I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Twiice - Tappa det @ Svenskunderjord.com

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2004-11-04 06:37

Twiice - Tappa det @ Svenskunderjord.com

Twiice
"Tappa Det"
Publicerad: 04.11.03 - 11:32
border=0Betyg: 4/5 (Demo)


I början av mitt hiphoplyssnande liv utgjorde vänsterpropagandisk hiphop en stor del av mitt musikutbud. Men med tiden och mognaden har egentligen intresset för politisk hiphop svalnat, kanske främst eftersom den ofta inte längre görs med glimten i ögat, men samtidigt är den en viktig del av mångas musikliv. Intresset fick en liten nytändning när Immortal Technique dök upp med sin skiva på Viper Records för några år sedan. Nu är det Sverige 2004 och dags för Memo och Phiffan , två Haninge killars försök att göra sina röster hörda med hjälp av politisk rap.

Memo och Phiffan som utgör gruppen Twiice har övat upp sina förmågor genom både liveuppträdanden som grupp samt på freestylebattles. Tillsammans med kompisen Toffer utgör de också konstellationen Smötsiga Höndar . ”Tappa Det” innehåller elva låtar med vänsterpropaganda, glädje, sorg och kärlek. Ibland känns det grymt, ibland saknas det något. Men ett spår som verkligen berör är ”Vår Bäste Vän” som är en kärleksförklaring till den goda vännen. En annan intressant temalåt är ”Vi Skapa Världen ” där de likt gud skapar världen på sju dagar och lägger till de viktiga delar som behövs för en fungerande värld.

Det negativa med skivan som jag ser det är deras i längden något enerverande röster, det låter som de rappar långt fram i munnen, så jag skulle önska mera tyngd i rösterna. Om det har någon koppling med dialekten är svårt att säga. Skivans beats är utan undantag producerade av Memo och visst hörs det att han kan sin sak, ibland kan dock trummorna kännas lite plastiga. Men visst är det bra gjort och det svänger riktigt duktig på några låtar.

Ser man det här som en demo är det riktigt bra. Ljudet är bra, beatsen tighta och dessutom egna, texterna består av flerstaviga rim och förmedlar samtidigt något viktigt. Vill man ha en skön demo med Haningedialekt så är det här något för dig. Trots att sextio kronor för ett demo känns lite i överkant kan det klart vara värt det, men jag skulle ändå inte köpa en sextiokronors demo utan att ha hört den innan.


Skriven av: Pontus Gustavsson