I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-06-19 13:48

Gubb-Mitt Liv Som [email protected]

Hela recensionen finns här:
www.dj-silence.com

När jag för första gången sätter mig ner och lyssnar på Gubbs album ”Mitt Liv Som Hund” så känns det som om plattan är en aning ojämn. Men om man gräver lite på ytan till bakgrunden av låtarna och hur dem kom till, så får man reda på att ungefär hälften av dessa låtar har några år på nacken. Dessa har Gubb spelat in under den långa tid som vi nyfiket har gått och väntat på att detta album ska bli klart. Resten av låtarna har han spelat in under de senaste åren då han även har arbetat med att bygga upp sitt egna bolag: illizit music - det bolag som nu släpper detta album.
Ett album som ska föreställa ett debut album från Gubb. Men de som har hört honom tidigare, vet att detta är långt ifrån hans debut som rappare. Han har flera releaser bakom sig, då han har ingått i ett antal olika projekt, men visst är detta är hans första riktiga album på svenska. Men tittar man på den spridning av låtarnas inspelningsår på denna skiva, så kanske man egentligen ska kalla detta ett samlings album från denna Göteborgare.

Förutom att man nu får hela fjorton låtar ifrån Gubb, så har han även valt att lägga in hela hans förra EP ”Respekt” som bonus spår i slutet av skivan. På samma sektion av bonus spåren så hittar vi originalet, tillsammans med en 2004 version av låten ”Spelet” som jag så väl kände igen första gången jag hörde låten på skivan. Denna låt som jag hört tidigare på en 7” singel, som Ceque ifrån Göteborg gav ut för ett tag sen. Då släppte dom två spår - där ett spår var just denna låt med Gubb, där han då körde över beats med amerikanska artister, som Kristus skickligt hade mixat ihop. Kristus som under en lång tid har funnits vid Gubbs sida, som både Dj och producent, är just den producent som återkommer allra flest gånger på denna skiva.
Förutom Kristus, så dyker även Zynk från Göteborg upp som producent på ett utav skivans bästa spår, ”Spring”. Zynk har gjort ett bra jobb som producent på denna låt. Hans tunga basgång genom beatet går bra ihop med Gubbs berättelse om vad du bl.a. bör göra så snart blå skäggen (polisen) kommer i stim emot dig. Som så många andra gånger på denna skiva så är det här en hård verklighet som Gubb berättar om. En verklighet som skulle kunna chocka vilken vanlig svensk medborgare som helst. Jag kan förstå att man som lyssnare väljer att förtränga denna verklighet, och istället jämför detta som Gubb berättar om, med det som så många andra svenska rappare gör ironi av sina texter. Men istället för att blunda för Gubbs berättelser i texterna, så tycker jag att man nu ska ge detta album en chans, sätta sig ner och lyssna igenom Gubbs texter. De texter som så många gånger under albumet hugger tag i personen som lyssnar. För det är just texterna och Gubbs berättelser som står i fokus på denna skiva.

Gästerna är få, och den enda som dyker upp som officiell gäst på skivan är Norska Tungtvann. Denna stampar in på låten ”Onda Tungor” som han och Gubb spelade in tillsammans någon gång under 2001. Denna låt är för övrigt ett bra exempel på hur bra Gubbs musik är - trots att vissa låtar nu har ett par år på nacken. Kristus som producent, har ännu en gång gjort ett mycket bra jobb här. Denna kombination av rappare och producent har ju fungerat bra ihop under många år nu. Tillsammans med denna producent så ser jag inget hinder som kan dyka upp, och stoppa Gubb från att ta sina egna berättelser om hans tidigare liv i Göteborgs mörka vardag, ut till publiken som nu verkligen förtjänar ett helt album ifrån denna artist.

Betyg: 4,5 av 5

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //