I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Trött på "Olof Palme"-rappare

Svensk Hiphop - Allmänt

2010-05-26 15:06

Trött på "Olof Palme"-rappare

Alla verkar ångra att dom engång i tiden nynnade på Jag sköt palme, till och med Promoe funderar på att lägga en röst bara för att hålla sd borta från riksdagen. Timbuktu gick så långt som att gå med i det Socialdemokratiska arbetarpartiet, för att han ville påverka. Behrang Miri turnerar land och rike tillsammans med Hyresgästföreningen.

Andra rappare gör en Latin Kings och smyger in Olof citat i sina raps eller väljer att fronta med bilder på Olof eller ibland till och med sampla någon av Olofs tal i sina låtar.
Ni äcklar mig helt ärligt, ni rappar på som att ni vill ha en samhällsförändring/ ibland kanske till och med en revolution. Men ni går inte längre tillbaks än till ett sånt ärkenöt som OP. Visst ni kanske diggar myten om det tidiga 80-talet och myten om det fina svenska folkhemmet, men då är ni faktiskt inte bättre än folkhemssossar som inte ser någon annan lösning på problemet än en röst på SAP eller i bästa fall V.

Det ni gör är att ni lurar en hel ny generation av kids att Olof Palmes politik på något sätt skulle varit gångbar idag och även om den skulle vart det skulle den varit bra? Nope. Visst en stor del flyktingar från sydamerika fick chansen till ett bättre liv i Sverige (min egen familj inkluderad). Men tror ni verkligen det här vart Olof Palmes förtjänst? Jag säger hell no!

Under 70-80 talet genomgick Sverige ett skifte i produktionen. I det skiftet fanns det möjlighet att skapa mer arbete. Alla flyktingar fick alltså en chans i Sverige att arbeta och där med acklematiseras till den svenska jobbmarknaden. Vi gjorde alltså Sverige en fet tjänst genom att stanna kvar och jobba istället för att dra vidare.

Det här missförstås bland många som att vi skulle ha någonting att vara tacksamma över. Fuck det! När det kommer till kritan har vi ingenting att vara tacksamma över.
Vi kommer inte att slippa en nyliberal politik genom att rösta. Det ända sättet är att tvinga fram ett nytt skifte i produktionen. Och det är helt enkelt att självorganiserade personer måste ta över makten över sitt arbete vart dom än befinner sig i samhället.
Organisering mot nedskärningarna som sker precis vart du befinner dig.

Det här är någonting jag skulle vilja höra fler svenska rappare våga ta upp i sina texter.
Kanske börja med att tala om sina egna erfarenheter av förändring till det bättre. Ni har säkert tusen erfarenheter att dela med er.

And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.
Manager

2010-05-26 15:27
Ah, så du vill ha konkret innehåll istället för revolutionsmusik. Läs en bok. På riktigt, musik ska skapa en stämning, inte utbilda människor.

Palme är Sveriges Che Guevara, det är svårt att ändra på det.
Redline!

2010-05-26 15:27
Alla flyktingar fick alltså en chans i Sverige att arbeta och där med acklematiseras till den svenska jobbmarknaden. Vi gjorde alltså Sverige en fet tjänst genom att stanna kvar och jobba istället för att dra vidare.

sa inte du för ett par år sen att du va tvungen å ta ett välbetalt jobb å inte falla ut ur systemet för att inte svika din samhällsklass?

å jag har för mig att du för nån månad sen la nån sur kommentar riktad mot trasproletariatet?

palme måste vända sig i sin grav.

Visst tror jag på politik på gräsrotsnivå, men vadå, har du några exempel på hur man skulle organisera sig mot nedskärningar där man befinner sig?
Att fixa grejer som kids kan mötas på är ju guld, men jag tror att sitta två pers å trasha på olof palme kommer så långt, hur kul det än är.

Själv röstar jag inte, jag skriver texter å hoppas att jag får folk att tänka själva, har fixat lite grejer för ungdomar å har jobbat mycket på skolor, kanhända att man inte kommer så långt med det heller, det är dock i mina ögon roligare än att trashtalka palme. Jag ser hellre honom vid makten än alliansen, men hela systemet är på väg åt helvete, snart kommer folk prata om reinfeldt som vi idag pratar om palme. På den tiden man iallafall nästa hade ett val när man gick å röstade.
Ridå

2010-05-26 15:34
Dr.Octagon: haha vafan, nu hann du ju lägga en kommentar som sköt mitt inlägg i sank, smygläste du?

Visst, när jag lyssnar på musik vill jag förståfrämst ha en skön stämning, jag har dock ite svårt för politiska låtar som är nyanslösa, "högerpolitik suger", "polisen är ute å trackar folk" "krig är dåligt".

Allt det där är ju sant, men det öpnnar nog inte upp folks ögon så mycket.
är det tillräckligt bra dock så kanske det samlas folk kring musiken å ger en gemenskap som kanske i si tur leder nånvart.

Proggen sa egentligen inte så mycket, förmodligen mer på sextiotalet än idag, men det uppstod ändå en rörelse ur musiken. Folk hade saker gemensamt å nån sa det alla tänkte. Folk fick veta att dom inte va ensamma med sina åsikter.
Ridå
Manager

2010-05-26 15:40
Töntnörden: Nä, jag hade det på känn bara ;)

Grejen är att börjar man grotta för mycket i djupet kommer man bara predika för kören. Det måste vara lättillgängligt för att majoriteten ska ha en möjlighet att ta till sig budskapet.
Redline!

2010-05-26 15:48
Åsikter ja. Hur va det nu med åsikter. Well en åsikt är ju som bekant lite som rövhål.
Organisering dock, det kanske kan vara nånting att börja rappa om.

Jag vet dock att Töntnörden inte bangar på att dissa sossar, så han har nog ingenting att bevisa i denna tråd.

Dr Octagon: Men vafan, på vilket vis tror du Olof Palme eller Che Guevara för den delen skapar en mysig stämning?
Manager

2010-05-26 15:53
Suverän: Håriga? Jag har väl aldrig sagt att varken Olof eller Che skapar en mysig stämning.
Redline!

2010-05-26 15:54
Visst tror jag på politik på gräsrotsnivå, men vadå, har du några exempel på hur man skulle organisera sig mot nedskärningar där man befinner sig?

På gården där jag bor organiserar vi oss mot höjda hyror.
Jag genomför undersökningar och pratar med alla som bor där om att styra upp gårdsdagar vilket förhoppningsvis kan leda till någonting större inom en snar framtid. Det är långt ifrån utsiktslöst och vi har många konkreta mål på vägen dit.
Och mer än att folk "lär sig tänka" så slutar faktiskt folk att hejta på sin granne och styra över ilskan på hyresbolaget.

2010-05-26 15:55
Octagon: Men vad är det då du inte gillar med mitt inlägg? Jag säger ju precis det att Olof inte skapar vidare bra stämning.
Manager

2010-05-26 16:03
Suverän: Men alltså...jag ogillar inte ditt inlägg. Det jag försöker säga är att OP är Sveriges Che och kommer därför inte vara så lätt att rubba på. Dessutom försöker jag förklara att väldigt få människor vill höra musik med substans, de flesta som vill lära sig något vänder sig till böcker.
Redline!

2010-05-26 16:16
Och det jag försöker gnälla på är att rapparen är författare med minst lika mycket impakt som random bokförfattare. Inte mer, inte mindre, samma.

Manager

2010-05-26 17:12
Suverän: Jag håller inte med. Skulle en rappare skriva om det du nu föreslog så skulle kanske 200 pers lyssna på den låten. Det är för att målgruppen blir väldigt snäv, alltså hiphoplyssnare som dessutom är väldigt politiskt intresserad. Men en författare som skriver om samma sak breddar sin målgrupp eftersom det måste inte vara en hiphoplyssnare.
Redline!

2010-05-26 17:21
men vafan suverän, va är den här nya organisationshypen du börjat tjata om? alltså, du kan ju hålla granssämjan uppe å hyrorna nere i ditt hus, men när alliansen säljer ut hyresrätterna å ni inte har råd att bo kvar har i inget att säga till om.
jag vill ha en ordetnlig tes av dig, fattar ärligt inte va du vill ha sagt med tråden egentligen, förutom att Palme var ett arsel å att rappare ska rappa om att maskin 2 i tvättstugan tar 70 minuter på sig att tvätta ett halvt kilo tvätt.
okej, jag hade tyckt det va fett å höra lite rosengårdsblattar rappa om hur det ser ut på deras skolgård, eller att snuten va inne å sparkade bort deras fotboll, men så länge man inte går emot centalmakten kommer den kunna göra va den vill.
organisation på gräsrotsnivå sker AUTOMATISKT, det är bara så folk fungerar.
Tyvärr finns det inte så mycket att göra om inte folk runtom i landet å världen samverkar med varandra mot ett gemensamt mål.

Jag vill höra en svensk folksångare skriva kampsånger för tvättmaskiner som tvättar effektivt å torktumlare som faktiskt torkar klart kläderna innan dom stänger av sig.
Vafan bryr jag mig om att ni har fått ett nytt pingisbord i er källare?

Nädu Suverän, jag tycker du ska flytta tillbaka till uppsala å rösta på Lena Hartvig (s) i nästa val till kommunfullmäktige. Har vi tur får vi ett nytt kongresshus.

Dr.Octagon:
Javisst, predika för kören-musik kan va lite seg, men om jag får välja mellan tomma texter om att högerpolitik är elitistisk eller tomma texter om bajs så väljer jag nog det sistnämnda, båda är lika intetsägande, men ordbajseri har iallafall inga pretantioner. Det är bara skön stämning.
Ridå

2010-05-28 22:24
Kan hålla med TS till viss del. Inte bara hiphop utan musik generellt ska oftast vara rebellisk och alltid vara emot den nuvarande makten.

Själv tycker jag att "rebeller" och hippies bara är omogna töntar som inte rättar in sig i leden och skaffar sig ett riktigt jobb.

4-världen måste vara Sverige bästa hiphop grupp när det kommer till förnuftiga texter.
Skiter i vilken färg de röstar på men tycker alltid de rappar med hjärtat.

Ska man jämföra de med t.ex. labyrint som jag tycker är feta men som jag själv inte tror bidrar till något bättre klimat eller är några bra förebilder för unga.

2010-05-28 22:52
Hur skriver man ett pruttljud? Jag vill skriva ett sånt här.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-05-28 23:53
jag tror plllörrr
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-29 14:55
va besviken jag blir på att du inte går in å försvarar sin sak suverän.
fattar fortfarande inte riktigt va du menar.

har hiphopen blivit lam? ska promoe rösta på socialdemokraterna? är timbuktu gråsosse för han jobbar på sverigs radio? borde man starta upp en organisation som taktikröstar för ar att hålla SD utanför riksdagen? va menar du?

Flinch: vadå du är konsekvent emot att sticka ut huvudet ur ledet å titta om det finns något bättre? kolla om det finns något schlagerforum du kan hänga i.
jag går nog så långt att jag tycker att det finns ett egenvärde i att vara kritiskt granskande mot makthavarna, vilka det än är, sen kan det ju va fresh att inse att vi kanske har det rätt najs i sverige ändå å att det finns viktigare saker att lägga ner energi på.

men om sverigedemokraterna kommer in i riksdagen kommer förhoppningsvis folk skramla å göra lite oväsen om det, å inte rätta sig i ledet å tycka att det var guds vilja. sen kan ju töntar sitta å kränga på gamla tanter skitprylar via telefon å på så sätt få ihop till sina finbyxor å drinkar på fredagarna.
Ridå

2010-06-05 09:45
Jag skulle gärna vilja att fler rappade om banksystemet och hur det suger ur de lägre befolkningsskikten, men jag får nog acceptera att musiker är bättre på musik än teoretiska byggen...

Jag köper guld för mitt CSN-lån och planerar en flytt utanför EU istället. Att rösta med fötterna är det enda som fungerar.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu