I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-09-12 19:41

[email protected]

Hela recensionen finns på: www.dj-silence.com
________________________________

Jag tycker att det så otroligt kul att se folk som fortfarande släpper bra musik på Vinyl i det här landet. Många har ju helt och hållet valt bort detta format som en gång var med och formade hela hip hop scenen. Men nu är det andra tider, nu laddar folk ner musiken istället på nätet. Eller så offrar de sig och går och köper en Cd-skiva istället. Men som tur finns det ett par tappra själar inom den svenska hip hop scenen som fortfarande kämpar vidare och då pressar upp sin musik på vinyl. Några utav dessa bildar bolaget Redstar. Samma bolag som nu har släppt en 12”a med Blackfist.

Blackfist har man tidigare hört på ett par mixtapes, men dem flesta känner nog igen honom från Promoes första album. Där medverkade han på låten ”What´s that sound”. Efter detta så har det varit ganska tyst om honom fram tills nu. Här kommer nu en 12”a med honom som består av tre olika spår. Skivan gästas av svenska Kashal-Tee som här gör en slags comeback. Denna svenska förmåga dyker upp på titelspåret tillsammans med Blackfist och ingen mindre än den amerikanska rapparen Freestyle, som man även har hört i gruppen The Arsonists tidigare.

Tar man sig en titt på omslaget till denna skiva och jämför med den bild man får av Blackfist när man lyssnar på hans låtar, så inser man att omslag till hip hop plattor inte behöver bestå av allt det där som dominerar den världsomfattande hip hop scenen i dagens läge. I stället får vi nu se Blackfist på omslaget som genast ger en bild av honom som en smart person med båda fötterna på jorden, som inte vill förknippa sin musik med vapen, kvinnor, bilar, guld och juveler. Redan innan man sätter på denna skiva så vet man att man nu kommer att få höra musik som det ligger en tanke bakom.

Backfist tillhör en utav de allra tightaste rapparna jag faktiskt någonsin har hört här i Sverige. Han ser varken hård, farlig, arg eller något annat som kännetecknar många av dagens amerikanska rappare.
Så nu tycker jag att man ska lägga undan denna bild man har fått av alla dessa internationella stjärnor och istället försöka jämföra om dem har något att sätta emot när Blackfist greppar micen. När man hör honom tillsammans med en sån artist som Freestyle i låten ”Some” så hör man att han har en hel del att komma med även på andra sidan atlanten. Sen att Kashal-Tee dyker upp på just denna låt som Earmax har producerat gör ju den till en utav de allra tyngsta låtar som har släppt här hemma på väldigt länge. Producenten Earmax som för övrigt härstammar från Island har även varit framme och gjort de två andra spåren på denna skiva. De här låtarna har fått namnen ”My Man” och ”Food”. Tempot i dessa går i ett lugnare tempo och här står Blackfist på egna ben. Det är i sådana här låtar man lägger märke till hans otroligt skickliga och avancerade egenskaper som rappare. Hans rader är otroligt genomarbetade, och hans rhymes sitter perfekt på såna här långsamma produktioner som vi höra på ”My Man”.

När nålen på skivspelaren har kommit till sista spåret på skivan ”Food”, så får vi här höra Blackfist spotta ut rader som tar mina tankar bort till de övriga undergrounds hjältar på andra sidan atlanten. De som man så gärna lyssnar på, då sådana här skivor inte dyker upp här hemma i Sverige. På en låt som denna så bevisar Blackfist ännu en gång på denna skiva att detta jag lyssnar på nu är något alldeles extra. Vet inte om han själv eller bolaget Redstar planerar på att släppa ett album efter detta. Om nu det inte kommer något album som kan mäta sig med denna singel, så är jag säker på att denna kommer att snurra på skivspelarna hos många fans under en lång tid framöver.

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //