I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sylen/Kape-Ni kan inte stoppa [email protected]

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2004-09-12 19:57

Sylen/Kape-Ni kan inte stoppa [email protected]

Hela recensionen finns på: www.dj-silence.com
____________________________

Jag har aldrig varit ett stort fan av punk och allt det som just den musikformen har förknippats med under alla år som den har funnits bland oss. Under alla de timmar jag har tillbringat i olika skivaffärer så har jag även hunnit se ett och annat omslag till punk plattorna som funnits där då jag letat efter mina egna samlarobjekt.

När jag nu har fått skivan ”Ni kan inte stoppa oss!”, så kan jag inte låta bli att jämföra dess omslag med de punkskivor man har stått och sneglat på medens man har stått och grävt i skivbackarna under åren som gått.

Denna skiva jag pratar om nu har gjorts av Sylen och Kape. Två rappare som har valt att pressa upp en vinyl i begränsad upplaga på ett hundra exemplar, där dem har lagt titelspåret på ena sidan medens dem har valt att designa B-sidan med hjälp av sina egna graffiti kunskaper. Enligt dem själva så går denna låt ut till ”alla dem som inte är förtjusta i snuten, alla som har hamnat på akuten med handen och fotleden bruten, alla dem som vägrar hålla truten, varje demonstrant som blivit beskjuten och till alla de som vägrat bli tystad med kniven mot strupen…”

Går man in och läser på deras respektive hemsidor www.skitsylen.tk>> och www.kulturelit.se>> så ser man att dessa två killar har en lång diskografi bakom sig. Båda har släppt en rad olika skivor innan detta. Sylen medverkade bland annat redan på ”Jakten på underjorden 2” som Streetzone Records gav ut för tre år sedan.

Detta är politisk hip hop på svenska där Sylen och Kape får ut sitt budskap genom deras låt ”Ni kan inte stoppa oss!”. Här får man höra vad dem tycker om samhället, och om man läser citatet från deras text här ovan så kan man ju lista ut vad dem tycker den svenska polisen och om hela samhället vi lever i dag. När man lyssnar på låten så förstår man att dessa människor inte är ute efter att få folk att röra sig ut mot dansgolvet ute på klubbarna. De verkar inte heller vara så noga med att just deras musik ska spelas utav så många radiokanaler som möjligt. Här är de istället mer noggranna med att föra fram sitt budskap på ett så effektivt sätt som möjligt, och just detta har de onekligen lyckats med. Produktionen på låten har Kape själv tagit hand om. Där han nu har fått fram ett smutsigt och skitigt ljud som han och Sylen med sin relativt tydliga kärlek till reggae musiken gör denna skiva till en bit av röd vinyl som man kommer att minnas en lång tid framöver. Tyvärr kommer jag då inte komma ihåg dem som två skickliga rappare som använder sig avancerade rimtekniker och allt det där som kännetecknar en duktig artist i dag.

Istället fastnar jag för deras budskap och viljan att skapa något. Dessa människor nöjer sig inte med att sitta bakom sin dator och sprida sin musik via nätet. De väljer istället att pressa upp sina egna skivor, och sedan föra fram det dem vill få sagt till de som delar åsikter och uppfattning om den värld vi lever i idag.

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //