I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Conscious rap i Sverige?

Svensk Hiphop - Allmänt

2010-05-02 15:03

Conscious rap i Sverige?

Usa har dead prez, talib kweli, immortal technique... Men vilka har sverige, som kör på svenska förutom timbuktu?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-02 15:32
Promoe. Labyrint kanske? Carlito, Stor, Kartellen och många andra har en del sociopolitiska budskap i texterna och skulle således kunna klassas som conscious rap ibland, men det går inte riktigt ihop med att resten av texterna går åt det brotts- och drogromantiserande hållet.

2010-05-02 16:10
Alla "svenskar" med mörkt utseende? Eller söker du riktig Dead Prez så kan du dra åt helvete.
 9-1

2010-05-02 17:31
NuMessiah P23
men det går inte riktigt ihop med att resten av texterna går åt det brotts- och drogromantiserande hållet.

håller med.

Tottenham vad menar du? verkar som att du har missförstått min fråga
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-02 17:36
men det går inte riktigt ihop med att resten av texterna går åt det brotts- och drogromantiserande hållet.

Både Timbuktu & Dead Prez har väl drogromantiserande lyrik? Rätta mig om jag har fel, men har inte rätt många som ändå är samhällskritiskt inriktade ofta ändå liberal inställning till saker och ting...

I Sverige finns det väl annars många som har alster av samhällskriticism, men som enbart pysslar med detta och satsar på uppnå någon form av revolution är det väl få (om ens någon) som gör?

2010-05-02 20:46
I vilken låt drogromantiserar timbuktu? Han pratar om att legalisera weed och om att vara bakfull, men jag tycker inte han romantiserar. Dead prez kan jag hålla med om att de försöker få gräs att låta som att de är något som är bra för kroppen.

Tråkigt att svenska hip hop artister inte vill skapa mer förändring än vad de gör...

2010-05-02 21:24
Carlito, Guerilla War Tactix och Menteroja!
Fast nu sa du ju på svenska så då får det väl bli Carlito bara.

2010-05-02 23:03
philosophia:
Att förespråka en drog är väl att romantisera? Eller, det beror väl på vad man lägger för värdering i begreppet, antar jag.
Jag är inte ute efter att kritisera heller, jag ställer mig själv annars liberalt, men jag kan inte komma på någon som rakt av är vad du söker, tyvärr.

tack för fisken:
Funny, jag skulle också ha sagt Menteroja på engelska annars, men är för oinsatt i hans musik. Tips på bra alster?

2010-05-02 23:27
Både Timbuktu & Dead Prez har väl drogromantiserande lyrik? Rätta mig om jag har fel, men har inte rätt många som ändå är samhällskritiskt inriktade ofta ändå liberal inställning till saker och ting...

För det första så är det väl en viss skillnad mellan att ha drogliberala åsikter och rappa om att man röker gräs då och då och på att släppa låt efter låt om att langa kokshekton. För det andra vet jag inte om jag skulle använda Dead Prez som exempel på conscious rap heller, men det är väl en annan historia...

2010-05-03 13:00
Tycker inte helelr att Dead Prez är conciousrap...dom kallar sig revolutionaries men snackar mest skit om renlevnad osv...sen visar det sig att dom röker, den ena dricker osv. Palla med snick-snackare

2010-05-03 15:04
MRsalesman:
Du kan inte ha hört mycket av dead prez om du inte tycker de är politiska..
är conciosrap samma sak som politisk rap förresten? Har svårt att placera t.ex Immortal Technique med Sage Francis.

Priyan:
Nej alltså jag har sett honom live 1 eller 2 ggr men egentligen inte lyssnat på honom. Så jag är lika lost som du haha

2010-05-03 19:46
jo för fan dom är politiska kanske svårt o särskilja dom två uttrycken...aja mer snack sen träning nu

2010-05-04 01:28
Märkligt att ingen nämner Noname! Där har vi svensk consciuos rap.

http://www.myspace.com/nonamelive
Enigma has spoken!

2010-05-04 02:09
Looptroop