Tank Marwin-Tank [email protected]
Hela recensionen finns här: www.dj-silence.com För en tid sedan recenserade jag den debutskiva som artisten Tank Marwin då släppte på egen hand. När jag skrev om den skivan så var denna artist inte någon jag imponerades av särskilt mycket. Men jag kommer ändå ihåg att det var något hos denna artist som gjorde att jag inte gav upp hoppet helt. Då skrev jag bland annat ”med gäster som Mufakka och Jah Rytm, kan detta mycket väl bli både bättre, och mer avancerat i framtiden”. Nu har gått en tid sedan jag lyssnade på honom sist, och under denna tid så verkar det ha hänt en hel del med denna artist. Hans andra skiva som var ett mp3 album blev till och med bootleggad i Ryssland. Under den tid som gått har han även hunnit bilda en grupp tillsammans med Jah Rytm som jag blev så imponerad av på Tank Marwins första skiva. Han har även blivit nominerad i tävlingen Swedish Hiphop Prize tillsammans med namn som Ken, Fronda, T.R och Rico Wondahman. Men det mest aktuella som har denna artist är nog ändå att han har skrivit kontrakt med bolaget Pay Per Bag Records som nu släpper hans nya album ”Tank You”. Blir genast förvånad över hur mycket denna artist har utvecklats sen jag hörde honom sist. Nu behöver jag inte höra många låtar på denna skiva förrän jag har övertygats om att Tank Marwins nya album inte kommer att göra mig besviken, utan tvärtom. Här har han fått ihop en skiva med låtar som alla har producerats av SansProfit Productions. Gäster finns det även gott om på skivan. Tank Marwin och Bashie gör till exempel ett mycket bra jobb på låten ”Rappin for life”. En annan gäst som dyker upp är Mufakka som man fick höra tillsammans me6d Tank Marwin redan på hans debut. När nu dessa två dyker tillsammans med bland annat Bucc på låten ”Asssault part 2” så lyfts Tank Marwin ännu ett snäpp som artist. Ett par låtar senare då han får sällskap av Bucc tillsammans med dennes kollegor i gruppen The Narcissists så börjar denna skiva verkligen ta fart. Här börjar denna skiva bli riktigt intressant, och Tank Marwin imponerar bara mer och mer. När det då är dags för Jah Rhythm första gästspel på skivan så har han denna lagt sin hårda sida som rappare åt sidan, och dyker nu upp och sjunger i refrängen. Detta måste nog vara den mest oväntade, men samtidigt positiva överraskning på denna skiva. Även produktionen på denna låt som går under namnet ”Lonely Sunday”, är något utöver det vanliga här i hip hop Sverige. Med denna låt så börjar jag nu även få upp mina sinnen för det här producent teamet, SansProfit Productions. Människorna bakom detta namn drar nu med mig på en resa tillsammans med Tank Marwin som stannar på just de stationerna som jag ville stöta på då jag lyssnade på hans debut. Lyssnar man på låtar som ”The Journey” och ”Getting Live” så hör man ju att dessa är som natt och dag i jämförelse med varandra, men ändå är de så fruktansvärt bra. Tillsammans med sista låten på denna skiva, ”Never change” där MC Justice gästar med en fiol i bakfickan placerar sig denna skiva långt fram i raden av mina favoritskivor. Det har som sagt hänt en del med Tank Marwin sen sist jag hörde honom. Här har nu lyckats leverera ett album som nu visat sig vara något alldeles extra.
djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //
|