I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Impey Productions - Första Kapitlet @Streetzone.com

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Redaktionschef

2004-06-08 19:36

Impey Productions - Första Kapitlet @Streetzone.com

Recensionen hittas i riktig form på:

www.streetzone.com

Jimmie Nordberg aka Impey Productions tillhör den skaran, unga, oerfarna producenter som på allvar börjat prova sina nu flygfärdiga vingar. Han är 20 år gammal och ifrån en liten stad liggandes en bit utanför Sundsvall i norr. Producerandet är något Jimmie sysslat med i drygt 3 års tid och han gör det mest bara för skojs skull precis som många andra. Just nu jobbar han på en soul/jazz/hip-hop EP tillsammans med sångerskan MIAH men levererar här ett ojämnt demo under det egna producentnamnet. En skiva som trots ojämnheten kan vara värd att kolla upp om man letar efter lite mer ovanliga beats.

"Första Kapitlet" är precis som det låter hans första släpp bestående av 8 spår med gästande rappare av blandad karaktär. Det bjuds på två remixer av gamla låtar; tvåmannakollektivet Dequez "Writers Block" och Glappkäft s "Dagdrömmare". Den förstnämnda har en annorlunda ångloksliknande blåssampling med tillhörande elektroniska syntstråkar som Impey använder flitigt tillsammans med tonerna av ett piano och bas. "Dagdrömmare" bygger även den på blåsinstrument och stråkar, dock ej maskinistiska sådana utan här via ljusa, svävande fioler som fortsätter att skapa det typiska Impey Productions-soundet som får beskrivas som något åt det mer tillbakadragna, futuristiska hållet med inslag av allt från jazz till diverse världsmusik.

Veteranen Akem , som inte behöver någon närmare presentation, krossar allt motstånd på nummer 3 "The Birds Chirp" , där han spottar imponerande över ett jazzorgelbaserat beat som framstår som det mest lyckade på detta demo. Något som en snubbe som Brother Ali lika gärna hade kunnat köra över. En låt vars beat lätt för tankarna till när man var liten och lyckligt sprang omkring bland nöjestälten på favoritcirkusen med sockervadden i handen.

Rapparen Olzen dyker upp på "Under En Kaffe", en repris på samarbetet från Olzens EP "Hitta Olzen" där Impey signerade ett spår (han har även proddat två spår på kommande "Gräset Är Inte Grönare På Andra Sidan"). En emcee vars karaktäristiska uttal och flyt är lite svårgångat/svårlyssnat då han överdrivet uttalar varje ord som om det pågår en tävling i artikulation men som samtidigt bär på positiva färdigheter som många andra rappare inte har. Glädjande nog har han dessutom en styrka i låtskrivandet som får framstå som hans giftigaste vapen:

Jag ställer kaffekoppen på fönsterbrädan
Och funderar varför hoppen töms och hägras
Glömmer rädsla och andra aktiviteter
Drömmer mig bort från den gamla fattiga etern
Med det hyrda timglaset
Och spiller mitt kaffe över hyacintvasen
Dom dyra misstagen är kostsamma
Jag har gått vidare även fast jag fått stanna
Men jag har aldrig fått nåt sammanbrott
Och har knappt berörts över hur andra mått
Jag har samlat hopp och glidit normalt
Har inte alltid följt etik och moral
Även om livet är smalt är stigen banal
Och milt sagt hal, mitt tacktal
Det grundas på tänkande, som unnar de skänkande
Och som försummar de längtande
Under ett helvete, under ett helvete, under ett helvete

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!