I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rappare med Autism/Aspergers syndrom?

Svensk Hiphop - Allmänt

Producent

2012-12-03 02:09

Rappare med Autism/Aspergers syndrom?

Finns det någon känd? Eller har dem kanske inte fått diagnosen möjligtvis, existerar det i denna hip hop värld, jag undrar just pga jag själv har fått diagnosen Asperger.
Vet ni om något så skulle jag uppskatta det, vilka i Sverige tex? Vilka här på whoa?

Hit me up with some info!

Vill inte se nån skitsnack och eventuella påhopp

(Inlägget ändrat av Oracle 2013-05-12 22:34:22)

Since 1984
@realgizlee // twitter

2012-12-03 09:11
Det existerar, precis som allt annat, i alla genrer. Jag tror dock inte alla väljer att prata om sin diagnos. Aspberger är ju något väldigt positivt när det kommer till att uttrycka sig konstnärligt, eftersom man ofta har tendensen att snöa in sig som fan på ett ämne, och då är chansen större att man blir grym på det oxå. Det spekuleras i om Eminem skulle ha det, men det är egentligen bara rykten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-12-03 09:59
Bipolär typ II, generaliserat ångestsyndrom, tvångtankar och aspbergeraspirant.
Detta är ju dock vad läkarna säger. Inget man bör stigmatiserar.
"Dimorf Metrik Aka Din mammas nya kille"
Producent

2012-12-03 10:15
Jag vet bara att Eminems mamma ska ha Münchhausen syndrom och jag läste en intervju med Wyclef och han sa att Lauryn Hill är bipolär.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Moderator

2012-12-03 11:04
Jag har aspergers syndrom, men känner inte till någon rappare som har det, tyvärr.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Producent

2012-12-03 12:12
Börja rappa Trixig
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2012-12-03 12:52
Tydligen slinker vissa förbi och klarar sig rätt bra och får aldrig någon diagnos, min nyfikenhet av att granska mig själv kom efter att min son fick diagnosen Atypisk autism vid 2 års ålder, han har nu vid 4 års åldern fått diagnosen Asperger. Därav undrade jag själv om jag hade det och gått igenom massa intervjuer med psykolog, läkare och en massa frågeformulär senare så vips i vuxen ålder för över en vecka sedan fick jag äntligen veta.
Since 1984
@realgizlee // twitter

2012-12-04 20:54
Petter har ADHD.. alltid nåt ju! Big up.. mys med ADHD ;)
You are not your fucking Khakis!

2012-12-04 21:04
tror många producenter har det. spakur har sagt att han har det i nån battle. det e vanligare än man tror när det gäller musik, dock är det väl inte så grymt att snacka om det inom hiphop enligt massan kanske.

Producent

2012-12-04 23:37
Är det verkligen tabu att prata om funktionshinder alltså? Skulle jag aldrig tro, man borde vara stolt över sina förmågor, jag ser och hör i mönster vilket är jävligt coolt, jag använder mina skills i det för att kunna choppa samples och göra beats och även kunna skriva mina bars på ett strukturerat sätt vilket jag totalt älskar och går all in på
Since 1984
@realgizlee // twitter

2012-12-05 00:29
Är det vanligt att få diagnosen aspergers sent i livet...?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2012-12-05 01:54
Chief Keef har aspergers syndrom

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2012-12-05 01:58
Eller, det sägs det åtminstone.

Vet inte om det stämmer.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Rappare

2012-12-05 07:46
VRGNHNS
Det brukar upptäckas rätt tidigt i livet, men det kan nog hända att det uppdagas i människans senare liv. Läs om det vetja!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Producent

2012-12-05 08:56
bland 90-talister och fram upptäcks det tidigt just på grund av att diagnosen är såpass ny när den tillkom på 80-talet och uppmärksammades mer under 90-talet, nu under 2000-talet vet man betydligt mer och därför är det så att många vuxna som mig själv får en diagnos i vuxen ålder
Since 1984
@realgizlee // twitter

2012-12-05 10:16
Jo... Alltså om man har en bekant som man starkt misstänker har diagnosen... Går det ens att linda in det, personen i fråga skulle antagligen må bättre av att få det på papper
Poet

2012-12-05 12:32
Finns en svensk rappare som var ganska stor på tidigt 00-tal här i Sverige som har autism.

Tänker dock inte outa hen.
At the gates of Eternity...

2012-12-05 17:30
Vast Aire från Cannibal Ox har diagnosen aspergers, det märks mer på intervjuer än i låtar.

Tror de flesta konstnärer/kreativa människor som snöar lite mer på grejerna de gör har mer eller mindre aspergers. Det finns väl ingen direkt urhjärna att utgå från aom man kan avgöra vem som avviker mest från. Kollar man upp vilka kännetecknen för aspergers är så kan nog de flesta av oss känna igen sig i många av dom, det som skiljer är väl antal och hur mycket man känner igen sig.

Kollade bara upp wiki nu, tyckte många av dom stämde in på mig, nu var de flesta punkterna ganska öppna, har tittat på andra ställen tidigare å hittat lite mer specifika punkter.
Ridå

2012-12-05 20:31
BC99 P29
Leo? :P

Det har spekulerats ganska mycket i att Canibus har något sådant efter battlen mot Diz

2012-12-05 20:33
Alltså det brukar ju handla om rätt mkt mer än ett intensivt intresse som problem med att läsa av outsagda regler, förstå när det räcker osv... Iofs tror jag det kan vara rätt bra kvaliteér för en battlare...

GAD som Dimorf inte är ensam om är nog dessvärre mer av ett handikapp
Poet

2012-12-05 22:00
JaoJao: Nej, eller jag vet inte om Leo är autistisk hehe, men det är inte han jag syftar på.
At the gates of Eternity...
Producent

2012-12-06 01:07

Där har vi en.

Men jag brukar dras lite inför att sätta folk i fack genom att säga att den och den "har" Asperger och därför är på det och det viset. Ungefär som med att säga att någon är moderat, någon är feminist, någon är kristen etc. Blir lätt stigmatiserande och stämplande. Får man en Asperger diagnos i tidig ålder är det lätt att man överdrivet stämplar sig själv med det också.
Man får inte glömma att alla är olika med miljarders variationer i sitt sätt att vara på, där Asperger bara beskriver en av detaljerna. Sedan tror jag många växer ifrån det så det längre inte är något handikapp och det finns mkt man kan göra för att träna sig socialt, få bättre arbetsminne etc.

Folk brukar ofta nämna det här med att personer med Asperger har starka intressen och förmåga att se detaljer etc. Men samtidigt kan ju en person utan denna diagnos ha precis samma intensiva intresse att gå in för något helt och fullt etc. Inte så att Asperger innebär patent på den egenskapen direkt. Detsamma gällande sociala färdigheter, osäkerhet etc.
Ville bara poängtera detta då jag upplever en viss stigmatisering/stämpling av folk med NPF diagnoser.

2013-05-10 16:14
http://www.myspace.com/loosecannonbv
Moderator

2013-05-10 16:57
Kärlek skrev:
Fann tråden via Google. Men, jo, jag har aspergers syndrom. Och rappar.

<3 En av de bästa dessutom.

2013-05-11 03:59
Loosecannon P26

han har alltså autism? blev skeptiskt om det var sant eller om han gjort en låt om sjukdomen bara.
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Moderator

2013-05-11 15:16
Simba skrev:
Loosecannon P26

han har alltså autism? blev skeptiskt om det var sant eller om han gjort en låt om sjukdomen bara.

Autism är ingen sjukdom.

2013-05-11 17:54
Simba

Är inte helt hundra men fick den uppfattningen.
http://www.myspace.com/loosecannonbv
Moderator

2013-05-11 19:32
Har svårt att tro att han skulle kunna beskriva det så exakt utan att ha det eller nån som spökskrivit låten.

2013-05-12 00:40
Dan Bull tror jag har autism
youtube.com/user/douglby
I got an idea so smart my head would explode if I even began to know what I was talking about" -Peter Griffin
Poet

2013-05-12 02:37
Är det här jag nämner Monoton och folk säger att jag har fel?
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Poet

2013-05-12 16:50
Kärlek! Har du några låtar man skulle kunna få lyssna på?
Jag har ätit pannkaka!
Admin

2013-05-12 22:27
VRGNHNS skrev:
Jo... Alltså om man har en bekant som man starkt misstänker har diagnosen... Går det ens att linda in det, personen i fråga skulle antagligen må bättre av att få det på papper

Om den bekanta har problem i livet så kommer förmodligen inte skada mer att fråga om personen har funderat över att prata med någon om det. Om det däremot handlar om rena personlighetsdrag men att personen i övrigt fungerar bra så finns det ingen anledning att diagnostisera. Inga problem, ingen diagnos.

Det är inte ovanligt att autism upptäcks sent i livet. En del människor kan gå hur länge som helst, ha jobb, fixa familj etc men samtidigt må extremt jävla dåligt hela tiden. Sen så visar det sig en dag när man är 46 att man haft ADHD hela tiden och då faller bitarna på plats. Det är dock vanligare idag att syndromen upptäcks redan i tidig ålder. Det går att se symptom redan bland mycket små barn men man diagnostiserar inte förrän tidigast 4-5 år ungefär för att vara helt säker (en diagnos kan göra mer skada än nytta iom att det är stigmatiserande i vissa fall, det sätter en stämpel på folk och en del lider inte så mycket av sin problematik).

Sen har du rätt i att alla inte har ett specialintresse som de blir experter på. Det är snarare sociala problem, till exempel att sätta sig in i hur andra människor tänker.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2013-05-13 02:05
Petter har väl inte ADHD utan dyslexi?

Apropå dyslexi hörde jag från en säker källa att bl a O-Hund och Third Eye är dyslektiker.

2013-05-13 02:09
alla du nämnde har väl både och

2013-05-13 02:19
Näe de två sista har iaf inte dyslexi, var bara R-Man som sa det i ett battle

2013-05-13 15:54
Metastrof Jodå, Petter har ADHD. Fick diagnos för inte allt så länge sedan. Han har dessutom dyslexi som du sa.

Producent

2013-05-14 11:52
Dr. Linus har Aspergers Syndrom med inslag av ADHD.
Ja, det är jag som är Dr. Linus.

2013-05-14 11:53
Kollar ni Gärdenfors podcast kan ni även höra R-man snacka om vuxendamp mm
Producent

2013-05-14 11:56
Och jo man bör ha ett specialintresse, sociala svårigheter och hög logisk förmåga/IQ för att kunna få diagnosen. Sen är det diskuterbart hur detta specialintresse yttrar sig.