Combat [email protected]
Hela recensionen finns här: www.dj-silence.com Combat Sound som har sina rötter i Stockholms förorter har nu släppt en ny mix-cd som de har proppat full med de hetaste dancehall rytmerna från Jamaica. Här får vi höra de mixa ihop riddims som till exempel Red Alert, Arriba, Thrilla, French Vanilla och Aollo! Aollo!. Arbetet de har lagt ner på att mixa ihop gör de på ett mycket bra sett, och spåren ligger tätt inpå varandra. Hela femtioåtta stycken hinner de med här innan skivan tar slut. Skivan har mixats på ett sett som gör att man ofta inte hinner med när nästa låt börjar – med andra ord så har de har gjort ett mycket bra jobb här. Mix-skivor i likhet med denna har man sett ett par gånger den senaste tiden. När man då har lyssnat färdigt på en sån här skiva så har man ju oftast en uppfattning om just detta sound system är värt att gå och kolla in nästa gång de kommer till en klubb nära dig. I värsta fall så har man ju fått en sån dålig uppfattning av det de har presterat på skivan, så man helt enkelt väljer att inta dansgolvet till ett helt annat sound system. Det som brukar skilja dessa skivor är hur exklusiva grejer som finns på skivan man lyssnar på. Man vill ju hela tiden uppdateras om vilka riddims som gäller borta på Jamaica. Sen går ju heller inget upp emot att höra en riktigt fet dubplate som ett soundsystem har fått tag på i samband med ett soundclash eller just en sån här skiva som jag har i handen nu. Till skillnad mot vad många soundsystem brukar koncentrera sig på i låtlistan på en sån här skiva, att få med så många exklusiva dubplates i en och samma låtlista. Så har Combat Sound valt att inte ta med en enda på denna skiva som de har döpt till ”Riddimrider vol. 7”. Höjdpunkterna på denna skiva består istället av att blanda ihop huvud ingredienserna, hip hop och dancehall på ett så snyggt sätt som möjligt. Även om just min favorit riddim här är Red Alert, så är det faktiskt inte valet av riddims som gör att jag nu har fastnat för just denna skiva. Istället så väljer att gång på gång välja bort en stor av del av spåren på denna skiva, och istället njuta av dessa remix versioner som dyker upp med jämna mellanrum. Redan på första spåret på skivan så imponerar Combat Sound med att para ihop artisten Super Cat med Cypress Hill och deras gamla banger ”Insane in the brain”. Efter detta tar Buju Banton och Assassin över och ger varsin version på den låt som Shyne och Barrington Levy gjorde tillsammans för ett par år sedan. En låt som de döpte till ”Bonnie & Shyne”. Denna låt dyker även upp i sitt original efter dessa och avlutar just denna remix-session. När nästa avdelning med detta hip hop/dancehall koncept sätter igång så har Combat Sound valt att göra om Ghostface´s låt ”Tush” när självaste Bounty Killer dyker upp som första artist. Efter denna låt så dyker en utav skivans största höjdpunkter upp då Mr.Vegas dyker och river av den otroligt sköna låten ”Tamale”. Just denna låt har jag själv lyssnat sönder vid det här laget, så att en ny och fräsch version som denna tar jag nu emot med öppna armar. Samma artist dyker senare upp med låten ”Pull Up” i en dancehall remix signerad detta Combat Sound. Tyvärr så fastnar jag inte lika snabbt för denna version. Här väljer jag istället att lyssna ytterligare ett par gånger på Kelis och hennes radio plåga ”Trick Me”, som här hypas ännu ett snäpp med hjälp av Combat Sound då de har fixat ihop olika versioner där Bounty Killer och Capleton gästar. En annan favorit artist jag lägger till som favorit på denna skiva är Alicia Keys.
djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //
|