I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-07-04 22:58

Hands-Basic Map [email protected]

Hela Recensionen finns på: www.dj-silence.com
---------------------------------------- ---------------
Hands, tidigare känd som Dj Tamal är en dj/producent från Karlstad som sökt sig österut, närmare bestämt Stockholm. Det för att på ett smidigare sätt kunna producera musik och skaffa sig behövliga kontakter. Efter att ha legat i startgroparna ett bra tag är han nu aktuell med sitt och Symbiots första solosläpp. ”Basic Map Over A Dead Hands Pattern” en skiva där det leks med skivtallrikar, mixningar och arrangemang. EPn innehåller fem spår, varav tre instrumentala och två med vokala insatser.

”Basic Map…” är en skiva som inte betonar rappen utan istället arrangemanget i musiken. Det gör att musiken inte följer den populistiska linjen om hur en låt ska vara uppbyggd, vilket kanske gör musiken mer svårlyssnad till skillnad från den mer traditionella hiphopen.

En liten kuriosa att nämna är att skivspåren inte är numrerade från ett till fem utan att de istället fått namn efter handens fem fingrar, som i det här fallet kan anses som scratchens viktigaste organ. Första spåret eller Mindflying som Hands valt att kalla det är ett åtta minuters stycke i högt tempo och med ett stadigt grundbeat, där Hands bygger på och plockar av samplingar i takt med scratch av olika slag. Gediget och välarrangerat helt enkelt.

Nästa stycke skiljer sig markant från det första, det är en splittad rap/sånglåt framförd av Aegiz och Veronica Maggio. Beatet är jazzigt och får sin uppbyggnad av en klinkande Xylofon och Maggios sköna stämmor. Det här är skivans starkaste spår även om Maggios nynnande kan kännas lite väl utdraget på vissa ställen.

”Stuck In My Middlefinger Meditation” (T5) heter nästa spår, här lugnar Hands ner musiken för främjande av själen men en liten dj-meditation innan han snabbt ökar tempot till fjärde spåret, ”Stabs & Hills”. Som också är någon slags samplingsorgie med scratch, i samma slag som Mindflying. Sista spåret på skivan tar ett steg längre än de tidigare, här bjuds vi på skivans enda grovarrangerade spår med vokalinslag, det blandas alltså friskt med samplingar, scratch och rap från symbiotmedlemmen Sci-Fi.

”Basic Map Over A Dead Hands Pattern” är en skiva med höga ambitioner och kvalitéer, som är gjord med både precision och skicklighet. Tyvärr, kanske man ska säga, blir jag något uttråkad av de instrumentala spåren som inte bjuder upp till den nivå som den klassiska musikens kompositörer visar när det gäller arrangemang, konstigt vore väl det. Musiken träffar mig inte alltid på de punkterna jag hade hoppats på. Men i skrivande stund ser jag med brinnande intresse fram emot Symbiots kommande releaser. Hands & Aegiz grupp The Airport Ensamble, Aegiz solotape och Mufakkas kommande 12a. Men trots vissa svagare spår är det här ett skönt tillskott i skivsamlingen och om du är ett hårdnackat fan av samplingsbaserad hiphop är det här skivan för dig, glömde jag säga att skivomslaget är något över det vanliga, snyggt!

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //