I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   
Redaktionschef

2004-06-25 00:10

Mofeta - Flyttfå[email protected]

Recensionen hittas i riktig form på:

www.streetzone.com

Under tiden som vissa etablerade hiphopinriktade webbsidor lyfter upp hyfsade svenska hiphopakter till skyarna i desperata försök att vända den negativa trenden inom genren med dåliga försäljningssiffror så försöker Streetzone istället att uppmärksamma akter som verkligen har något att kvalitativt och spännande att erbjuda. Artister som befinner sig i en svensk hiphopscen där överbetyg och ryggdunkar blivit allt vanligare i syfte att stötta artisterna i det tuffa klimatet som dom lever i, ett stöd som i själva verket är fel väg att gå då det i längden inte kan vara något annat än motarbetande och förvirrande för rapparna. Skribenter som är omedvetna om att det överdrivna uppmuntrandet som ges snarare bidrar till att scenen står kvar och stampar på samma ställe istället för att ta den fight som behövs för att kunna gå vidare. För att behålla den klarsynthet som är så viktig så försöker vi på Streetzone att se saker och ting ur ett bredare perspektiv, där faktorer som ärlighet och konstruktiv kritik värderas mycket högt i jobbet att uppmärksamma lovande och duktiga musikakter. Sveriges hiphopscen är idag ojämn, något annat vore att inbilla sig, men guldklimparna finns där och dessa om några förtjänar i första hand att lyftas fram. Emceen Mofeta är en av dem, medlem i Laxmacka Crew tillsammans med rapparen Mickelito som för en kort tid sedan hade en fri mp3 här på sidan. En svensk rappare som direkt från den spanska solkusten överrumplar oss med skivan "Flyttfågel".

Första gången som jag lade märke till Mofeta (under namnet Vicolino ) var i samband med en tävling i Whoas Audioforum 2002, där ett stort antal oetablerade/okända rappare (och en eller annan känd) gjorde upp om titeln "Whoas bäste rappare". Själv hade jag blivit ombedd av arrangörerna att agera domare i tävlingen och det kändes som ett bra tillfälle att få se vad de oprövade rapparna på communityn gick för. Redan i kvalomgången stack Mofeta ut ur mängden med sitt kvicka rimmande och självsäkra flyt, det var därför ingen tillfällighet eller större överraskning att killen också tog hem vinsten i den engelska delen det året (tävlingen är alltid uppdelad i en svensk respektive engelsk del). Det noterbara här är att rapparen året därefter imponerande nog återupprepade bedriften genom att ta hem segern i mästerskapet igen, men den här gången i den svenska delen! En vinst som resulterade i två fria mp3s här på Streetzone som det minst sagt laddades flitigt ifrån; "Till Mitt Liv" och "Kalaset" (som båda återfinns på det här släppet).

Men vad är egentligen en eller två segrar i en audiotävling som domineras av färskingar och netcees? – kanske ni frågar er. Jo, förutom att det är jävligt kul grej så är det inte bara ett sätt att testa sina färdigheter mot andra rappare utan också ett sätt för artisterna att utvecklas genom de erfarenheter de får och den kritik de möter på. Detta är enligt mitt tycke inte desto mindre också en fingervisning om framtiden. Var det t.ex. en tillfällighet att Mofeta nådde längre i tävlingen än den välryktade och mer erfarne Akem i jakten på 2002 års förstapris? Nej, det tror jag inte. Det jag har försökt komma fram till med denna återblick är alltså att det är tydligt att Victor Marko har en musikalisk bredd som är ganska unik, något som är väldigt ovanligt att rappare har på den svenska hiphopscenen. Just därför är det kul att "Flyttfågel" utformats på så sätt att han visar publiken vad han går för på båda språken.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!