I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Whoa rekommenderar: Gubb - En göteborgsikon på mikrofonen

Svensk Hiphop - Allmänt

Admin

2012-11-17 19:49

Whoa rekommenderar: Gubb - En göteborgsikon på mikrofonen

r

Det känns oerhört jobbigt att skriva den här texten men samtidigt känns det som att det måste göras. Göteborgsrapparen Gabriel Åberg eller Gubb som han bland annat kallade sig på micken gick nyligen bort och har lämnat en stor saknad inom den svenska hiphopscenen. Här kommer en historisk överblick och personlig hyllning av hans musik från Pontus Gustavsson.

Gubb växte upp i samma område och gick i samma högstadieskola som jag, Buråsskolan i Johanneberg. Han gick på samma gator och rappade om den staden jag kom att växa upp i och lärde mig att älska, Göteborg. Han gav en oborstad bild och sida av en stad som uppenbarligen hade en hel del problem. En stad som än idag försöker dölja djupt rotade sociala problem med nolltolerans, lyxiga bostadsrätter och eventstråk.

Redan när jag gick i högstadiet snackades det om Gubb och hans rap i 3 Ess och hans grupp Da Brigade. Men jag är osäker på om jag hade hört någonting vid den här tiden. Google fanns inte. Men jag kommer tydligt ihåg hur glad jag var när jag fick nos på hans första solosläpp Respekt EPn och framförallt titelspåret som jag än idag tycker är en av de bästa svenska hiphoplåtarna någonsin. Det var en skiva som jag tror såldes helt utan mellanhänder, och den gick snabbt åt, vad jag hört....

Läs hela artikeln här: http://blog.whoa.nu/2012/11/17/gubb-en-goteborgsikon-pa-mikrofonen