Universal Music drar igång reklamkampanj för svensk hiphop Från Whoa-bloggen:
För några dagar sedan vann Labyrint pris för årets hiphop/soul på galan P3 Guld. Ett välförtjänt sådant då gruppen firade stora framgångar under 2012, där det varit svårt att undgå deras popularitet runt om i landet. Som en bonus passerade dessutom medlemmen Aki över 20 000 sålda exemplar med solosingeln När solen går ner, enbart 40 dagar efter sin release.I takt med att artisterna på etiketterna Svenska Inspelningar och Redline Recordings blivit allt mer positivt uppmärksammade höjer nu ägaren Universal Music nivån ytterligare ett snäpp vad gäller marknadsföringen, i form av en reklamkampanj i Stockholm och Uppsala via utomhusytor så som busshållplatser samt annonsplatser i tunnelbanan.Reklamkampanjen är troligtvis den största i sitt slag inom genren och är unik på flera sätt. Det är första gången en specifik spellista på Spotify – Universals egna Digster Svensk Hiphop – marknadsförs på detta sätt. Kampanjen är också speciellt riktad till de förortsområden där de berörda artisterna kommer ifrån och har många av sina fans. Sist men inte minst kan då åtminstone inte undertecknad minnas när man senast möttes av texten ”SVENSK HIPHOP” på väg till skolan eller jobbet? Detta kan inte ses på något annat sätt än ett styrketecken!I reklamkampanjen medverkar Svenska Inspelningars artister Näääk, Nimo och Ken Ring. Från Redline Recordings, som just nominerats till Nöjesguidens Stockholmspris, medverkar artisterna Labyrint, Dani M, Carlito och Stor. I det här blogginlägget kan du se tre bilder som snappats upp det senaste dygnet i Stockholmsområdet. Hurra för svensk hiphop!