I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Technorap" - Borde vi inte komma på ett bättre namn på genren?

Svensk Hiphop - Allmänt

Manager

2010-09-05 16:34

"Technorap" - Borde vi inte komma på ett bättre namn på genren?

Jag vill påstå att Sverige har skapat en ny genre, något som idag bara kallas för "technorap". Alltså den musikstil som Adam Tensta, Lazee, J-Son m.fl. är pionjärer inom och som har börjat skapas av flera andra, mindre artister som t.ex. Den som e den & Oslepp och Queff & Denniz Prime.

Inte nog med att vi skapar sådan musik här, vi har börjat exportera stilen utomlands, som givetvis börjar färga av sig på artisterna utanför våra gränser.

Ett exempel:

Britterna slog ihop garage och rap och kallar det "Grime". När vi slår ihop euro techno (och annan techno) så kallar vi det bara för "technorap". Kan vi inte komma på något bättre namn? :D

Redline!

2010-09-05 16:37
"skitrap"

2010-09-05 18:05
Yours_Truly : WORD!
The Title Ute Nu!
www.miztarodga.com
www.myspace.com/tobyandmizta

2010-09-05 18:08
så sant

2010-09-05 18:24
Fag-Hop

Men nån jävel måste väl ha gjort sån skit innan Tensta och co?

2010-09-05 19:44
Men det är väl technorap?
Rap på technobeats typ, blir ju inte bättre, enkeltnamn

Eller som Yours säger, skitrap
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2010-09-05 22:38
Det där är inget nytt genre.Det där är modern eurodance bara att rapsektionen fick mer utrymme än sångsektionen.

Modern eurodance/eurodance rap
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Manager

2010-09-05 23:21
eurorap
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2010-09-06 02:00
E-hop, låter som IHOP (International house of pancakes), och pannkakor är alltid gott, plus att E:et är väldigt internet. E:et skulle stå för Elektronisk då :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2010-09-06 07:29
Från början var det väl snarare rap på electro än techno
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-09-06 12:13
måste gå på samma linje som OsvenskTiger:

Modern eurodance/eurodance rap

I min umgängeskrets säger för övrigt ingen Technorap längre. Vi säger helt enkelt vad det är för genre man har tagit och lagt rap på.

Så är det dub step beats så är det dub step med rap på men eftersom alla vet/hör att det är rap på så säger vi bara dub step.

eller rock, eller eurodisco, eller grime osv osv

//Yde - technorap e sååååå 2007 xP
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-09-06 13:48
Äh, eurodance räcker nog som genrenamn, även om dagens "eurodance" inte låter som den på 90-talet, men säg någon nypåkommen pop/rapgenre som inte låtit annorlunda/utvecklats till det bättre/sämre efter +10/15år? Äldre gubbrockgenrer ej inkluderade.

Bjäär
I min umgängeskrets säger för övrigt ingen Technorap längre. Vi säger helt enkelt vad det är för genre man har tagit och lagt rap på.

Om det nu är techno någon rappar på då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-06 14:12
DoktorDöd; Rap på techno beat. lägger altså inte rap efter öht.

//Yde - DX
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Poet

2010-09-06 15:58
Jag motsäger mig också att vi svenskar skulle ha "originated" the style.

At the gates of Eternity...

2010-09-06 18:09
electrorap.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-09-06 19:42
Jag haller med majoriteten här, nagon typ av mänsklig biprodukt i namnet känns passande.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2010-09-07 09:50
rap-tech....
ja, BC99, i Sverige kan man väl anse Melodie MC som den förste.
Han var faktiskt ganska skillad.

STHLM GROOVE COLLECTIVE
Poet

2010-09-07 18:20
Edison: Yeah, jag tror det kan till och med sträcka sig tillbaks ännu länge, både internationellt och svenskt.

Jag är redo att gå så långt och påstå att detta kan mycket väl vara en av de första exemplen på electro/techno/house/-rap. Sen att det utvecklats till det vi ser idag, är ju bara naturligt.

Moderator

2010-09-07 22:59
Jag diggar stilen faktiskt, Tensta är fet. Gillar väl det mesta dock, tycker det är ballt att hiphop är en så bred genre.

som har börjat skapas av flera andra, mindre artister som t.ex. Den som e den & Oslepp

Kan mycket väl vara så att jag missat de senaste veckornas släpp, men har dom börjat med sånt?
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-09-08 02:39
Har ju funnits ett namn för det sen 1980-talet, Hip-House!
Bronx

2010-09-08 08:15
hiphouse är ngt annat min vän
WWW.COULISSE.SE
Manager

2010-09-08 12:09
ramuz: Deras Elefantbajs innehåller rätt mycket technoaktiga beats. Det är inte åt househållet som Tensta direkt, men jag skulle kalla det "technorap".
Redline!

2010-09-08 12:58
Intressant tråd! Jag tycker att det är kul att folk gör eurodance eller technorap igen. Det är lite trist bara att det i princip är det ända som folk tror slår. Jag brukar kalla det Electrorap. Det kan vara fantastiskt tungt men precis lika fantastiskt dåligt.

Shitsmiths gör det nästan bäst alltså
Tare Lugnt Vol 4 och Dirty North är båda ute nu!
www.thosedamn.se
www.randombastards.com
Rappare

2010-09-08 15:54
@BC99
Jag övervägde att ta Bambata som exempel men tycker inte att det stämmer riktigt.
Då skulle man också kunna nämna Grandmaster Flash osv...

Det är ju inte självaste instrumenten (syntar) som är poängen, utan tempot.
Nästan all hiphop är ju i stort sätt syntbaserad och har alltid vart det,
däremot är det ju tempot som är annorlunda här.

hiphop-bpm vs. techno-bpm liksom.
STHLM GROOVE COLLECTIVE

2010-09-08 16:00
Raptro!
Poet

2010-09-08 16:56
Edison: Jo men, nu ligger väl ändå många av deras låtar över 110 BPM. Jag förstår vad du menar dock. Dock anser jag att de är electro/techno rap's tidigare skede.

2010-09-09 16:57
hip-pop
"Rap ain't shit if it ain't real kid"- Lord Finesse

2010-09-09 23:38
haha den hemska sanningen är ju att ingen mindre än E-Type la grunden för den smörjan till "rapp-musik-genre"... Adam Tensta, Maskinen etc, har bara uppgraderat den och gjort den till något alldeles enastående!!!
http://soundcloud.com/jasthesupacat
Poet

2010-09-10 02:04
Do your research buddy, E-Type har inte lagt grunden för skit.

2010-09-10 16:43
Helt nytt är det inte, för mig att det finns en ganska okänd underground-genre i främst portugisisk och brasiliansk slum som kallas bailee-funk eller något sånt. I denna genren brukade man rappa till electrobeats har jag för mig. Kanske inte lika moderna house/klubbanpassade som man hör nu, men åtminstone electro.

Adam Tensta ligger väl nog längre ifrån detta och kör väl lite mer på technoinspirerade beats medan Maskinen, som jag är ganska säker på har sagt att de inspirerats av just denna genre(varför de har portugisiska/brasilianska samarbeten?) imo låter lite mer house/klubbaktigt. Har inte hört någon direkt bailee-funk, så kan ju inte jämföra, men de har ju sagt att de inspirerats från denna genre så...

Fast sen är ju ingenting aldrig helt nytt, men skulle ändå säga att Sverige nog var det land som var först med detta lite mer mainstream-anpassade medan bailee-funk nog är ganska okänt utanför Brasilien/Portugal eller var det nu var.

För övrigt håller jag med Academics, antingen är det total skit eller så är det faktiskt bra.
Poet

2010-09-10 17:39
Yeah, finns typ inget mellanting.

Diggar denna dock, vilket jag skäms för då och då. Men jag tröstar mig med att det åtminstone är Kardi som rappar.

DJ

2011-02-10 19:45
Bambaataa var snarare en pionjär inom Electro. Electro var enligt mig en sorts hiphop och har tveklöst inspirerat såväl nyare hiphop som genrer som house och techno. Man kan omöjligen kalla låtar som kom innan techno fanns för "techno rap". Det är snarare house och techno som inspirerats av elctro (hiphop) än tvärtom!

Personligen kan jag ofta känna att Bambaataa m.fl. under Electro-eran gjorde elektronisk hiphop till perfektion och att det är ett stadium som hiphop passerat för rätt länge sen. Så det kan bli lite skumt ibland när man presenterar idén med elektronisk hiphop som värsta nya, heta grejen. Det är ju äldre än genombrottet för samplers t.ex.

Därmed inte sagt att det inte går att använda elektroniska samplingar och/eller influenser i hiphop även senare med lyckade resultat. Allt från de få bra låtarna i hiphouse-vågen (Jungle Brothers!) till t.ex. när Jay-Dee var på Kraftwerk-humör. Elektronisk musik är bara en av alla grejer man kan sampla/influeras av när man gör hiphopbeats. Tycker det gått lite inflation i det här med "jazzrap", "technorap" osv osv.

Sen tycker jag inte att det som Adam Tensta och grabbarna ägnar sig åt nödvändigtvis har så mycket med house eller techno att göra. Så mitt förslag: elektronisk popmusik med rap och/eller elektronisk hiphop.

Peace
DJ

2011-02-10 19:48
Sen är jag inte världens största fan av de här artisterna kanske, men att ens jämföra dem med Melodie MC och annan eurotrash tycker jag är att gå lite väl långt i förolämpningarna!

2011-02-11 08:26
...Håller med, det är 'modern eurodance'. Eller bara euro... Varken electro eller techno låter ens sådär liksom.. Och den som kallar det där för electrorap vet ju bara inte något om hip hop.

Förresten så var euro dom mest skamliga musiken på sin tid och som hip hopare så fick man om och om igen försvara hip hop och skilja det ifrån eurorap för puckade svennebananer som bara inte hajjade....taskigt att dom där nya 'rapparna' ska pajja allt det där nu. Det där var liksom den mest kommerciella musiken på sin tid som mest riktade sej till sverigedemokrat-svennebananer, fjortisblondiner och typ strandraggararaber..

Kolla skillnaden;

2011-02-11 08:28
SSII; det är väl ingen som har jämfört dom egentligen, men musikstilen är ju densamma..
DJ

2011-02-11 11:17
POSTAL: Jag hör inte riktigt hur Adam Tensta eller Lazee skulle vara samma musikstil som 2 Unlimited eller Melodie MC? Andra sounds, taktarter, ljud och melodier.

2011-02-11 11:45
Mja.. Nu är du ju bara anal. Refrängerna och melodierna är ofta definitivt eurotechno, och hela estetiken i stort även om det inte är kopior på pricken.. Hör du inte euro i three 6 mafiavideon i första inlägget alls?? Autotune refrängerna??

2011-02-11 23:52
Ett bra namn är: "Sålångtifrånhiphopdukankommamedenslängbögarsomtyckerdeärtightförattdekandroppapåhundrabpmochkalladetrap"!

En genre som inte är hiphop helt enkelt, sen kan man ju disskutera hur vida är bra eller inte.
//Crooked//

2011-02-11 23:53
"Sålångtifrånhiphopdukankommamedenslängbögar
somtyckerdeärtightförattdekandroppapåhundrabpmochkalladetrap"

Skall det stå.
//Crooked//
DJ

2011-02-12 02:29
Postal: Nu tänkte jag inte på 3-6 Mafia utan på Adam Tensta och Lazee. Har inte direkt lyssnat in mig på dem, men de här singlarna man hör hela tiden - de är elektroniska men de låter inte ett dugg som 2 Unlimited tycker jag. Om det skall liknas vid nån annan elektronisk musik tänker jag mer på nån sorts "hipsterelectronica", det som de kallar "electro" nuförtiden som jag vägrar kalla electro för det redan är upptaget sen 80-talet. Inte heller en stil jag är nåt större fan av, men den typ av Euro som 2 Unlimited, Haddaway och de andra pajasarna gjorde i början på 90-talet rankar därnere med dansband och hårdrock för mig, totalallergisk mot sånt. Då tar jag hellre Adam Tensta any day of the week....bara mina 50 öre.

2011-02-12 09:11
fast om du jämför klassiks 90-tals hiphop med modern hiphop finner du inte samma takter,melodier eller sounds heller.

exempel:

vs

WWW.COULISSE.SE

2011-02-12 18:08
OK, det jag har hört av deras version av hip house har väl i dom flesta fall varit eurodance'iga grejjer.. Fast så har jag ju inte lyssnat in mej på sådant heller. Och jag ser det som en del i hela grejjen med att deras generation tycker att euro är askul och spelar det på deras studentskivor och så.. Det är väl dags för den generationen liksom. Men det gör det fortfarande inte OK. Det är en ren uppföljning på när folk samplade hemska 80tals dängor för ett tag sedan.. Smaklös svenne/hipster-rap, urrrk..

2011-02-12 19:02
Undrar hur kul det är höra att man låter studentskiva hahahaha

2011-02-12 19:03
Studentskiva.. Aerobicsmusik... Hahahaha..
DJ

2011-02-12 19:32
POSTAL

Jag är varken inne på hipsterelectronica eller euro/svennemusik. Men jag tar ändå hellre hipsterelectronica tio ggr i veckan över 2 Unlimited, som är bland det värsta jag vet. Men det är väl en smaksak.

Om jag skulle se nån musik idag som arvtagare till den där vedervärdiga "euro"-genren (vägrar kalla det eurotechno eller eurodisco för det är en förolämpning mot disco och techno) så skulle jag säga att det är den här "musiken" som Swedish "House" Mafia gör. Liknar varken house, hipsterelectronica eller "Adam Tensta-genren" - men är väldigt lik det som euron var -92 när den var "fienden". Både rent musikaliskt med bira-svenne-ös i stället för groove, tjatiga hockeyrefränger i stället för soul osv. Men även imagemässigt med det braksvenniga, korkade råsupandet, helikoptrarna och den allmänna smaklösheten.

Men nu är jag så OT så jag tror jag lägger av. För vissa påminner kanske Adam Tensta om det Euron var, men inte för mig. Det är väl upp till var och en, I guess...men vi borde väl iaf kunna fastslåt att det inte har med Electro, House eller Hip House att göra?

2011-02-12 22:15
Nä, inte ordentlig electro, house eller bra hip house i alla fall...men hip house skulle jag nog kunna kalla det.. Ja, alla som har överlevt eurotechno-eran tar nog det absolut mesta över det! Det där var ju bara traumatiskt.. Och du, bara för att andra låter ännu mera eurotechno och kör den grejjen ännu längre, så behöver väl inte det utesluta att andra kör den stilen med..
Producent

2011-02-12 22:40
Efter som Addeboy Vs. Cliff har producerat mycket av Adam Tenstas låtar och Addeboy Vs. Cliff är house producenter så skulle jag kalla Tenstas musik för Hip House.

Sen att Hip House låter annorlunda 2008-2011 jämfört med 1998-1991 är ganska självklart för de gör de flesta andra genrer också.
Framför allt så progressiva genrer som house och hiphop musik.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-02-12 23:35
Äh det finns riktigt vassa hip hop producenter som är mest kända som house DJs/producenter med...

2011-02-13 13:06
...Dom jag tänker på gör iofs väldigt traditionell hip hop, och även när dom har i house-element så blir det på hip hopens villkor som i beatsplattor och så.

Här t.ex
DJ

2011-02-14 12:03
Hip House var ju till största delen renodlad housemusik med rap på. Kanske lite mer hiphopfeeling i samplingarna, men takten, trumman och grooven minns jag som ren house i det mesta man kallade hip house. Jag har antagligen bara lyssnat för lite på Lazee, Adam Tensta och co. för jag har inte hört dem på några housebeats, utan mer en sorts elektroniska pop tracks.

2011-02-14 12:55
Personligen kallar jag det för electro-rap typ...finns ju fler elektroniska stilar dom använder sig av än techno för fanken. Sen tror jag fan inte adam tensta o co började med det....dom engelska höll väl på innan dom vill jag minnas?