I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Whoa-TV!] Jubileumsfika med Gorilli, RMK och Elsa

Svensk Hiphop - Allmänt

Redaktionschef

2010-08-31 23:42

[Whoa-TV!] Jubileumsfika med Gorilli, RMK och Elsa

Från Whoa-bloggen:

I mitten av år 2000 satt Ola Johansson aka Stuck hemma i sitt studentrum i Växjö och knåpade på en ny internetsida, med diskussionsforum och fokus på hiphopen. Siten fick namnet Backlash Community och blev snabbt populär, så pass att den uppmärksammades i TV-programmet Sajber redan efter några månader. Kort därefter flyttades Backlash till hiphopsidan Svensk Underjord, för att sedan bli fristående igen under sommaren 2001 under det nya namnet Whoa.

Idag, tio år sedan communityns födelse, har Whoa vuxit fram till den största mötesplatsen för hiphopintresserade och musiker på den svenska hiphopscenen. Ett ställe där många av dagens etablerade artister tog sina första, stapplande steg och en plattform där tusentals personer träffas regelbundet, hänger, diskuterar och skapar nya kontakter.

I detta avsnitt av Whoa-TV möter Pontus, Viktor (bakom kameran) och Martin från Whoa upp Callecuttar, Mickelito, RMK och Elsa, fyra artister som började sina musikkarriärer på Whoa och som både följt och varit en del av communityns utveckling under åren som gått. Över ett smarrigt jubileumsfika diskuteras allt från positiva och negativa saker med Whoa till fenomenet netcees, den nya generationen svenska rappare och gamla goda minnen från tiden i forumen. Rekommenderas starkt till er som varit medlemmar en längre tid hos oss, men även nyare medlemmar och utomstående kan komma att uppskatta detta!

Tack till SECO för lån av lokaler!

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2010-09-01 00:41
Fett!
RMK & Kompaniett / K.I.M.M
www.myspace.com/rikardmedk

2010-09-01 01:55
Intressant att ni vågade ta upp stämningen på Whoa, kunde inte annat än att hålla med.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-01 02:52
Riktigt kul att se!

Väldig nostalgi när ni snackar om hur mycket feedback folk brukade få i Audio-forumet, och också hela gemenskapsgrejen som brukade finnas. Min första (och enda) rapgrupp skapades genom whoa t.ex., med bl.a. Queff och lite annat folk.

Kommer också ihåg när Mickelito och Callecuttar släppte en utav deras första låtar; "Gummistövlar" i Audio-forumet, skön humor! Samt Queffs mixtape när Mickelito bajsar, haha!
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Skivsamlare

2010-09-01 10:57
Vilket jälva rötet ljud!:P

Men otroligt skön intervju! Säger som Gogaku, vilken nostalgi. Detta gjorde dagen!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2010-09-01 12:50
Förhoppningsvis kan folk ta lärdom av de visa rapparna i videon och vara snällare mot varandra. Även om de faktiskt kommer fram till att även de var skitungar... alltså att det inte kunde varit så mycket bättre förr haha.

2010-09-01 15:38
gick in på audioforumet för första gången på något år, fan nostalgi.

2010-09-01 17:43
Bra skitt
Så festar jag på till gränsen att jag ska spy, så breakar jag som helaa Rinkeby !

2010-09-01 18:03
Kul att se, intressant! Bra gjort där:)

Men tjejen säger något i stil med, "Det är inte så att jag skapar kontakter på facebook, där har jag vänner".. Kan vara det dummaste jag hört på länge, vill du nå ut med musiken vilket jag antar att du vill. Är just facebook ett JÄVLIGT bra ställe att skapa kontaktnät och synas. Samtidigt som du kan pusha på whoa, men ah ni förstår poängen. Den som säger något annat är ba trångsynt! Det var det enda jag störde mig lite på, för hon fick det att låta som"Facebook, där kan man ju inte skaffa kontakter" hehe=)

Fett gjort iaf!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-01 20:06
Hehe soft att se :)

2010-09-01 21:43
Trofast
Det är faktiskt inte helt ovanligt att artister inte vill göra något annat på FB än att hålla kontakten med vänner och överlåter businesskontaktsökandet till andra sidor som är mer inriktade på just musik, oavsett hur bra nu FB verkar vara att skapa sig businesskontakter på enligt dig. Så helt fucked up som du får det att låta är det alltså inte...
Redaktionschef

2010-09-01 21:50
Jag blir tokig på de artister/klubbar etc som matar ut utskick hela tiden på facebook. Vet inte hur många grupper osv jag gått ut från trots att jag egentligen gillar dem.

Kul att ni uppskattar det alla fall. Vi var rätt möra i slutet efter att ha filmat x antal timmar :)

2010-09-01 22:17
Trofast - Jag syftar bara på hur jag själv använder facebook! Trots att jag inte är särskilt aktiv på whoa idag så har inte andra kanaler, tex fb, ersatt den rollen whoa haft för mig när det kommer till att knyta kontakter, styra samarbeten och liknande. Men det betyder ju inte att det är så för alla!

