I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Samhällskritik och politik i svensk hiphop

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2013-05-04 21:32

Samhällskritik och politik i svensk hiphop

Hej!
Jag går andra året på gymnasiet och kommer att göra en större samhällskunskapsrapport på valfritt ämne. Jag kommer då att granska hur det rådande politiska klimatet i Sverige speglas i svenska hiphoptexter. I dagens Sverige är det politiska klimatet, enligt många, väldigt kallt och osolidariskt och det är bland annat reflektioner av detta jag söker i texterna.
Det jag skulle vilja be er om hjälp med är att helt enkelt tipsa om svenska hiphoplåtar som passar bra in på temat så jag inte missar nåt jag kan ha nytta av. Alltså politisk och samhällskritisk musik. Främst kommer jag fokusera på texter skrivna de senaste åren men är även intresserad av äldre låtar. Ni får mer en gärna citera specifika rader eller stycken.

In min rapport kommer jag även att undersöka hur det politiska medvetandet påverkas genom musiken (oavsett genre) och om det skiljer sig utifrån vilken tid man växte upp i. Om det har jag tänkt att posta en enkät här på whoa, men mer om det då.

Tack på förhand!