I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Oaks & Drums Are Mugshots @ Streetzone.com

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Redaktionschef

2004-07-26 21:11

Oaks & Drums Are Mugshots @ Streetzone.com

Recensionen finns i ursprunglig version på:

www.streetzone.com

För en tid sedan så uppmärksammades producenten Impey i en recension på Streetzone. Här kommer nu en uppföljning av temat där två andra producenter står i fokus, två killar som befinner sig i samma sits som redan recenserade Impey. Oaks & Drums är två snubbar på 18 respektive 20 år som under den senaste tiden börjat spotta ur sig demoskivor. Två okända producentkort som dessutom vill att det ska förbli på det viset, då dom vill vara anonyma när det kommer till det privata och istället låter musiken tala för sig.

Vi tar låtar och ger dem en ny form med vår signatur. Vi är ju Mugs! Vi själ samplingar, stjäl acapellor, kokar ihop något nytt och skjuter det på er som skott. Skott från bovar, Bovskott, Mugshots!

- John Oaks

Oaks, som är ifrån Helsingborg, släppte tidigare i år den helt instrumentella soloskivan "Colourful " som jag tyvärr inte hunnit ta mig an än. Drums, som är ifrån Stockholm, släppte härom året demot "World Domination " tillsammans med polaren Apapapa . Sedan dess har han gjort en del samarbeten med diverse artister.

Tidigare i år skrev DJ-Silence följande i en recension av John Oaks skiva "Colourful ":

Stilrena produktioner och underbart komponerade. Och man kan inte riktigt låta bli att tänka på hur resultatet hade blivit om John låtit någon duktig MC kickat sina rim över låtarna. Tyvärr så vet jag ingenting huruvida om John Oaks har producerat något åt någon rappare, men om han skulle ge sig in i hip hop-världen som producent åt rappare, så skulle han utan tvivel skapa hits. Men oavsett om han nu kommer producera beats som förblir instrumentala eller inte, så vill jag höra MER.

Med Oaks & Drums nya skiva så verkar det som att skribentens önskningar och förhoppningar har hörsammats. Det må inte vara samarbeten på plats mellan producenten och olika rappare - men vi får en värld öppnad för oss där vi faktiskt kan höra rappare över hans beats. Och sen får vi för första gången stifta bekantskap med kompisen Drums, som tillsammans med Oaks blir två av dom tre beats-skaparna i det fyra man starka kollektivet Swedish Beatballs (förutom Oaks och Drums hittar vi producenten Otto och redan nämnde rapparen Apapapa). På "Oaks & Drums Are Mugshots! 2004 " så varvas remixer från dom två producenterna på ett vågligt men lyckat sätt. Här har man tagit sig an 16 låtar, åtta vardera, och satt sin egen Mugshots -prägel på dessa genom nya beats. Utöver dessa spår har man även gjort fyra egna instrumentella låtar som spridits ut med jämna mellanrum på remixalbumet.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!