pump_yo_brakes_ho P2, jag ger dig nu största pokalen i priset som Whoa's mest efterblivna användare... Med tanke på den halva bibeln du skrev så bevisar den inte mer än att du tydligen inte varit med i scenen de senaste 5 åren... Smaken e som baken men ditt inlägg var bara korkat....... Fuck you, but have a nice day =)
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.
svensk hiphop är bög.
Ridå
fbws BWAHAHAHAHA okej, övertyga en levande människa att svensk hiphop lever (av levande mått), såsom du insinuerar - så ska ja ge dej ett prestigefyllt pris - jag tar bort min användare på det här kontot. hehe lilla barn, gå å kamma dej. jag slår dej på fingrarna med min stora hästkuk som är större än din och kommer att allti förbli större. jag lyssnade på hiphop, när du var en spermie som svepte runt i din farsas pung.. stick härifrån, innan jag verbalt misshandlar dej så svårt till den grad - att du aldri vågar använda ett tangentbord igen ;) *puss puss*
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Prins mio: Du är precis som en knarkare som jagar den första silen om och om igen, men aldrig kommer att återuppleva känslan. Man växer upp och går vidare, inget att gråta över. Jag är 18 så jag har fortfarande lite tid att spela på antar jag.
Det är aldrig för sent att ge upp!
så länge en musikgenre inte kan knuffas med dom andra genrerna i media-helvetet/inte kan generera någonting SOM HELST i penga-väg/och om det inte finns någon publik av anständigt stor storlek, klassas skiten som "DÖD". det är väldigt enkelt.. va ska ni få för er att säga härnäst - att bebop lever oxå? Haha vafan pratar du om ens, enligt din definition så är svensk hiphop, hårdrock, metal, jazz, punk, dansband, reagge och elektronisk musik "död", enbart på grund av att pop och rock dominerar i media och säljer bättre. Ett resonemang som också innebär att ALLA musikstilar/scener är "döda" innan dom ens slagit igenom. Bra tänkt.
Du har rätt i att det inte finns några pengar i svensk hiphop men du har fel i att det skulle ha någon slags koppling till scenens eventuella liv/död. Det handlar snarare om att Sverige är pisslitet och att musikbranschen worldwide är korrupt/felkonstruerad. Sverige som LAND har lika många invånare som den största amerikanska STADEN, och den åldersgrupp i vår jättegamla befolkning som är relevant för denna typ av musik är dessutom en absolut minoritet. Givetvis finns det då bara plats för ett väääääldigt snävt urval av artister och musikstilar i media, vilket lika givetvis leder till att det är samma väldigt snäva urval som får chansen att tjäna lite slantar. Det är simpel jävla matematik och har ingenting med scenens livskvalitet att göra.
Svensk hiphop lever i mig. Svensk hiphop lever i Mok. Svensk hiphop lever i alla som lyssnar på eller gör svensk hiphop. Svensk hiphop lever på den här siten. Svensk hiphop lever däremot INTE i folk som tror att svensk hiphop är död bara för att Petter inte säljer platinum.
Producent
2010-06-25 00:03
liva upp den då istället för att sitta och gråta i ett forum.
