I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mat åt far-recension på dj-silence.com

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2005-03-23 00:53

Mat åt far-recension på dj-silence.com

"Gruppen Mat Åt Far från Uppsala är ett namn som har funnits med inom den svenska hip hop-scenen ett bra tag nu. Deras första inspelning gjorde dem –97, och efter detta så har de bland annat hunnit med att släppa ett album, en liveskiva och även olika soloprojekt från de olika medlemmarna. Då jag tidigare har lyssnat på dessa olika sologrejer så har jag ännu inte riktigt fastnat för det jag hört på samma sätt som jag gjort då hela gruppen är samlade. Många gånger har det varit så att efter man hört deras grejer så blir man nästan alltid nyfiken på vad de ska hitta på nästa gång.
När de nu släpper en 12”a med hjälp av Flora & Fauna, så har de fått med sammanlagt fem olika spår. Där har de även passat på att klämma in lite effekter och ljud som vi DJ´s kan använda oss av (många av dessa effekter består dock av fraser som förknippas med Mat Åt Far). På två av spåren på skivan, ”Cirkus” och ”Hasse Dont Fly Straight” så känner man igen Mat År Far med en gång. I den förstnämnda så visar dem oss hur kommersialismen högborg ter sig ut i våra svenska städer. Det andra utav dessa, är ett spår som tar oss direkt ner i den mörka och djupa underjorden där man direkt känner en stark doft av svensk independent hip hop. Det som överraskar mig mest på denna skiva är titelspåret som de har döpt ”Bam!”. Nu får vi höra en helt annan sida av Mat Åt Far än vad vi är vana vid sen tidigare, och det är på denna låt all fokus bör ligga från och med nu. Här får gruppen hjälp av Fnojan som tidigare synts tillsammans med bland annat Moder Jord Massiva. Även Olof Olofsson från The Beat Prophets och blåsaren Ludvig Rylander är med på varsitt hörn i låten. Den sistnämnda utav de här namnen spelar till vardags bland annat med Concretes, MJM och Marit Bergman. De här båda herrarna har nu tillsammans med gruppen Mat År Far visat att svensk hip hop kan må bra av att ibland ta hjälp av människor från lite oväntade håll. När man vänder på plattan så dyker det även upp en Miami Bass-remix av ”Bam!” som är tillverkad av Riga. Beatet till den här låten gillar jag skarpt, (saknar en instrumental version), men ska man höra Mat Åt Fars bästa sidor som rappare så ska man helt klart välja originalet av denna låt. Efter bara ett par sekunder in i denna låt, så är jag övertygad om att denna låt är den bästa gruppen någonsin gjort. Här flyter rapparna Format och Dödfödd på som aldrig tidigare, och här hör man direkt att de har hittat ett ruskigt svängigt beat som passar deras stil som rappare nästintill perfekt. Låtar som denna vill jag mer än gärna höra mer av i framtiden…"

Betyg: 3 av 5

Dj Silence

Ny låt: "Mr. Blatteloverman"!