The Definitions-By [email protected]
Hela Recensionen finns på: www.dj-silence.com Med detta originella omslag (som består av två bananer) så förstår man direkt att detta inte kommer att låta som vilken svensk hip hop grupp som helst. The Definitions är ett band ifrån Göteborg, som har valt att inrikta sig på hip hop. Bandet består av sammanlagt nio olika medlemmar - varav fem är med och rappar. Detta var en ganska kortfattad beskrivning av detta band som nu har släppt sin första skiva. Skivan består av fem låtar, och denna EP har dem då tillsammans med bolaget Get up! döpt till ”By People, For People”. Redan efter ett par sekunder in på första låten ”Diggity” så förstår jag att min första uppfattning om denna grupp stämmer - att detta låter annorlunda. Denna grupp har valt att inrikta sig på den av delning som bl.a. amerikanska The Roots har gjort sig känd för. Då dem blandar sina hip hop influenser med live instrument. Det finns även en del i Sverige som har testat detta tidigare. Många har då valt att krydda deras live set med uppbackning av duktiga musiker (har ju själv att detta har funkat alldeles utmärkt för vissa artister). Har inte haft tillfälle att se The Definitions live på scen. Kan mycket väl tänka mig att deras musik skulle kunna skänka en gnutta glädje till många festival - eller klubb besökare. Deras musik gör dem med hjälp av trummor, bas, rhodespiano, valthorn, saxofon, percussion, samt en Dj som lägger cuts på låtarna. Har fått reda på att dessa människor har spelat ihop i fyra år snart. Detta kanske känns som en lång tid när man spelar i ett band, men hur länge hade dessa människor hållit på med musik innan dem startade detta band? Om man går in på deras hemsida: www.thedefinitions.com>> så säger dem själva att detta är deras första skiva. När jag nu lyssnar på denna skiva, så känns det som dessa människor skulle ha väntat lite med att ge ut sin musik på skiva. Vet dock inte om detta än deras allra första släpp, det kanske har kommit en demo eller liknande med dessa innan denna EP kom ut? Efter att jag nu har lyssnat igenom kvalitén på denna EP, så skulle jag kunna dra till med en vild gissning, där jag då säger att dessa fyra år var början på hela historien för dessa människor inom musikvärlden. Jag erkänner att jag blev imponerad och nyfiken när jag fick skivan, och även när jag lyssnade på första låten. Men tyvärr så hände det inte så mycket efter detta. Låtarna låter skrämmande lika på sina håll. Dem själva säger: ”i förgrunden finns en variationsrik rap, ofta med politiska förtecken”. Visst är det alltid uppskattat med ett band eller en artist som har ett budskap med sin musik. Men för att detta ska låta bra, så måste man ju kunna framföra sin musik på ett bra sätt. Det är nog dem flesta där ute överens om… Egentligen skulle jag vilja säga att denna musik över huvud taget inte platsar på en skiva som officiellt släpps genom ett bolag. Men det finns något som hindrar mig från att ge upp hoppet om denna grupp totalt. Vet inte vad det är, men dessa musiker har som sagt en del hel, som dem behöver arbeta med innan nästa skiva kommer. Denna skiva skulle jag då vilja höra, och se om dem har utvecklats. Vilket jag tror skulle gå om dem bara får lite tid på sig. Under tiden jag väntar på detta så ska jag passa på att försöka se denna grupp live, och då kanske få en annan uppfattning om dessa Göteborgare. På EP´n ”By People, For People” så hör man att dessa troligtvis har roligt på scenen då dem uppträder tillsammans. Hoppas nu bara det är mer tillfredsställande för lyssnaren att få se dem på scenen, än det är att få lyssna på dem hemma i stereon.
djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //
|