givetvis e d väl då ändå en fråga om definition på vilket sätt "den svenska hiphpen" skulle leva. men om man generaliserar, så skulle ja ändå vilja säja att d står konkret fast - att genren är en urvattnad 90-tals överlevand. det är ett naivt sätt att se det på - om m Du har rätt i att det inte finns några pengar i svensk hiphop men du har fel i att det skulle ha någon slags koppling till scenens eventuella liv/död. absolut inte. om inte en branch kan generara NÅGONTING ALLS i SEK, e det rätt logiskt att klassa någonting som "dött". och sen om det inte ens finns en publik av hyffsat stor storlek, så drar det fram ett ännu längre strå till stacken, som officielt dödförklarar skiten.. inte ens Kingsize Magazine (sveriges ENDA represenant i ett medialt perspektiv) kartlägger knappt någonting alls. inga nya artister, NOTHING! bara Ken Ring, Petter, Ison&Fille nångån ibland.. vad beror det på, tror du? för att ingen annan jävel vill läsa om några andra svenska rappare, för det finns inget intresse för dom.. å varför finns d inget intresse, måntro? för att skiten är död. det är nog du som e ute å cyklar. jag tycker det e knasigt, att påstå att nånting skulle "leva", bara för att det finns ett fåtal med eldsjälar kvar utdelade i landet, som ibland spammar lite reklam för sina uffiga raplåtar på whoa.nu. Hiphopen lever i dej säger du? well good, for you. det finns ett gäng med tanter här i sverige, som FORTFARANDE pysslar med en svensk fluga (den e inte ursvensk, men den var främst populär i Norden) som var poppis på 90-talet - broderi. men kan ja säja att den "branchen" fortfarande lever, för d? det där var en rätt dålig jämförelse, men ja tror du fattar symboliken lite..Det handlar snarare om att Sverige är pisslitet och att musikbranschen worldwide är korrupt/felkonstruerad. Sverige som LAND har lika många invånare som den största amerikanska STADEN nu snubblar du på bananskalet där. så anledningen till varför hiphopen inte funkar i sverige beror på dess antal i invånare? hmm, säg det till år 98 och 99, då Petter sålde 100tusentals-skivor (och då fanns det mykke färre invånare i sverige oxå). so there... jag upprepar mej själv en gång - "givetvis e d väl då ändå en fråga om definition på vilket sätt "den svenska hiphpen" skulle leva. men om man generaliserar, så står ändå faktum konkret fast - att genren är en urvattnad 90-tals överlevand." givetvis, förstår jag att folk kan bli lite sura på mej när ja skriver som ja gör - men bli inte paranoid på mig nu, å ta det som att ja attakerar "branchen" -- ja har själv varit småaktiv med hiphop/rappat/skrivit i media å allt det där blablabla, så jag e ingen negativ "fiende". puss på er nu, å håll käften
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
...och om d nu skulle finna några småpengar i svensk hiphop, så är det väl då Motorisk Afasi som tar dom alihopa.. hahahaha, kunde låta bli
om inte en branch kan generara NÅGONTING ALLS i SEK, e det rätt logiskt att klassa någonting som "dött". Men vafan då bransch, är svensk hiphop ett företag med syfte att skapa profit eller? Nej, det är det inte. Rap är en konstform och mängden pengar den driver in är totalt irrelevant. Så länge det finns folk som utövar hantverket och folk bryr sig om, diskuterar och uppskattar skiten så lever det, och ja, det gäller även broderi. Trendigheten och därmed köpkraften må försvunnit, men därifrån till att säga att scenen är död är ett jävligt stort kliv.
hmm, säg det till år 98 och 99, då Petter sålde 100tusentals-skivor Haha för fan. För det första så har jag inte påstått att svensk hiphop inte har varit större än vad den är idag, för det andra så är det ungefär det meningslösaste man kan göra att dra upp försäljningssiffror från nittiotalet. Det fanns inget Piratebay, inget Spotify och framför allt så fanns det inte så fruuuuuuktansvärt mycket konkurrens. Hur ska Petter kunna sälja 100.000ex när större delen av den yngre generationen fans aldrig hart betalat för musik i hela sitt liv och plattan läcks ut på internet månader före release samtidigt som snubbar som Organismen, Roffe Ruff och 100 andra MCs droppar sina grejer GRATIS? Nä, det kan han inte.
men orka denna diskussion.......låt oss bryta ner detta i små fragment: 1) Finns det en aktiv skara människor som dedikerat sina liv till hiphop? - Svar, ja 2) Finns det en skara människor där ute som ser upp och idealiserar profiler inom genren? - Svar, ja 3) Finns det kids som vill bli en del av "communityn" ? - svar, ja Blir det inte lite konstigt att påstå att genren är död då det finns en relativt stor skara som lägger ner så pass mycket energi för hiphopen? Genrens kapitalstorlek genererar troligen en större bredd i antalet artister och hits på radio, men mer än så är det faktiskt inte. Vi kan se om en genre är generellt populär eller inte, vilket är en helt annan sak är "död genre". Givetvis vore det önskvärt för artisten att livnära sig på sin musik, men hur pass många konstnärer kan det egentligen, oavsett genren du väljer att titta på? Det lär ju vara ungefär samma siffra som antalet skådespelare som kan livnära sig på sin dröm
JKIBMM
jesus, va trött ja blir. *suck" du har ett naivt sätt att se det på - vi ser det från två helt olika perspektiv. du tycker att nånting kan vara "dött" om d e si å så, å ja tycker att nånting e "dött" om d e si å så. nu ska ja inte försöka omdresera din envisa hjärna och värderingar - ja säjer, good for you. känn som du känner.. whatever "man kan inte säja att hiphopen e död, bara för att d inte finns tillräkligt med pengar för artisterna å hämta." ok, coool. ja köper d.. så länge d finns tillräkligt många utförare av konstformen, och en tillräkligt bred publik så kan man väl ge skiten en "pass". Right? grejjen e att det inte finns NÅGRA PENGAR ALLS, KNAPPT NÅGON PUBLIK ALLS, å inte tillräkligt med många artister (å framförallt, inte tillräkligt med innovativa sådana). för mykke konkurrens? e du vansinning? å ja, ja kan verklig känna av närvaron av en "million-and-one-mc's" där ute i storstäderna. vaffan snakkar du om? räknar du med frizon-rapparna nu? e d någon form av konkurrens å dina vägnar, kanske? lol om någonting, så e det här ett gyllene tillfälle för en artist att dyka upp å ta åt sej strålkastar-närvaro, eftersom att den svenska hiphopen saknar galjonsfigurer.. Adam Tensta och RMH dök upp med sina okonventinella å nyskapande musik, som breddade ut genren som konstform, å piffade upp den -- men bara för ett ögonblick. konkurrens, my ass. bah! ja tycker d e skojjigt att det ens finns filurer därute, some envisas med att argumentera om d här - d faller sej egentligen så logiskt å uppenbart. SVENSK HIPHOP E FUCKIN DÖTT. en genre dör när -- buzz/snack upphör, radion tystnar om det, fansen försvinner, media vänder ryggen till, den vinstdrivande aspekten i den försvinner totalt. en genre/sub-genre kan ibland genomgå en rennesans och komma tillbaka ibland - vi kallar det då för en "comeback". there you have it - så jävla fuckin simpelt å naturligt. förstår du nu? det räcker inte med att MC Malmö, MC Fuckface och Alby Crew finns kvar med sina eldsjäliga musik, därute i cyberspace med ihopknopprade videos på youtube.. dom är INTE utförare av en konstform - som dom får att fortsätta LEVA, eftersom att dom utför den. dom e utförare av en DÖD konstform.. sorry to burst your bubble.. VAD? va e problemet? sluta vara så bittra, försvarsinställande å bakåtsrävande.. hade svensk hiphop levt, skulle d sett ut såhär: Kingsize Magazine (svenska hiphopens ENDA mediala representant) -- skulle inte behövt oroa sej för hur många ex dom skulle sälja, om dom satte en svensk/rappare på omslaget. Petter, Ken Ring å Looptroop (som dör förövrigt bara sätter på framsidan ibland) - räknas inte. svensk hiphop skule höras på radio (yes, radio - inte några jävla specialprogram på P3, Ametist eller vafan dom heter) Svenska rappare skulle fått skivkontrakt svenska rappare skulle fått stå på åtminstone en liten offentlig platform i media (dagstidingar, internet etc) och slutligen och punktligen -- det skulle inte ens finnas en chans i helvetet, att en diskussion av sådana här mått, skulle kunna föreställa sej på www.whoa.nu nu har ja slagit dej tillräkligt hårt på fingrarna, så var god å häll käften nu för guds skull.
Givetvis vore det önskvärt för artisten att livnära sig på sin musik, men hur pass många konstnärer kan det egentligen, oavsett genren du väljer att titta på? Det lär ju vara ungefär samma siffra som antalet skådespelare som kan livnära sig på sin dröm that's a good point. frågan är, syftar du nu på svenska skådespelare eller? det går inte ens att jämföra deras inkomst med svenska rappare - även fast svenska skådisar "generellt sett" inte tjänar så bra (i jämförelse med deras kollegor i Hollywood) - så går det absolut inte att dra paralleler med den, med den svenska rapparens inkomst. faktum är, att oavsett vilken konstnärs-form man än ger sej in på i Sverige - så finns det säkerligen mer pengar där, än i dden svenska hiphopen. Exempelvis - Journalister som sågar svenska rappares album, får mer pröjs, än artistern som dom sågar.. svenska rappare tjänar typ.. ingenting, nothing. det dom "tjänar" e såkallade "korvstånds-pengar". dom tjänar "hit-or-miss"-pengar. någon månad kanske d blir några tusenlappar - andra månader blir det nudlar och ingen mjölk.. alltså, antingen eller. there u have it gatumusikanter drar in mer pengar. "munspelsmannen" utanför Åhléns City i STHLM, tjänar mer pengar än Ken Ring.. det säjer allt..
http://www.facebook.com/mickjagerjakkthe http://www.twitter.com/popularmusiken http://www.popularmusik.net
aki är hur grym som helst! käften pump yo brakes !
etotigana
mickerofon P25: Bra att du gav honom ännu ett bevis på att svensk hiphop är död... Skämt och sido fet låt!
Jag säger som jag sagt varje gång någon snackar om att svensk hiphop är död.. öppna ögonen. Bara för att din smak inom hiphop inte är så populär så betyder inte det att musiken är död.. hur vuxet resonerar du då..? Vuxen rap.. rap har ingen ålder.. jag tror inte du har någon uppskattning för den underbara musik vi andra älskar. Bortsett från den dominerande delen av whoa-kids så tycker jag svensk hiphop är precis lagom mogen. Det är meningen att man ska få ut det man känner, det man tänker på, det man vill säga.. inte ragga 55+ och dricka måltidsdricka medans man berättar om planerna inför pensionen. Props till dom som gör det dom vill och inte vad andra vill. It's people like you who kill what we love.
That's how it is.
Och det är meningen att man ska ha kul.
That's how it is.
pump_yo_brakes_ho> Fan vad skönt det känns att du kommer in och skriver exakt det jag tänkt skriva, nu slipper man förklara hurfan det ligger till för "kidsen"
Skumläste igenom några av era inlägg. Och jag undrar hur ni kan påstå att det inte finns några pengar att hämta inom den svenska hiphop scenen. Exempel nummer ett: Organismen lever väl endast på sin musik, visst det blir svårt i visa tider, men han klarar det. Exempel nummer två: Timbuktu stämde skivbolag på 5 miljoner, som var hans pengar från början, som han själv har tjänat ihop genom åren.Rätta mig om jag har fel.. /freddah
pump_yo_brakes_ho Högst troligen är det så att de skådespelare som livnär sig på konsten tjänar generellt mer än en rapartist, men det är inte så konstigt då skådespelaren har en större publik (han behöver t ex inte nicha sig till en genre utan kan hoppa lite titt som tätt..vilket är svårt för en rapartist) fan nu dör mitt batteri hinner inte skriva mer :) men hur som haver så är pengar ett rätt dåligt mått, viktigt givetvis, men inte vital i denna fråga
JKIBMM
http://www.youtube.com/watch?v=HLWu01AJHHs där e nån som e fett skön, vet dock inte om han är svensk eftersom han kör på engelska! men de va någon som sa att han var det, eller om jag läste det på hans myspace! HIPHOP ÄR INTE DÖD!
Exempel nummer två: Timbuktu stämde skivbolag på 5 miljoner, som var hans pengar från början, som han själv har tjänat ihop genom åren. just det ja - "genom åren." förr i tidden, kunde man t.o.m bli rik på att vara rappare i det här landet.. hans 7 mille är knappast någonting som han har dragit in dom senaste månaderna, eller nått sånt. don't get it twisted..
hans 7 mille är knappast någonting som han har dragit in dom senaste månaderna, eller nått sånt. don't get it twisted.. men ok..låt oss anta att han skrapat ihop 7 mille på 10 år...det borde vara en helt ok gissning ..lär inte vara mer än 10 år hur som haver...men låt oss iaf leka med tanken att det är 10 år det tagit för han att samla ihop en summa som vi antar är 7 miljoner.. ....då skulle han ändå ha en månadslön på 58 333 kr
Det är bra mycket mer än vad jag kommer få oavsett hur många högskolepoäng jag samlar på mig...
--> 7 000 000 / (10*12) = 58 333,33333
JKIBMM
ja kanske d, men som sagt - dom pengarna tjänades garanterat in FÖRR i tiden. inte IDAG. förr, kunde man som sagt tjäna pengar på hiphop i d här landet. om ja inte minns fel, var Timbuk inblandad i ett bolag som var en huvudpelare för distribution i hiphopsverige - JuJU Records (för över 5 år (?) sen typ, rätta om ja har fel). e 110procent säker på att dom pengarna kommer därifrån, i huvudsak - samt gage-lönerna för snubbens turneringar då oxå. och sen, finns det heller ingen garanterat fastskriven "månadslön" som rappare (nästan aldrig). så att precisera fram procent-beräkningar utdelat, funkar ju inte precis.. antingen får man pengar/merpengar under en viss period, eller så får man ingenting/mindre pengar.. typ så orka hålla på å prata indivudella rappares löner - känns lite töntigt..
De som är inblandade i hiphop klipper sig och skaffar ett jobb, tids nog. Man går över till andra, lite vuxnare musikstilar. För två år sen lyssnade jag bara på hiphop. När jag insåg att jag lyssnade på samma låtar om och om igen och att det aldrig kom något nytt jag tyckte om började jag gå ut ur mitt skal. Testade lite Linkin Park (halvt hiphop), vågade försöka mig på lite rock också (Paramore, The Offspring, Rammstein och annat smått och gott). Idag lyssnar jag stolt på Lady Gaga :) Finns väldigt lite svensk hiphop i min spellista, det är bara Organismen och några från whoa-tävlingar. Lite amerikansk finns, Eminem och lite Jay-Z. Även om det var ett halvår sen jag senast spelade in en låt så kan jag väl säga att jag rappar för att det är kul. Jag suger hårt. Jag och min kompanjon kan skratta åt varandra. Testa något nytt?
Jag är helt för att prova ny musik, men seriöst: Linkin Park ? Det är ett boy-band med distade gitarrer. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Provrörsbarn : Oj vad mogen du är? Det är snarare så att många förstår att i ett land som Sverige, där ingen köper skivor, så är det svårt som rappare att kunna leva på sin musik. Därav att många lägger ner och ägnar sig åt något som ger de en fast inkomst. Sen att du bara lyssnade på hip hop för två år sedan, reflekterar knappast svenska hip hopares musiksmak.
Självklart så är mängden skräp där ute ofantligt stor. Därav att de som är bra, drunknar i skiten. Ingen har väl sagt det bättre än Fille i "Ice & Danza"
"Svensk rap är inte död, kepp rapparna är bara flera"
At the gates of Eternity...