Är det förresten någon som minns fotbollslaget whoa hade typ 2004? :)
STICKUP!<br>www.myspace.com/elsatisfaction

2010-09-01 22:29
Haha nått fotbollslag har jag inget minne av? Var laget nått bra? :)
Skivsamlare

2010-09-01 23:49
Jag kommer ihåg det!! Fast jag följde mest tråden(arna?) iofs.. Jag var ju en liten knodd + att jag bodde(bor) i norrland, haha.

whoa chaten var fin den med!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2010-09-01 23:55
Whoa chatten var exklusiv om inte annat haha

2010-09-02 01:30
haha historian om bajs inspelningen va ju hur grym som helst!

och när ja fick höra om hur länge deras låtar kunde ligga uppe med hur många kommentarer dom fick per låt så föll jag nästan av stolen!
nu får man med tur 20-50 st kommentarer, men då måste man själv uppa den X-antal ggr! -.-

fett intervju, dock håller ja med om att ljudet va keff, riktigt lågt.
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2010-09-02 09:52
Det är svårt när jag bara har en mikrofon som måste vara kopplad till kameran. Särskilt under en sådan här grej då man vill att folk ska kunna prata fritt utan att ha en kamera i fejjan hela tiden.

Men jag tycker allt man hör klart och tydligt va de säger, klart att det inte är bäst i världen men va fan?

2010-09-02 11:41
mickelito var rolig
vad gör en rappare egentligen? www.myspace.com/dumhet

2010-09-02 19:13
mickelito får 1 av 5 för sin delivery..

4 av fem för uttalandet "jag vill inte ha konstruktiv kritik, jag vill bara att folk ska säga att jag är bra.. lixom" :D

men mycket av det dom säger stämmer nog...

//Yde - Yde

www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-09-02 23:38
what? har det funnits ett fotbollslag? det har jag helt missat.
haha ja mickes skitinsats är typ det roligaste jag hört på en whoa EP alltså fyfan vad jag skrattade! :P

jag tycker ljudet funkar.. kan bero på att jag alltid har så jävla hög volym..
RMK & Kompaniett / K.I.M.M
www.myspace.com/rikardmedk
Redaktionschef

2010-09-03 00:10
Jag tänkte inte ens på att ljudet förrän det kommenterades. Lite lågt men så länge man inte är dum nog att bara köra via laptopen så måste det ju vara klart godkänt :)

2010-09-03 00:51
DoktorDöd P22
Och vad menar du med artister, nu menar inte jag sånna "artister" som.. "hej jag heter doktordöd, jag rappar och är artist".. Utan med som Lazee, J-son, Mohombi för att nämna några som ändå inte bara har sina vänner på facebook. Utan som har sina fans osv där, för att nå ut till dom på enkla sätt. Eftersom facebook ger sån jävla slagkraft!

Men som sagt, jag sa det var det enda jag hakade upp mig lite på. Men fick ju svar från elsa, och du försvarade. Nu var det ur vägen:) Nu går vi vidare, rock on!

2010-09-03 10:04
Trofast
Nä, jag menade inte heller B-rappare som mig som spelar in med datormic, aldrig stått på scen, inte har beundrare utanför familjen samt släppt en corny netplay genom Whoa, faktumet kvarstår dock: oavsett hur etablerade en del artister är så föredrar en del att inte använda Fb till något annat än att hålla kontakt med nära och familj.
Producent

2010-09-03 20:58
Redaktionen

2012-02-15 16:29
mer nostalgirunk åt whoafolket!
namaste
Admin

2012-02-17 10:54
Åderpåleone: Vad för nostalgirunk vill du ha då? Tips!

2012-02-17 11:46
Fleppo2 vs Paraplu

Det var whoas frukt av högsäsongen
Redaktionen

2012-02-17 11:56
mfs

jaajag vet inte.. gamla rävar som snackar gamla rävar o urspårade trådar. skvaller från gamla whoaölträffar. spåna om vad inaktiva användare gör idag. har asdöd slått ihjäl sig i nan thaiboxningsring? har emil brikha hittat kärleken på malta? varför blev whoafärgen som den blev? vad dominerade skitsnack? har stuck en plan för sin whoaarmé?

inte enbart nostalgirunk utan också random trivia. av whoa, för whoa.

skulle ni diskutera användare i whoaradion så tror jag att nivån på forumen skulle höjas. folk gör allt för lite shine liksom.
namaste
Redaktionen

2012-02-17 11:57
vad händer om man sätter fleppo2 och phlegm i samma rum i en vecka utan mat eller vatten?
namaste
Redaktionen

2012-02-17 11:59
hur har ormtråden påverkat tenfingers syn på ormar
namaste
Moderator

2012-02-17 18:51
Var har tenfinger tagit vägen?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-02-18 19:06
Börjar bli dags för ännu en fika..
http://www.facebook.com/mickjagerjakkthe
http://www.twitter.com/popularmusiken
http://www.popularmusik.net
Admin

2012-02-19 14:26
Åderpåleone: Vi kollar på möjligheten. Men kan bli en hel del jobb.

Mickerofon: Vilka vill du se fikande då?

2012-02-19 15:41
mfs: Norrlänningar älskar att fika. Nuff said ;)
http://www.facebook.com/mickjagerjakkthe
http://www.twitter.com/popularmusiken
http://www.popularmusik.net

2012-02-20 17:14
Mickerofon: Synd som fan att ni håller till så långt bort, hade man haft råd hade man ju hälsat på er där uppe och tagit en fika m.m.