I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-10-04 17:44

Nico-Liten och [email protected]

Hela recensionen finns på: www.dj-silence.com

Är det någon som kommer ihåg lillkillen som dök upp i olika Ikea-reklamer för ett tag sen? Ni vet den där lilla killen som hade så skön stil, och visade upp olika varor ifrån Ikea, samtidigt som han visade upp dem som om det vore hans egna grejer som han hade i sin egen lägenhet…

För en tid sedan fick man redan på att denna 11-åriga kille från Stockholm som heter Nico både till vardags skulle börja rappa under samma namn. Denna karriär har nu börjat ta fart genom att hans första singel ”Liten och Hardcore” nu har dykt upp i butikerna. Singeln består av en låt med tillhörande censurerad version och en instrumental till låten. På omslaget står det att låten har producerats av P.U.S.H. Records. Med andra ord så är det ingen mindre än Ayo som står bakom musiken till denna låt. Singeln ges nu ut på Svenska, men går man in på www.x5music.com>> så kan man även lyssna på en Engelsk version av låten. Här kan man även kolla in videon till låten. Denna låt ges ut av X5 Music Group. Ett bolag som verkligen har jobbat hårt för att styla denna kille på ett sett som gör nu honom till Sveriges svar på vad Lil´ Bow Wow var i staterna för ett par år sedan. Fast här måste jag erkänna att de faktiskt har lyckats styla denna kille på ett sätt som hans amerikanska motsvarighet aldrig kom i närheten av då han först dök upp, men det finns dock en sak som Nico är sämre på - engelska. Detta förlåter man honom i och för sig ganska snabbt för av olika anledningar. Dels för att han med all säkerhet knappt börjat läsa engelska i skolan än. Fast även av den anledning den svenska versionen är så otroligt mycket mer underhållande. Videon där han rappar på engelsk har för övrigt allt du kan önska dig. Modellbrudar, skottsalvor, guld, juveler, kristallkronor, lyxvillor, bilar, pengar och även en golfspelande Nico som med denna sport bevisar att man visst kan ha pengar på banken, trots att man bara är 11 år. Videon har i stort sett allt du någonsin har sett i amerikanska videos av Jay Z, P Diddy och alla de andra som tillhör samma kategori. Men innan ni kollar in videon så måste ni ju lyssna in original låten där Nico levererar denna coola skryt rap på svenska. Här berättar Nico helt hur hans värld ser ut. Nico bor Stockholm där han till vardags bland annat kämpar för att hålla kvar sig i branschen, men han skrattar alltid då han beger sig till hip hop banken.

Detta är ingen låt man ska sätta sig ner och analysera sönder, detta ska man istället bara le åt.
Tycker att denna kaxighet som Nico utstrålar är så otroligt skön. Hela idén med denna artist är en sån skön kontrast till andra delar av den hip hop scen vi har här i Sverige idag. Att man väljer Bingo Rimér som fotograf när man ska fota sig själv sittande på en jeep av märke Hummer. Samtidigt som man står iklädd bland annat ett glittrande halsband från Roca Wear är ju bara ett plus i kanten när en sån här skiva ska betygsättas. Reglerna säger ju dock att jag inte kan sitta här och betygsätta en skiva på grund av omslag, styling och video, utan istället ska jag nu börja kritisera musiken när det låter som det gör här. Dessa regler nu skiter jag i nu. Jag kan helt enkelt inte låta bli att gilla denna låt, trots att jag redan är så trött på den efter enbart ett par genomlyssningar. Kan ju mycket väl tänka mig att Nicos bolag inte har satt min målgrupp i första hand då fångade upp denna ”tv-stjärna”. Nico är ju bara 11 år än så länge och snart släpper han sin debut skiva. Vet inte om jag kommer att bli lika trött på det som jag är på denna låt, samtidigt som jag med all säkerhet kommer att gilla det. I vilket fall så får denna singel nu nöja sig med betyget här nedan.

Betyg: 2 av 5


djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //