I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-09-12 19:37

Medina-Rumble in [email protected]

Hela recensionen finns på: www.dj-silence.com

”Näl solen gått ner blir det slaktish om dom kommer i vår väg.
Dom är starka vi är starkare, dom är många vi är mångare”

Denna text har medina valt att inleda med på sitt omslag deras nya mixtape ”Rumble in Fiskayet”.
På omslaget har de även valt att tolka omslaget till den klassiska filmen ”Warriors” där dem har bytt ut filmens skådespelare mot kända ansikten inom den svenska hip hop scenen.

Medina är ett nytt projekt som har bildats av Sam-E från Stockholm och Alibi som härstammar från Göteborg. Dem flesta har hört talas om Sam-E genom bland annat hans medverkan i Special Blend och hans arbete med bolaget Basementality som han bildar tillsammans med K-Real. Många fick även höra exempel på hans skicklighet som rappare då hans släppte sin debut skiva genom Streetzone Records för ett tag sen. Alibi har däremot hållit sig lite i skymundan genom åren. Han har gjort sig känd för många inom Göteborgs ständiga växande scen då han bland annat har synts flitigt på scen som en utav medlemmarna i kollektivet Rotten Gothen.

Jag har alltid gillat de saker som Sam-E släppt, men jag har även alltid fastnat för honom, då har hunnit med att medverka på andras låtar. Alibi däremot hade jag inte hört så mycket av innan detta. Jag kommer ihåg att jag hade träffat på honom i samband med att han uppträtt tillsammans med de andra i Rotten Gothen på olika klubbar i Göteborg.

Nu erkänner jag att jag faktiskt blev lite förvånad när jag hörde om denna skiva för första gången.
Vad var det som gjorde att just dessa två människor nu har valt att gå samman och bilda en helt ny grupp vid namn Medina? När jag nu har hört deras gemensamma låtar på det här nya mixtape så börjar jag förstå, dessa två människor har ni verkligen hittat varandra och de bildar nu en mycket bra kombination tillsammans. När man första gången lyssnar igenom skivan så har ibland svårt att skilja deras röster och verser från varandra, men efter andra genomlyssningen så lär man sig att skilja på deras verser. Nu blir detta istället en hel skiva som är fylld av gömda skatter och juveler.

Förutom att dem tolkar olika låtar genom att ta instrumentales av bland annat Missy Elliot, så bjuder dem här på hög klassisk hip hop på Svenska. Lyssna på låtar som ”Tänkte Mig”, ”Fiskayyet”, Bästa Vän” och ”Rappsnubbar” så förstår ni vad jag menar.

Kollar man in kalendern som finns avbildad på insidan av omslaget på denna skiva, så får man se lite anteckningar som visar hur effektivt dessa människor arbetade då de gjorde denna skiva. Är detta ett bevis på hur det verkligen gick till när de gjorde denna skiva, så betyder det att hela skivan blev färdig på endast tjugo dagar. Stänger man igen fodralet och läser på baksidan så står det att detta mixtape är ”en medina produktion med låtar som inte klarade sig till albumet”.

Så gillar man denna skiva, så måste det ju betyda att man kommer att älska deras album…

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //