I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-11-16 14:21

Million Vibes-Heart, Mind & [email protected]

Hela recensionen finns här: www.dj-silence.com
---------------------------------------- ---------------------

Inleder denna först dag på helgen med att sätta på nya mix-cd´n som Million Vibes Sound har satt ihop. Skivan består av sjuttiofyra låtar, och med tanke på hur mycket tid av musik en vanlig cd brukar få plats med så kan man lätt räkna ut att låtarna på denna skiva inte är särskilt långa.

Istället för att göra som många andra gör med såna här skivor så har Million Vibes här koncentrerat sig på en låt i taget. På vissa ställen har de i och för sig valt att gjort slänga ihop ett avsnitt av en och samma riddim. Dessa avsnitt på skivan är dock inte i närheten av att bli så långdragiga som det kan bli på en del andra skivor när olika soundsystems visar upp vilka riddims som är de hetaste för tillfället. Det som skiljer sig de ifrån varandra är då vilka dubplates och eventuellt remixar de har fixat fram. Att nu Millon Vibes Sound tar och betar av en låt i taget på denna skiva är ju helt klart ett plus i kanten. På skivan finns det även med lite specialare ifrån TOK, Sizzla, Sanchez, Courtney Melody, Wayne Wonder, Gabriel, Half Pint, Sky Toppa och Wayne Marshall. Utav dessa är det TOK´s ”Murder” som går hem bäst hos mig som lyssnare. Här har de dammat av den riddim som bland annat Chaka Demus & Pliers använde sig av för några år sedan. Annars så tillhör Barrington Levy, Conroy Smith, Bennie Man, Degree, Sizzla och Glen Washington de artister som gör bäst ifrån sig när Million Vibes Sound mixar ihop sina reggaefavoriter. Fast det är ändå när Million Vibes går över till att mixa ihop sina favoriter inom Dancehall som jag vaknar till på allvar. Här får de med gamla som nya favoriter i form av artister som Shabba Ranks, Terror Fabulous & Nadine S, Wayne Wonder, Lady Saw, Spragga Benz och Chico. Här får de även med den riddim av Cordell ”Scatta” Burell som gjorde systrarna i Nina Sky kända. Dessa är inte med på denna skiva, men istället hittar vi Elephant Man som med låten ”Geenie Dance” som här ger oss en nyare och bättre version på denna riddim.

Tycker ni att det är svårt att hänga med i alla reggaesinglar som kommer in från Jamaica i dagens läge? Det är ju trots allt en del att hålla reda på. Ett bra tips då är att plocka upp denna skiva som Million Vibes Sound har satt ihop. Jag har själv hittat en hel del nya favoriter här. Även om skivan inte lyckades tillfredställa mig fullt ut som lyssnare så får man här en riktigt bra översikt över all musik som Jamaica ständigt producerar.

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //