I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pionjärer inom den svenska kommersiella hiphopen under 90-talet

Svensk Hiphop - Allmänt

2010-08-02 10:49

Pionjärer inom den svenska kommersiella hiphopen under 90-talet

Yo!

Håller på med lite universitetsarbete och vill ha whoas tankar och åsikter kring svensk hiphop. Jag skriver just nu en artikel om vilka svenska rappare som varit pionjärer inom den kommersiella hiphopen under 90-talet och jag undrar vad vilka anser ni vara det?
Då kommer frågan också vad är det som gör att ni anser dom vara pionjärer eller vad som inte gör dom till det.

order är fritt...
peace

2010-08-02 22:27
Lite definitioner behövs för att kunna diskutera:
1. vad räknar du som "kommersiell"? Är det folk som siktade på att slå igenom eller folk som faktiskt sålde en del skivor? Eller är det t.o.m. någon speciell genre av hiphop? (en del verkar hävda att en sån finns)
2. Vad klassar du som en pionjär? Är det den som var först, eller den som var först att bli uppmärksammad utanför den lilla kretsen?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Rappare

2010-08-03 00:20
Ayo
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe

2010-08-03 01:49
Första som slår mig är ju Latin Kings så klart:o
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-08-03 11:11
Dr Alban:

Stakka Bo:

Neneh Cherry:

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Redaktionschef

2010-08-03 12:28
Stonefunkers (Papa Dee och M-Rock rappade först, sedan MC Cane och ADL):

Just D:
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2010-08-03 12:42
yeah glöm inte
Rob n Raz & Leila K

WWW.COULISSE.SE
Poet

2010-08-03 14:46
Alla de namnen som nämnts tidigare i den här tråden. Med undantag för Alban, han har jag aldrig sett som hip hop.

Infinite Mass, Goldmine, Blacknuss, Sherlock. Självklart the big boys som kom in på slutet också, Petter, Blues och Ken.

Finns självklart fler, men de jag tänker på sådär på rakarm.

De har alla bidragit till att inspirera en ny generation av hip hopare i min åsikt och kanske i sin tur en ny generation rappare som vi ser idag. Därav att de är pionjärer på det sättet.
At the gates of Eternity...
Rappare

2010-08-03 17:19
MIDI MAXI OCH EFTI?
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2010-08-04 23:48
Mabande P33: Har varit lite upptagen så har inte kunnat svara med för att förtydliga lite så med kommersiell så menar jag de artister som var signade till skivbolag i vinstsyfte, alltså inte nån underground mc, oavsett hur stor han än var, som spelade in låtar hemma och spred dom via kassetter eller hur han nu än gjorde det. jag har ingen speciell genre utan mer allmänt hiphop
det jag klassar som pionjär är en artist som var var först ut, lite banbrytande och som har inspirerat andra artister till att göra musik.

alla andra tack för era svar, ni som bara skrivit en artist får jätte gärna ge en mer utförlig förklaring... om ni pallar :P
Peace

2010-08-05 22:18
fan glömde ju min favorit, Addis Black Widow:
WWW.COULISSE.SE

2010-08-17 08:45
Mc Tim (Tim Wolde) släppte ju singeln "Jag är def" 1989 då bara 13år.

Den producerades av duon Bomkrash och anses av många vara det första seriösare försöket att göra rap på svenska.