I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-07-11 20:38

Bucc-The Soul [email protected]

Hela recensionen finns här: www.dj-silence.com

---------------------------------------- -----------
Nu börjar det märkas mer och mer att Bucc satsar på en solo karriär utan sin grupp The Narcissists. När han nu släpper Ep´n ”The Soul” finns det inte med några gästspel från dem andra medlemmarna i gruppen. Producenten Moonshine ser man inte heller röken av i låtlistan. Istället har Bucc nu valt att arbeta vidare med producenten Rez som till vardags arbetar för fullt tillsammans med Moonshine i producent crewet Stockbeatz (www.stockbeatz.com>>). Här känns det som om Bucc har gjort ett bra val. Man har ju vant sig med att få höra hans verser på Moonshines beats, som i stort sett alltid har gått hem tillsammans med Bucc och hans texter. Men det skadar ju aldrig med variation – vilket är precis det man får nu när man nu lyssnar på Bucc och hans nya material. Här har Bucc i stort sett lämnat allt gammalt material bakom sig och har nu börjat på en helt ny karriär som solo artist. Soundet är mer tillbakalutat, och refrängerna med sångerskor har fått tagit större plats än någonsin tidigare på både Bucc och The Narcissists låtar.

I den sköna låten ”Soul” som är en utav de bästa svenska låtarna jag har hört sen lång tid tillbaka hittar man Bucc tillsammans med en gäst som man har hört honom ett par gånger tidigare vid det här laget. Den amerikanska artisten V-Zilla gör som vanligt en imponerande insats här. Men hans gästspel hamnar dock inte i lika stort fokus denna gång. Istället dyker Remedeeh från Sundsvall upp på refrängen. Denna kvinnliga rappare som var en utav dem som fick chansen att släppa ett debut album på ett utav de stora bolagen för ett par år sedan dyker här upp i en lite annorlunda skepnad. Nu har hon lagt rappandet åt sidan, och förstärker nu Bucc´s låt med en röst som börjar få mig att förstår vad han har gjort av sin talang dem senaste åren. Det var länge sen man hörde något av denna artist, men jag tror med all säkerhet att vi kommer att få höra denna röst vid ett senare tillfälle. Remedeeh dyker även upp låten ”Planet Ov Apes” som är ett litet sorgligare kapitel på denna skiva. Även om dessa två låtar är helt olika varandra så tillhör dem de bästa höjdpunkterna på denna skiva...

En annan låt jag fascineras av på denna skiva är ”Two Chefs N´One Soup”. Där vi får stifta bekantskap med artisten Boss Dogg som här dyker som gäst i hela tre versioner av denna låt, som nu finns med på denna skiva. Original versionen av denna låt är nu inte den som jag fastnar mest för. Istället väljer jag att lägga min koncentration på de två remixar av denna låt som här finns med i låtlistan. Den första utav dessa är en version där tempot är aningen lugnare. Här är även beatet uppbyggt med en hårdare touch med en hel del ljud som har tendens att påminna en aning om den elektronsiska musikens former. Som sista spår på denna skiva så dyker då denna låt upp för tredje gången. Då återuppstår den i en screwed n´ chopped version, där Scandalouz har varit framme och gjort denna låt till ett mycket bra exempel på hur bra det faktiskt kan låta när man gör om låtar i denna konstform. En bra avslutning på denna EP med andra ord, som till huvudsak består av fem olika spår. Men där man även hittar hela sex olika versioner av låtarna där olika producenter har gjort olika remixar på dem olika låtarna. Förutom de som jag har nämnt här ovan hittar man Bucc och hans låtar i nya versioner, där producenter som Astma, Mario, André och även Skitzophrenic har varit framme och lagt sina kunskaper och personliga stämpel på dem olika låtarna.

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //