I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bögar som rappar? Hur tabu är det?

Svensk Hiphop - Allmänt

2011-07-18 19:22

Bögar som rappar? Hur tabu är det?

En hel del tjejer som rappar och håller på med hip hop är gay eller bi... och det har väl sina anledingar då hip hopen drar till sig de tjejer som är lite butchiga och vågar ta plats.

Men varför känns det så himla tabu att prata om att det i princip inte existerar homosexuella killar inom hip hopen? För att säga att de inte dras till den sortens musik tror jag bara är lika fel som att säga att hip hop inte passar tjejer. Kan det vara så att homosexualitet bland killar fortfarande är så bannat inom hip hop-snubbar att de bögar som faktiskt är sugna aldrig skulle våga erkänna det eftersom de är rädda?

(Inlägget ändrat av Oracle 2011-07-19 02:58:01)

Who made me like this? Was it me and god in co-production?
Redaktionen

2011-07-18 19:41
detta är väl en sjukt förlegad diskussion eller?
namaste

2011-07-18 19:44
:O är det? Jag har lyssnat på hip hop i 6 år men aldrig stött en sådan diskussion.

2011-07-18 19:48
det beror väl såklart på världens homofobi, speciellt inom hiphopen. det är jävligt kefft att folk än idag har såna fördomar mot folk. tråkigt som fan

2011-07-18 19:54
Bland svenska hiphoppare och rappare är det nog inte alls lika tabubelagt längre som det var för kanske 10 år sedan. Det är ju inte lika otänkbart för en hiphoppare att idag kamma till en snedlugg och klä sig i tajta brallor t. ex., något som ansågs otänkbart och väldigt bögigt för ett antal år sedan. Att göra låtar som tilltalar fler än snaggade bufflar ser vi också idag när exempelvis Maskinen spelar framför 30 000 pers på Peace & Love och vi har en rad andra olika akter i landet som rappar över beats ingen hade kunnat föreställa sig kring millenieskiftet. Allra minst progressiv är väl hiphoppen idag i landets förorter där man tyvärr i större utsträckning kramar ihjäl boombapen och skriver låtar för unga, arga män.

Don't get me wrong som de engelsktalande säger, jag är själv en snaggad, nostalgisk, småtjurig djävel men inte fan tillhör framtiden sådana som oss.
Intressepenisen hårdnar!
Redaktionen

2011-07-18 19:55
när upplevde ni senast homofobi inom hiphopen?

när upplevde ni senast homofobi över huvud taget?
namaste

2011-07-18 19:55
F.ö. tycker jag diskussionen aldrig blir inaktuell, det var dessutom ett bra tag sedan den dök upp, åtminstone för oss som inte hänger i Hiphop-forumen så mycket, om ens alls.
Intressepenisen hårdnar!

2011-07-18 20:12
wasteapa01 P23

Bland svenska hiphoppare och rappare är det nog inte alls lika tabubelagt längre som det var för kanske 10 år sedan. Det är ju inte lika otänkbart för en hiphoppare att idag kamma till en snedlugg och klä sig i tajta brallor t. ex., något som ansågs otänkbart och väldigt bögigt för ett antal år sedan. Att göra låtar som tilltalar fler än snaggade bufflar ser vi också idag när exempelvis Maskinen spelar framför 30 000 pers på Peace & Love och vi har en rad andra olika akter i landet som rappar över beats ingen hade kunnat föreställa sig kring millenieskiftet. Allra minst progressiv är väl hiphoppen idag i landets förorter där man tyvärr i större utsträckning kramar ihjäl boombapen och skriver låtar för unga, arga män.

Jag håller med, det har blivit mycket bättre än var det var för 10 år sedan. Maskinen har ju haft spelningar utklädda till kvinnor, d hade aldrig funkat då. Men jag undrar fortfarande varför man inte ser någon homosexuell kille rappa, men det kanske måste få ta sin tid innan det händer de med?

ÅderpåleOne

För mig handlar det inte om att hip hop-folk står och direkt uttalar homofobi, men eftersom man aldrig ser bögar inom den genren så kan man ju inte låta bli och undra om det finns någon sorts tyst överenskommelse bland killar att det inte är okej att vara gay om man rappar? Men jag kan ha fel...

Jag träffar på en del homofober lite då och då. Homofobin idag handlar idag inte om att direkt uttala att man inte gillar homosexualitet. Ungefär på samma sätt som att ingen vågar vara rasistisk utåt men visar det på indirekta sätt och sitter och snackar illa om personerna hemma i sitt kök istället.

2011-07-18 20:38
det finns väl ständigt diskussioner i ämnet, senaste på tapeten var/är "I'M GAY" med lil b.
Där man fö fick uppleva lite homofobi på whoa...

bögar överlag rätt onaturliga så jag förstår ju det tanken

rip stephen perry
A.S.N.O.M

2011-07-18 20:41
åderpåle: jag träffar på homofober dagligen och i varannan hiphop låt man lyssnar på så kommer det alltid en massa bögrader som om det vore nåt negativt.

2011-07-18 20:42
lion-o det är ungefär den synen på bögar som dom flesta har, inte bara inom hiphopen men speciellt där

2011-07-18 21:15
jag är bi och rappar och har märkt mkt fördomar iaf..
Första rapparen som öppet är bisexuell?
Fuck fördomar ,jag är bara speciell!

2011-07-18 21:34
Bitheway

Fy fan va roligt att höra! ( att du är bisexuell kille och rappar då alltså :) keep it up!
Groupie

2011-07-18 22:17
Alla som kallar Lil Wayne gay, faggot etc. gör nog inte det för att vara snälla, tror jag iallafall.
För övrigt finns det ett album ute just nu av Lil B som heter I Am Gay.

2011-07-18 22:17
Bitheway: Får man fråga om det är fördomar "bara" eller direkt motstånd också från personer som är aktiva inom hiphopscenen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-18 22:34

Jag fattar inte alls vad det har med saken att göra? Menar du att homofobin har minskat i hiphopen på grund av att man klär sig annorlunda (snedlugg och tajta brallor) och för att man kör över andra beats? Det känns något konstigt.. framför allt synen på vad homosexualitet är, vilket känns jävligt fördomsfullt och förlegat. Att "bögiga attribut" har blivit mer trendiga innebär inte att homofobin har minskat(trender går över till andra trender). För det är inte ett dugg ovanligt att höra bögdissar, trots nya mode- och beatstrender.

Däremot köper jag argumentet att hiphopen blivit större, och därför lockar en bredare massa och öppnar nya dörrar. Men det känns inte alls som att många klivit igenom dörren. Men det är väl bara att fighta vidare, och det kommer inte ändras utan ett totalt systembyte.

Sen är det bara att se på basementality, det kanske finns två som inte drar bögdissar. Och hela "no homo"-grejen är också sjukt störig och visar på en förlegad syn. BRÖÖL
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2011-07-18 22:37

1. Typ varje gång man loggar in på amerikanska hip hop sidor.

2. Idag.
At the gates of Eternity...

2011-07-18 23:05
Måne

Sen är det bara att se på basementality, det kanske finns två som inte drar bögdissar. Och hela "no homo"-grejen är också sjukt störig och visar på en förlegad syn. BRÖÖL

Lite off topic, men appropå det, du har inte tänkt på det faktumet att så gott som alla som kör på den svenska battlescenen är.. hur ska jag säga det milt? Ganska.. .. wacka?

Det är bög lines, ska knulla din mamma lines, lägga någon i en låda lines, blah blah blah..

Inte en enda battlare på den svenska scenen går upp och spottar bars. Bryter ned sin motståndare med tunga rader som säger något om personen. Varför han är wack, vad han sagt, hur hans musik är, hur han beter sig etc etc. Ser mest bara fåniga ordvitsar och bulla punchlines om hur tjock någon är och andra billiga skämt som går på personens utseende eller etnicitet, blah blah blah.. Kolla, en person som har stor näsa kan inte göra något åt det, han är född sån, att dra halva sitt set om motståndarens näsa är bara billigt och tyder på låg kapacitet att skriva eller freestyla äkta bars istället.

Tyvärr är nivån allt för låg i Sverige för att någon ska kunna köra smarta och relevanta rader, rebuttla allt motståndaren säger och ta scenen lite seriösare.

Men, men, så är det bara.. Kanske det blir bättre efterhand, vad vet jag? ^^

2011-07-18 23:06
gggg_hatt

det heter lil b - i'm gay (i'm happy) .

Va-Ra F26

tack hjärtat =)

Persia F22

fördomar och motstånd. ingen vill riktigt acceptera att det finns bi/homo killar inom hiphopen,tyvärr!

2011-07-18 23:08

2011-07-18 23:22
Har inga som helst problem med bögar, inom något som helst sammanhang. Det som kan störa mig är dock att bögar som rappar ALLTID måste gå all out med den imagen. "Jag är bög och rappar, titta på mig, TITTA PÅ MIG".

Okej, du är bög, vi fattar. MEN, du behöver inte nämna det hela jävla tiden.
Bitches Ain't Shit

2011-07-18 23:37
Gaish:

Lite off topic, men appropå det, du har inte tänkt på det faktumet att så gott som alla som kör på den svenska battlescenen är.. hur ska jag säga det milt? Ganska.. .. wacka?

Det har jag absolut tänkt! (många gånger) :)
Men det spelar väl ingen roll? wack som förbannat skillad: En bögdiss är en bögdiss och ett symptom på ett samhälle som far illa. Wackness är ingen ursäkt.
Det finns ju ett flertalet skillade rappare, som trots sina skills, drar bögdissar. Att såna budgetdissar fortfarande har en stor utbredning visar väl på att vi ännu har mycket att jobba med innan vi är "färdiga"?

sen, för att den är rolig:

2011-07-18 23:38
Men brrööl:

2011-07-18 23:40
måne: bra sagt där :)

2011-07-18 23:44
Damien: "helt okej att vara bög, bara man inte synliggör det".
Urdumt.

Va fan, sex och sexualitet är en härlig del av musiken. Det är rock n roll, satana perkele!

2011-07-18 23:54
Va? Skulle det där citera vad jag sa?

Isf, läs om och läs rätt.
Bitches Ain't Shit
Producent

2011-07-19 00:07
jag tycker det borde finnas fler av dom. sen en liten battleliga med dom. hade varit nice, dissa varandra för att vara hetero osv.

2011-07-19 00:08
Damien: Du borde kanske själv läsa igenom vad du skriver, innan du postar skiten? Men för att förenkla saken något:

Du skrev:
Har inga som helst problem med bögar, inom något som helst sammanhang.

Den meningen tolkar jag som att du inte har något emot bögar, det är helt okej att vara bög.

Du skrev:
MEN, du behöver inte nämna det hela jävla tiden.

Det som kan störa mig är dock att bögar som rappar ALLTID måste gå all out med den imagen. "Jag är bög och rappar, titta på mig, TITTA PÅ MIG

..du fattar var jag vill komma? Sedan är det ett typiskt homofobiskt inlägg i debatten, jag har hört den så många gånger och i tusen olika typer av förklädnader. Det börjar bli tråkigt och klyschigt. Därför skrev jag "helt okej att vara bög, bara man inte visar det". Jag tror till och med att det måste vara det absolut vanligaste homofoba inlägget.

Sedan är jag jättenyfiken, så svara så gott du kan:
Det som kan störa mig är dock att bögar som rappar ALLTID måste gå all out med den imagen

Vilka rappare pratar du om? Hur märker du att dom gör det hela tiden? Hur många bögrappare känner du till? Jag är verkligen nyfiken!
Sedan är jag också fundersam över varför det stör dig så hårt? Vad är det som är så "störigt"?

2011-07-19 00:09
Konstigt: :D

2011-07-19 00:10
Förlåt för röriga inlägg, och förlåt för spam!

2011-07-19 00:13
Förstår din tanke Damien, brukar bli samma med tjejer som rappar. "KOLLA JAG KAN OCKSÅ RAPPA FAST JAG ÄR TJEJ, VARFÖR BRYR DU DIG SÅ MYCKET OM ATT JAG ÄR TJEJ FÖR IDIOTSEXIST!!?!"

2011-07-19 00:23
Damien:

Tanken har inte slagit dig att du bara märker av de bögar som faktiskt visar det? Jag tror inte att de ALLTID måste visa det, det är bara det att de är de enda du fattar är bögar eftersom du tror att alla bögar är fjollor.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-07-19 00:25
Måne

Herregud, att du kan få det till att jag är "homofob" är helt sanslöst.

Du borde kanske själv läsa igenom vad du skriver, innan du postar skiten?

Jo, självklart är jag medveten om vad jag skriver, men om DU däremot ska citera mig, citera gärna rätt, speciellt om du använder citationstecken.

Sen om du tycker att min kommentar "tråkig och klyschig" får stå för dig, det ändrar knappast ett skit.

Sen har jag aldrig sagt att man inte ska vara öppet bög, självklart ska man det om man känner så. Men det jag däremot stör mig på är att hela ens rap-image ska handla om att man just är bög. Bara för att försöka väcka lite extra uppmärksamhet och buzz kring ens musik. Bara för att det är så tabu.

Har egentligen inget mer att tillägga, mer än att du verkar ha uppenbara problem med andras åsikter. Jag tycker vad fan jag vill punkt slut.
Bitches Ain't Shit

2011-07-19 00:29
Refused

Jo, det blir ju ganska svårt att få reda på om en person är bög eller inte om personen ifråga inte säger det. För övrigt är det helt irrelevant.

Och hur får du för dig att jag "tycker alla bögar är fjollor"?
Bitches Ain't Shit

2011-07-19 00:34
Damian:Okej, men kan du snälla svara på mina frågor? Jag är verkligen dödsnyfiken!
Vilka rappare pratar du om? Hur märker du att dom gör det hela tiden? Hur många bögrappare känner du till? Sedan är jag också fundersam över varför det stör dig så hårt? EXAKT vad är det som är så "störigt" (snälla måla upp ordentliga bilder, jag vill verkligen förstå dig!)?

2011-07-19 00:36
Anenkefali

Du förstod min poäng iaf. Cred till dig :)
Bitches Ain't Shit

2011-07-19 00:40
Måne

Varför är solen varm? Varför är himlen blå?

Vissa förstår exakt vad jag menar, andra väljer att inte göra det.
Bitches Ain't Shit

2011-07-19 00:41
Damien:

För att du har fått för dig att alla bögar skyltar med det. Det missförståndet beror på att du tror att inga andra än de som faktiskt skyltar med det är bögar.

2011-07-19 00:42
DoktorDöd (som ju också är en aktiv Whoa-användare) är gay och en relativt etablerad rappare, som dessutom inte bara rappar om att han är gay såsom vissa verkar tro att alla bögar skulle göra :)

Married to the money, fuck the world, that's adultery

2011-07-19 00:42
Damian: Varför sån? Vilka rappare pratar du om? Kan du ge mig några exempel?

2011-07-19 00:44
Refused

För att du har fått för dig att alla bögar skyltar med det.

Nej, det har jag inte fått för mig.
Bitches Ain't Shit

2011-07-19 00:49
Damien:

Det som kan störa mig är dock att bögar som rappar ALLTID måste gå all out med den imagen. "Jag är bög och rappar, titta på mig, TITTA PÅ MIG".

Okej, du är bög, vi fattar. MEN, du behöver inte nämna det hela jävla tiden.

Ok, bara bögrappare skyltar jämt med det, men inte de som inte rappar? Eller va?

2011-07-19 01:01
Refused

Vi snackade väl om rappare? Och alltid när jag hört nån rappare som är öppet bög, så är det jämt bögkortet man spelar på när det gäller ens budskap.

Det är inte helt ovanligt att en bögrappares skiva heter nåt i stil med "Jag är bög" eller liknande. Låtar likaså.

Man tror man är unik för att man är bög.

Självklart finns det säkert undantag, missförstå mig inte.
Bitches Ain't Shit

2011-07-19 01:05
Damian: Och alltid när jag hört nån rappare som är öppet bög, så är det jämt bögkortet man spelar på när det gäller ens budskap.
Vilka?

2011-07-19 01:06
Syftar du på doktordöd, en rappare?

2011-07-19 01:08
Damien:

Du tror inte det kan vara så (även för rappare), att de enda du vet om är bögar är de som "spelar bögkortet"?
Rappare

2011-07-19 01:08
Förstår din tanke Damien, brukar bli samma med tjejer som rappar. "KOLLA JAG KAN OCKSÅ RAPPA FAST JAG ÄR TJEJ, VARFÖR BRYR DU DIG SÅ MYCKET OM ATT JAG ÄR TJEJ FÖR IDIOTSEXIST!!?!"
Håller inte alls med. Manliga heterosexuella rappare håller på på exakt samma sätt, men eftersom de inte utmärker sig så kritiseras inte det beteendet på samma sätt. Visst kan jag förstå att det sticker i ögonen på vissa och det kan självklart gå överstyr också, men jag tycker ändå att det är ett sunt beteende. Tror till och med att det krävs för att få hiphopvärlden lite öppnare.

2011-07-19 01:11
Refused

Precis som jag svarade i tidigare inlägg. Självklart kan jag omöjligt veta om en person är bög om han inte visar det. För mig är det ändå musiken som är relevant.
Bitches Ain't Shit

2011-07-19 01:13
Damien:

Då inser du alltså att ditt uttalande att bögrapparna alltid skulle rappa om att de är bögar, är ren bullshit?

2011-07-19 01:15
Men nu pratar vi om dom bögarna som öppet visar det. Inte smygbögar.
Bitches Ain't Shit

2011-07-19 01:17
Manliga heterosexuella rappare håller på på exakt samma sätt, men eftersom de inte utmärker sig så kritiseras inte det beteendet på samma sätt. Visst kan jag förstå att det sticker i ögonen på vissa och det kan självklart gå överstyr också, men jag tycker ändå att det är ett sunt beteende. Tror till och med att det krävs för att få hiphopvärlden lite öppnare.

Eller hur, 99% av alla rappare har någon form av låt där dom rappar om hur otroligt hetero dom är, men det utmärkes ju inte på samma sätt då det är normen. Det är inte heller konstigt att gays rappar om just det då dom är en utsatt grupp (speciellt i USA). Det är som att någon rappar över att vara svart och vilka motgångar man möter enbart p.g.a. det. Ta t.ex. Eboi som precis släppte en sång som heter "Immigrants", jag ser ingen klaga, eller ens reflektera, över det. Men så fort det handlar om homosexuella så heter det alltid att dom är "in your face", eller "jag har inget emot homos, men måste dom snacka om det hela tiden?". Dubbelmoral.

(Inlägget ändrat av Gogaku 2011-07-19 01:18:24)

För övrigt så skulle ingen klara sig på att släppa en hel skiva med exakt samma tema på alla låtar, så att alla öppet homo rappare enbart skulle rappa om just det är ren BS. Men såklart är det just den/de låtarna som uppmärksammas eftersom det är tabu inom kulturen.
Married to the money, fuck the world, that's adultery