I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-08-15 13:29

Mekano-Double [email protected]

Hela recensionen finns på: www.dj-silence.com

Kommer inte ihåg när jag hörde talas om att producenten Mekano skulle släppa ett eget album för första gången. Det har pratats länge nu om detta projekt nu. Till slut har Pay Per Bag Records nu valt att släppa detta album som går under namnet ”Double Cream”. Artister som medverkar på skivan är Rico Wondahman, Michel, Palestine, Cami Tech, K-Real, ADM, Proper, Jay-Json, Campus Clique, Fu Dogg, Mazy och hittills okända Selah. Även Dj Stylus och Dj 4Star medverkar på varsitt spår. Personligen så var länge sen jag fick tag på en samlinsskiva där det fanns med så här många favoritartister i låtlistan. Dem som inte har hört talas om Mekano innan, vet då med all säkerhet inte att han kommer från Västerås. Han har tidigare producerat låtar åt artister som K-Real och Rico Wondahman. Detta har resulterat i olika låtar som jag både jag själv och många andra har fastnat för. Mekano har med andra ord varit en utav mina favorit producenter, och det är med stor förväntan jag nu har valt att recensera hans album ”Double Cream”.

Redan i introt där Mekano får hjälp av Dj Stylus som cuttar in fraser som då presenterar denna skiva på ett mycket lovande sett. Tyvärr så känner jag inte riktigt igen Mekano efter detta. Produktionerna låter som dem har fått ligga och vänta för länge, och även om hans gäster vanligtvis brukar imponera så känns det som deras roll som artist inte stämmer överens med Mekanos produktioner. Denna uppfattning jag hittills fått om skivan vänder då K-Real stiger in studio båset, och tillsammans med Mekano ger han oss nu låten ”First Warning”. Nu börjar man höra att det är Mekano som har producerat igen. Här har fått fram ett beat som passar K-Real riktigt bra. Efter detta så fortsätter jag bara att imponeras över hur Mekano lyckas anpassa sina produktioner till de olika artisterna. Bäst lyckas han då med Proper som man tidigare har kunnat höra i bl.a. gruppen Ragin Goblins. Här kör Proper solo med låten ”Throw A Tantrum” som tillhör en utav de allra tyngsta på hela detta album. Det var ett tag man hörde något från denna Proper, men nu han har utvecklats en hel del sen jag hörde honom sist. En annan artist man inte har hört så mycket av de senaste åren är Mazy. Detta är en kvinnlig rappare som har varit med längre än många i gamet, men som tyvärr inte har fått tillfälle att få ut sin egen musik på allvar ännu. På Mekanos skiva gör hon nu comeback med låten ”The Question Is”. Här har hon fått tag på en producent som passar hennes stil som rappare, så att detta göra att jag ser fram emot att höra mer av dessa personer tillsammans i framtiden. En annan person som gör Comeback på denna skiva är Dj 4Star som det har varit tyst om ett tag nu. Denna dj som fanns med i gruppen Mics Of Fury har sedan deras splittring hållit sig lite i skymundan. Han har istället då bl.a. arbetat som lärare. Mer om hans nuvarande yrke får man reda på i låten ”The Substitute” där han och Mekano nu tar tillbaka scratchen till de svenska hip hop produktionerna…

Om man ska fokusera sig på just Mekanos produktioner så finns det en hel del avsnitt på denna skiva som gör att man får stora förhoppningar om denna producent i framtiden. Låten ”Write Me a Poem” där ADM från Campus Click dyker upp och imponerar som artist, har Mekano valt att tillverka med hjälp av enkelt piano slinga som tillsammans med en sampler nu tar oss tillbaka till den tid då det var hip hop från den gamla skolan som gällde ute på gatorna. Mekanos sätt att hantera samplern här är lika enkelt som genialt. Att detta görs tillsammans med en sån här artist som man inte har hört alls mycket av tidigare, visar ju bara att Mekano även har sinne för vilka okända talanger man bör lägga tid och energi på att studera i framtiden.

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //