I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-09-12 19:53

Osten af mozzarella-Du får [email protected]

Hela recensionen finns på: www.dj-silence.com
________________________________________ ___

Osten af mozzarella kallar sig en kille som nu har valt att trycka upp två av sina låtar, ”Du får pengar” och ”ReidarRiet” på en vinyl 7”a med hjälp av Remmerline Records.

Tycker även ni att detta låter som detta är ett skämt? Precis det tänkte jag själv när jag fick denna skiva på posten för ett tag sen.

Detta gjorde att jag faktiskt väntade med att lyssna genom denna skiva för att sedan nu äntligen sätta mig ner och skriva om den. Kan nu i efterhand säga att jag har underskattat denna skiva på ett otroligt trångsynt sätt. Visst låter inledningen till denna recension som detta är ett fruktansvärt oseriöst släpp. Men sätter man sig ner och kollar in Osten af mozzarellas hemsida http://irstakanektjon.cjb.net>> samtidigt som man lägger denna skiva på skivspelaren, så förstår man ganska snabbt att denna artist har spelat in denna singel med en stor skopa humor och ironi. Detta är ju den stora orsaken till att man senare sitter och verkligen skrattar åt den singel man lyssnar på.

I hans biografi står det bl.a. ”När Mögel Osten greppade micen för första gången år 2000 var det många pers som tappade hakan. Dels för att han rappade om Irsta och dels för att han var helt bedrövlig som rappare…” Jag har faktiskt ingen aning om var Irsta ligger, men jag kan ju hålla med om att han är bedrövlig som rappare. Ok, helt värdelös är han inte – men han är ju definitivt en sån artist som jag verkligen skulle ha tyckt synd om ifall det nu inte skulle vara för den otroligt sköna stil som han har, både när han nu finns med på denna skiva och då han uppträder live.

Jag själv har alltid tyckt att serien Rederiet är något av det mest underhållande som någonsin har visats i Svenska Tv. Så det är med ett stort nöje jag nu lyssnar igenom B-sidan på denna singel. Här inleds låten med texten ”I kväll börjar kanal etts nya följetång Rederiet. Kärlek och dramatik på Östersjön. Lär känna vardagen ombord på MS Freja. Läs också känna redar familjen Dahlen, intrig spel och lögner. Följ med över mörka vatten och djupa…” Sen följer en dialog mellan karaktären Tony och en utav höjdarna i serien då Tony förklarar att han vill ha ett nytt jobb, samtidigt som han vill klara sig själv. Efter detta så tar då denna Osten af mozzarella över. Här lägger han sina verser över ett pampigt beat som är uppbyggt på Rederiets signaturmelodi, som så många redan säkert har fått höra då er Tv där hemma stått på samtidigt som Rederiet har satt igång. Texten till denna låt är helt och hållet uppbyggd på vad som har hänt i serien under åren som har gått. Så de som nu har följt med i serien under åren som gått kommer säkert känna igen denna text, och då sjunga med efter ett par genomlyssningar. Denna låt är faktiskt så underhållande så att man nästan glömmer av själva titel spåret på skivan som då hette ”Du får pengar”.
När jag nu i omvänd ordning sätter nålen på detta spår, så möts jag av en dialog mellan maskinisten Gustav i serien då han försöker läxa upp en flickstackare (som jag inte uppfattar eller kommer ihåg vad hon heter i serien…) om att hon ska ge tillbaka pengarna... Efter detta dyker till och med Loket från Bingolotto upp ur högtalarna och berättar att kan vinna hela hundratrettiotusen kronor! Efter detta berättar även Osten af mozzarella att han man bl.a. Får pengar om man köper hans nya platta. Han upplyser oss också om att precis som Nils Poppe har han fett med pengar!

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //