I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stockholmssyndromet, varför är dom bra?

Svensk Hiphop - Allmänt

2011-02-27 23:02

Stockholmssyndromet, varför är dom bra?

- De kan inte flowa
- Rimmen var på mellanstadienivå
- Varför rappar dom bara om att röka och dricka? Pinsamt

Det var några av mina kompisars reaktion på deras spelning på Högkvarteret i fredags. De tyckte iofs att "beatsen var rätt bra.." men jag fann mig ändå där i ett försök att försvara dem med att "det är ju skönt... öh.. man måste lyssna rätt mycket för att uppskatta.. eh...kolla på lil wayne, dipset och wacka flocka flame, de kan inte heller rapppa och har samma texter... elle va?"
Gick inte så bra, ingen blev övertygad.
Nu vill jag ha psuedo-intellektuella försvarstal av er, kära whoa-medlemmar!
Vad är det som är bra med Stockholmssyndromet?

Skivsamlare

2011-02-27 23:30
Det är nyskapande! Du har aldrig hört sån här futuristisk, funkig, schmutsig, förortsrap förut! Helt sjuka beats med underhållande texter. Och bara för att dom inte kör "Ettan tvåan / Ettan tvåan"-rimscheman som majoriteten av Sveriges rappare betyder det att de inte flowar... right..? Nää, tror dina kompisar måste checka hörseln ;)

Ang. röka-och-dricka-texter säger Näääk det bäst:

Okej jag röker weed, visst jag dricker öl, det e allt jag rappar om men det e allt jag fucking gör...

Tycker Stockholmssyndromet livar upp det på den annars relativt tråkiga svenska hiphopscenen. Säger inte att den är dålig, den har bara varit lite på glid, hehe! Den börjar gå åt det bättre hållet, mycket tack vare personer/grupper som Syndromet, Näääk, Allyawan, Narkimic, Ays'n'Beez, Trainspotters, Muddy Fatique.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-02-28 00:03
INOK, du menar att Näääk bajtar bäst?

http://www.youtube.com/watch?v=zKKjdiTYonE

Annars håller jag väl med dig.

Groupie

2011-02-28 01:36
Personligen tycker jag inte att nån av de tre punkterna du la upp stämmer in på Syndromet. Jag vet inte vad dina polare lyssnar på men det måste antagligen vara något i hästväg. Stod de med armarna i kors längst bak i lokalen och blängde surt på scenen under hela spelningen eller?

Kul att de verkar ha uppfattat att beatsen var "rätt bra" i alla fall :) Skizz är i alla fall en av de mest kreativa personerna vi har i musiksvea, mycket av det han har producerat på Ettfyranånstans och Underhundar håller absolut världsklass.

Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2011-02-28 04:58
skaffa nya kompisar
Manager

2011-02-28 07:18
- De kan flowa. Eftersom det var spelning så kan en miljon faktorer ha påverkat deras flow, men seriöst, sätt på en Syndrometlåt och visa vart de inte kan flowa så visar jag vart det är fel på dina öron.

- Rimrunkande betyder inte mycket i ett helhetsperspektiv. Och det dyker upp rim då och då som får en att hajja till.

- Har du hört deras skiva eller baserar du allt på en spelning? Skivan är inte bara rökakröka.

För övrigt så har Lil Wayne, Dipset och Wacka fler fans än det finns människor i Sverige. Just sayin.

Redline!

2011-02-28 10:02
http://blog.whoa.nu/2011/01/28/stockholmssyndromet-underhundar-ep/

Där har du fem låtar som inte handlar om röka/dricka. Den handlar däremot om hat, något som du definitivt kan relatera till.
Tack för din feedback, den betyder oerhört mycket*
Sen kan jag f.ö. tillägga att det var fett bra stämning på Högkvarteret så du måste som sagt stått och runkat någonstans långt bak för allt jag upplevde var kärlek och röj, trots det fruktansvärda ljudet.

Tack till alla som försvarar :D

Spoiler*zip mig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-02-28 16:50
Ingen kickar som syndromet, bara det borde få den största hiphopn00ben att fatta skiten.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2011-02-28 16:55
Skizz och andra:

Om ni hade läst ordentligt så hade ni förståt att det där inte var min kritik utan mina vänners. Så det känner lite obefogat att ni ska börja ryta åt mig. Själv så tyckte jag spelningen var svinbra och gillar musiken.

Det jag efterlyste var lite fler najsa argument för Stockholmssyndromets tyngd. Min lista kommer inte mycket längre än:
1. "skönt" i ordets bästa mening, delivery, känsla, attityd och ja.. smuts
2. nyskapande och galna beats
Och det räcker långt för mig.

Men om jag ville försöka övertyga mina vänner samt försöka förstå varför jag själv tycker det är så bra så vore det fint med mer av era reflektioner.

2011-02-28 18:22
enuff_fish P24
Jo, jag såg det efter jag hade postat, men nu har du ju några argument att gå på, synd att du inte kunde komma på några på egen hand.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2011-02-28 18:43
Jag fattar inte, vi kan väl inte veta varför du tycker om Syndromet, det är något du måste klura på själv.

Sen kanske det bara inte passar dina polare. Visa dom den nya EPn, gillar dom inte så gillar dom inte, antar jag. Du kan nog inte tvinga dom till att gilla det.

.. Eller det kanske du kan! :o

2011-02-28 19:02
Luuuugn!!

Det jag ville ha var en diskussion eller folks reflektioner kring Syndromets sound och stil, eftersom jag tycker det är intressant och de är unika på svenska scenen.

Tycker ni tillexempel att min liknelse med Wacka Flocka, Dipset och dom är rättvis, är Stockholmssyndromet crunk på svenska?

Har hört mycket reaktioner på att t.ex Lårparti skulle vara sexistisk, att "alla" låtar är drog-romantiserande och annan kritik på ämnesval och jargong i låtarna. Vad tycker ni om det?

Hur pass "unika" är Stockholmssyndromet, är det t.ex befogat att kalla det för förotsrapp eller i vilket fack vill ni placera dem?

Och helt enkelt, vad är det ni tycker är så bra med musiken? Kan den mätas efter en vanlig rapp-måttstock eller bör vi lyssna med andra öron?

Fan jobba lite med mig nu!

2011-02-28 19:15
'Förortsrapp' låter som nåt Jimmie Åkesson skulle säga.
Skivsamlare

2011-02-28 20:11
Jävla pajas gå och lägg dig. Jag använde det ordet, då det är vad de själva använde när de blev intervjuade här på whoa för inte allt för länge sedan. Jag citerar:

.... schmutz hiphop – rap från förorten men inte den stereotypa förortsrappen. Elektroniska, futuristiska beats men långt ifrån electropop-svängen. Välskrivna texter men inte elitistisk medelklass-svensson-rap.

Hela tråden är ett stort jävla frågetecken om jag ska vara ärlig.

2011-02-28 20:23
Du menar att om fler säger förortsrapp så kan jag inte tycka att det låter som nåt Jimmie Åkesson skulle säga. Både Danderyd och Norsborg är förorter, men här är förort synonymt med blattar.

Känns som att det finns en liten Jimmie i oss alla, inlkusive dig och Bizzi. :P

2011-02-28 20:23
Jag menar dig och Funkenteller.

2011-02-28 21:37
Jag gillar deras Jimmie Åkesson-rap

2011-03-01 00:49
Sargon... eeh, jag menar wernin...
Inte den "stereotypa förortstappen", alltså inte det gemene man associerar med termen förortsrap, ergo blatterap.
Du kan softa med Jimmie i dig hela dagen, hahaha
Manager

2011-03-01 08:52
Tycker ni tillexempel att min liknelse med Wacka Flocka, Dipset och dom är rättvis, är Stockholmssyndromet crunk på svenska?

Wayne och Dipset gör inte crunk. Om man ska jämföra Syndromet med något från staterna så är det närmaste hyphy.

Har hört mycket reaktioner på att t.ex Lårparti skulle vara sexistisk, att "alla" låtar är drog-romantiserande och annan kritik på ämnesval och jargong i låtarna. Vad tycker ni om det?

Är lårparti mer sexistisk än annan hiphop med liknande tema? Funkenteller har precis länkat till en hel EP där låtarna inte handlar om droger, så den frågan är obefogad.
Men för att svara på frågan igen, man rappar om sitt liv. Det finns mycket knark i Botkyrka.

Hur pass "unika" är Stockholmssyndromet, är det t.ex befogat att kalla det för förotsrapp eller i vilket fack vill ni placera dem?

På vilken skala mäter vi? Vad definieras som förortsrap? De kommer från förorten och rappar om den, räcker det? De skiljer sig rätt mycket från vanlig "förortsrap" med tanke på att båda flowar helt annorlunda än de flesta och deras beats låter inte som något annat i Sverige.

Och helt enkelt, vad är det ni tycker är så bra med musiken? Kan den mätas efter en vanlig rapp-måttstock eller bör vi lyssna med andra öron?

Vad är en vanlig "rapp-måttstock"? Hur mäter du? Det enda jag har lärt mig om dig är att du tycker musik är "skönt" och det verkar räcka för dig att beats är bra för att du ska digga något.

Funkenteller: Wermin ser Jimmie Åkesson bakom varje hörn och han är 100% på att alla svenskar inners inne är rasister och hatar honom. Med andra ord, när han ger sig in på det ämnet är det bästa att bara ignorera honom.
Redline!

2011-03-01 09:31
Funken: om du läser innan du kommenterar ser du att min kommentar inte har ett skit att göra med er musik. Och jag tycker fortfarande att förortsrap(p) är något Jimmie Åkesson skulle säga, och jag föreslår att samtliga i tråden tar sig en funderare på varför man ens säger så.

Dr.Oct.: Precis, de är efter mig!

2011-03-01 11:05
Wermin_Roaches
Om du läser innan du kommenterar ser du att min kommentar skrevs igår 00:49 under the influence.
Producent

2011-03-01 13:05
Jag gillar Stockholms syndromets ordlekar, jargong, humor, flow samt deras sköna trummor.
Personligen tycker jag att Syndromet kan vara lite för elektroniskt för mig men det väger upp med sköna trummor och för att vara elektronisk hiphop så är det jävligt bra.
Jag skulle lätt kunna tänka mig att höra "Lårparti" ute på klubben.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-03-01 20:45
enuff_fish: Där har du det ultimata argumentet för att pusha Syndromet: "skrevs igår 00:49 under the influence". :D

2011-03-01 23:38
för att de fyller förortsraphungriga munnar. det här är en bra duo och jag gillar både röstmässiga kontrasten samt att marv är typ allvarig-rolig och funken en hiphop-pajas (i en positiv mening).jag gillar experimentella soundet ,låter ibland som om man tar kärnan av klassisk 90-tals hiphop och sätter den i futuristisk skit,lite back to the future-grej som när de gör quasimotos question-grej i ´ingenting´ .allmänt goda vibbar, massa humor ,kan inte hålla med om det där med flowet och rimmen.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2011-03-29 15:06
Alltså jag läser i varje grej som skrivs om dem att de är "årets hype", och "det bästa som hänt svensk hiphop". Jag har aldrig hört dem innan, vad har de gjort mer än 14nånstans och underhundar?

Det är lätt att skylla kritik på "ah shit det här är bara internethatare" men är det inget som går in? Alltså de kan ju inte ha många nerladdningar annat än den lilla kärna som hardcore-hiphopparna på whoa utgör.

Vissa texter kan jag väl gilla typ "ser ett stort köttigt lårparti, tamam, vänder mig när hon går förbi haram" och jag hör att de har skills, flyt och så vidare. Det jag förvånas över är att folk kallar detta för nyskapande. Det känns som det är allt svensk hiphop handlat om, sen... alltid typ.

Jag ska ge dem en chans till nu på Raekwon på torsdag, men som det ser ut känns det som jag inte har nån anledning att believe the hype.

2011-03-30 12:38
Jag gillar lårpartilåten. Den är lite soft faktiskt. Men nått vidare bra i helhet är dom dock inte!

2011-03-31 00:48
Ok nu är jag direkt hemkommen från konserten och aningen halvfull. Men what.the.fuck. vad keffa de är! Jävla skam att Raekwon ens utsattes för att höra vad svensk hiphop låter som nu för tiden. Drop the mic, you shouldn't be holding it!

2011-04-07 22:06
Hittade det här idag:

-verbose- Släpp Raekwons kuk och öppna upp ditt sinne för lite olika upplevelser.

OsvenskTiger

Tack! Den där "back to the future" grejen beskriver faktiskt skitbra det vi håller på med, jag har t.o.m. använt den i intervjuer :D
Graffare

2011-04-07 23:48
Dipset är inte crunk din nolla...

Producent

2011-04-08 00:23
bra?

2011-04-08 08:37
Dipset är inte crunk din nolla...

haha, starka känslor i den här tråden. Men är du ens i rätt tråd? Skummade igenom inläggen men hittade inget om crunk.

Konstigt
Nja, så bra var hon inte men din mamma va ändå helt ok.

2011-04-08 11:04
min spontana reaktion över denna grupp: "Meh..." ..så jag personligen förstår dina vänner:)
JKIBMM

2011-04-08 12:19
Graffare

2011-04-08 12:56
Funken: Yeah jag är i rätt tråd. TS började jämföra Stockholmssyndromet med Crunk Dipset och Lil Wayne och frågade typ om STHLMsyndromet är Sveriges svar på Crunk... Hehe!

TS verkar inte va 24 år gammal... Snarare 15 år gammal och är osäker på sig själv....

2011-04-09 01:36
Eller så är det du som är efterbliven.
Ursäkta om jag inte vet skillnaden mellan crunk eller hyphy och allt vad folk kallar det för.

2011-04-09 13:27
Stockholmsyndromet visar att rap inte behöver vara seriöst eller sammhällskritiskt utan bara funny word plays.
Och sen att det är sådär underbart schuuuuuumutsigt som inget annat i sverige är bara nyskapande och bevis på kreativ frihet.

Man måste inte älska eller hata man kan bara se det för vad det är .
Musik.
24/7 always keepin it.

2011-04-09 17:04
Stockholmsyndromet visar att rap inte behöver vara seriöst eller sammhällskritiskt utan bara funny word plays.

För det har vi brist på Svergie eller? Just sayin...jag diggar dom

2011-04-12 10:29
jaojao_ P21
Vi har brist på bra oseriös rap.
Den här grejen med att dom faktiskt skapat nåt nytt är den största fördelen för dom.
Det är väl därför folk hatar hit o dit för dom inte hört det förr o vet inte vad dom ska säga mer än" meehhh bla bla" efter hört en halv vers typ från lasta inget mer . Folk får lära sig lyssna mer.
Många kan ju lägga roliga oseriösa låtar men sällan bra produktioner.
Mitt tycke är att Syndromet gör sin grej o gör den bra tillskillnad från majoriteten av rap sverige.

big ups keep grindin.

24/7 always keepin it.

2011-04-12 12:43
Fan vilken arg atmosfär det är här inne. Lyssnade - tröttnade - återgick till Grand Puba. Som vanligt är svensk hiphop sjukt trött och intetsägande.
"Fletch, he truly defines grace under pressure"

2011-04-13 16:24
Funkenteller.. haha precis en sån reaktion jag förväntade mig. Antingen har du bara dåligt självförtroende eller så vet du själv att det är keff musik. Att referera till Mats Nileskär är ju mer att säga "jag kan inte säga det själv, jag kan inte bevisa att musiken är bra så jag låter en kille som kan asmycket säga nåt bra".

Men det här är mina personliga åsikter, kul att så många ändå verkar gilla det. Jag gör som fletch och går tillbaks till det jag gillar istället för att bara hata.

Manager

2011-04-13 16:41
Beauty is in the eye of the beholder. Detsamma gäller musik. Det finns inget "det här är bra musik och det här är dålig musik".

Och just därför är såna här diskussioner värdelösa.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2011-04-13 17:14
I sanning broder.

2011-04-13 17:56
-verbose- P26
Du håller med om att beauty is in the eye of the beholder men du vill ändå att jag ska bevisa att min musik är bra genom att argumentera om det?

Du skrev "Drop the mic, you shouldn't be holding it" som att du var någon slags guru så därför hänvisade jag till en riktig guru som faktiskt vet något om musik.

Jag argumenterar bara falska påståenden, jag förväntar mig inte att folk ska förstå storheten. Du kommer va där under mina bollar förr eller senare, bättre att ge upp på direkten.
Groupie

2011-04-13 19:36
Beauty is in the eye of the beholder. Detsamma gäller musik. Det finns inget "det här är bra musik och det här är dålig musik".

Och just därför är såna här diskussioner värdelösa.

Till viss del är det så, men det finns bra och dålig musik om man verkligen vill koka ner det. :)

Om vi inte kan diskutera musik (eller kultur överhuvudtaget), vad ska vi då diskutera?
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2011-04-14 01:12
Funkenteller får mig att aldrig vilja lyssna på denna "musik". Sjukt oödmjuk artist.

2011-04-14 09:27
Fletch
Men snälla. Om någon skulle skriva typ: Jag gillar inte det här pga textinnehållet / gillar inte soundet etc. visst, men folk är ju inte direkt konstruktiva eller finkänsliga med sina kommentarer. Varför ska jag va snäll tillbaka? Om någon mupp skriver "Drop the mic, you shouldn't be holding it" kommer jag inte bara, "tack för din åsikt, den betyder jättemycket".

Fuck jantelagen och fuck dig!

2011-04-14 11:44
Den här tråden är helt bisarr. Vill ni analysera musik på en någorlunda hög nivå tvivlar jag på att whoa är det bästa forumet. De hatiska och intetsägande inläggen ovan tyder inte direkt på det. Att en upphovsman överhuvudtaget ska behöva förklara varför hans musik är bra, är bara väldigt konstigt.
STOCKHOLM JUMANJI MIXTAPE UTE NU!

2011-04-14 12:03
Haha, jantelagen. Du har rätt, jag är superavundsjuk, verkligen. Vem skulle inte vilja ha förmågan att rimma "röka" med "kröka"?

2011-04-14 13:02
oliverdef
Det är iofs mitt fel som ens skriver i såna här trådar fast jag skrev ju i trådar på whoa innan så det känns konstigt att inte svara när tråden faktiskt handlar om min musik.
Tanken med tråden var väl att folk som gillar musiken ska förklara varför inte jag, haha
Kan tyvärr inte hjälpa det, har suttit på whoa för länge...

Fletch
Kom tillbaka efter att du faktiskt har lyssnat på musiken.

2011-04-14 19:55
kolla in min musik ;) : http://www.youtube.com/watch?v=-fGKGbKJweU&feature=related

2011-04-15 00:04
Funkenteller P26

Jag måste bara fråga, är du helt oemotaglig för någon som helst form av negativ kritik? Du verkar leva i en bubbla där alla måste tycka att Stockholmssyndromet är bra.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik