I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-09-28 22:50

Headtag-The [email protected]

Hela recensionen finns på: www.dj-silence.com

I slutet av nittiotalet hörde jag gruppen Headtag för första gången på deras vinyl EP ”Swedish Steel”. Då släppte Akem, Crippual och Dj Loeb en EP med stenhård hiphop som senare blivit en given klassiker för många. På den tiden så kallade många deras musik ”öl-hävar hip hop".

Efter en lång väntan så har denna grupp äntligen fått chansen att släppa en efterföljare till denna EP genom albumet ”The Shindig” som de nu släpper genom bolaget Pay Per Bag Records. På detta album är det fortfarande stenhård hip hop där Akem och Dj Loeb själva har producerat materialet där de bland annat tar tillfälle i akt och då samplar ihop lite syntar tillsammans med vargar i låten ”Mouth Run”.

Till största del så är det fortfarande ”öl-hävar hip hop” som gäller för grabbarna i Headtag på denna skiva. Akem får fortfarande ur sig rhymes som bevisar att han är en utav de rappare här i landet som har fått alldeles för lite uppmärksamhet jämfört med vad han kan prestera som rappare. Sen tycker jag att det är så otroligt skönt att få höra honom och Crippual tillsammans igen efter en så här lång väntan. När man hör deras samspel på dessa låtar så känner man att Crippual är en rappare som man har fått höra alldeles för lite av sen förra EP´n kom ut. Akem däremot har hunnit släppa ett par solo skivor. Sen så har ju även Dj Loeb har ju fått iväg en egen solo EP. Fortfarande så är det Akem som tar täten i låtarna, men Crippual kommer strax efter och visar nu att han och Akem fortfarande har det där magiska som man fastnade för de första gångerna man hörde dem tillsammans.
Som tur är så kan dessa två fortfarande rocka skiten ur en mikrofon då låtar som ”Peek A Boo”, "Cookie Crumble” och ”Step It Up” sätter igång. Nu märks det att gamla hederliga Headtag är tillbaka. Självklart så skulle en skiva full med såna här låtar vara det ultimata för alla Headtag fans. Sen vore det ju även synd om så här vassa rappare skulle ha låtit på samma sätt som de gjorde för fem år sedan då jag hörde dem senast. ”Love It” är en låt där gruppen har skippat deras hårda sound och istället valt ta det lite lugnare för att istället skapa en låt som lika kunde ha dykt upp som singel innan detta album kom. En annan låt som visar upp lite annorlunda sidor av Akem och Crippual är ”Reachin Yer Cooler”, där de berättar för oss att det bästa sättet att lyssna på Headtags musik är att sätta sig ner och bara ta det lugnt. Så att istället för att bara göra strictly "öl-hävar hip hop" så har dessa två tillsammans med Dj Loeb nu gett det svenska folket ett album som många har gått och väntat på sedan en lång tid tillbaka. Vet inte hur lång tid det kommer att ta innan Headtag släpper nytt material nu, men i vilket fall så kommer de nu säkert kunnat tillfredställa många av sina fans med detta album som jag själv nu sätter en stämpel på, där det står klassiker.

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //