man orkar helt enkelt inte bry sig. Ordet galenskap dyker upp i mitt huvud åter igen då denna låt äntligen tagit slut. Börjar nu fundera på vad det är som driver människor till att göra sånt här som de sedan kallar musik. Varför ett par av dessa låtar på skivan dessutom är över sju (!) minuter långa har jag ingen aning om…

Då man äntligen har tvingat sig själv att ta sig igenom alla låtar på denna skiva så dyker det dessutom upp två bonusspår. Vad ska detta vara bra för? tänker jag med en gång. När det första utav dessa bonusspår sätter igång så är jag ganska övertygad om att denna musik skulle passa bättre i någon mystisk sekt än hos den svenska hip hop-publiken. Sen händer det plötsligt något igen… Efter att denna låt tagit slut så sätter det andra bonusspåret och sista låten på skivan igång. Nu får vi höra hur gruppen Öppenhjärna låter live och nu låter ju dessa medlemmar minst lika bra som de gjort under åren tillsammans med gruppen Mat Åt Far. Skulle hellre vilja se detta live, istället för att höra det på en sån här skiva som fram tills nu varit helt och hållet ointressant och fullkomligt obegriplig från början till slut.

Betyg: 1 av 5

Dj Silence"

Dom som är nyfikna på o veta hur denna skit låter gå in på www.aktabra.tk o beställ ett ex.

Ny låt: "Mr. Blatteloverman"!