I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-11-30 17:39

Caine-Sweden Ain´t [email protected]

Hela recensionen finns på: www.dj-silence.com

Tidigare har gruppen Caine från Göteborg hunnit släppa två skivor i promotionsyfte. Båda dessa skivor har de delat ut gratis så att folk ska få upp ögonen för dem och den musik de gör. Detta har de lyckats bra med. Jag själv intervjuade gruppen för en tid sedan, där vi bland annat pratade om deras officiella debutalbum som de släpper inom kort.

För en tid sedan släppte de även en video på Internet tillsammans med en tillhörande mp3: a där bara titeln på låten fick mig att stanna till och lyssna på texten till låten. Vad var det som gjorde att de valde att göra en låt om alkohol och cigaretter?
Samma sak undrade jag första gången jag fick höra titeln på den låt som senare skulle bli deras första officiella singel i väntat på att debutalbumet skulle släppas. Direkt efter att jag fått denna singel i handen så sätter jag mig ner och lyssnar noggrant efter vad det är som gör att man döper sin första officiella singel till det nästan provokativa namnet ”Sweden Ain´t Just White No More”? Här märker jag samma sak som jag gjorde då jag såg videon till deras låt om alkohol och cigaretter. Dessa människor vill något med deras musik. De vill berätta något. Titeln till denna singel handlar inte om att det hatar vita eller något i den stilen. Gruppens producent, Rokkz har här tillverkat ett beat som drar tag i mig, och då nästan tvingar mig till att sätta mig ner och lyssna till vad OP och Mofo vill säga med denna låt. Här berättar nu Mofo och OP om hur det är att vara invandrare i dagens svenska samhälle. Här ber de om att få bli en del av det svenska samhället. De frågar sig varför de inte kan bli accepterade som alla andra svenskar som jobbar och betalar skatt. De vill inte stå utanför samhället på något sätt. De vill heller inte att det ska vara de mot resten utav samhället. OP säger att detta är hans önskan samtidigt som Mofo berättar om när han som liten fick höra att han skulle sikta på att bli bättre än en vanlig svensk, och visst har han nu blivit bra på något – det märker man tydligt här. Hans verser på denna låt sätter sig direkt inuti mig som lyssnare. Samma sak gäller hans partner OP. Dessa två artister visar nu ännu en gång att gruppen Caine inte är några rappare som nöjer sig med att glorifiera våld, droger och livet i Göteborgs förorter. De fokuserar sig istället på att berätta om vad de tycker om hela det svenska samhället. Nu säger jag inte att de här människorna bara sitter och beklagar sig över hur dåligt de har det som invandrare i Sverige – tvärtom. Istället för att berätta hur dåligt och jobbigt allt är, så berättar de i denna låt vad de tycker är fel, och vad som behöver förändras.

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //