I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dison The Dice sågar Promoe i dagstidning

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-11-22 07:31

Dison The Dice sågar Promoe i dagstidning

Taget från dagstidningen NSD

Länk till http://nsd.se/noje/artikel.aspx?ArticleId=5012852

"Jag vill inte släppa något halvfärdigt"
Det har gått tio år sedan Rickard Aspemalm blev Dison The Dice och har sedan dess har han kämpat sig fram för att kunna nå ut med sin musik.
- Klart att jag vill släppa ett album för att ha något att visa upp för barnbarnen, säger han till NSD.
Rickard Aspemalms intresse för hiphop och rap började av en slump när han umgicks med en kompis vars storebror arbetade som discjockey.
- Han fick hem alla promotion skivor på vinyl och vi började sno dem av honom. Vi var jätteinspirerade av bland annat Naughty by Nature, men när Petter släppte Vinden Har Vänt 1998 blev det självklart att även svenskar kan rappa. Innan dess fanns The Latin Kings, men de var på en lägre nivå och mer skämtsamma i sin stil.
Han berättar att Petter fick dem att inse att det inte var omöjligt att börja rappa och de började testa att sätta ihop egna beats.

Gamla vinyler

- Jag fick en mikrofon av morsan och började loopa intron på kassettband för att få fram olika beats. Vi fattade egentligen inte vad vi gjorde utan vi bara lekte. När min kompis storebror fick reda på att vi hade snott skivor av honom blev han inte arg utan började hjälpa oss istället.
Rickard Aspemalm blev Dison The Dice och började göra sin egen musik och skriva texter. Han har även producerat större delen av Majisterns debutalbum Parabol Paradiset.
- I dag skapar jag musik genom att köpa gamla vinyler med soul och progressiv musik från 70-talet. Jag lyssnar igenom dem för att hitta ett bra intro eller brygga att bygga en slinga på. Sedan lägger jag på trummor och när det börjar likna en produktion skriver jag texten och den kommer oftast av sig själv.

Tjänar inga pengar

2003 släppte Dison The Dice en låt som handlar om alla hiphop-artister i Sverige som sålt ut sig själva. Än i dag har han fortfarande åsikter om vilka som har mer hjärta än vilja att bara tjäna pengar.
- Det var många som just då började sälja ut sig själva och anpassa sin musik för klubbarna. Snook blev jättepopulära med Mr Cool, men låten är inte hiphop utan de är bara två brats som gör brat-rap. Promoe har den senaste tiden sålt sig själv och det är skrattretande när han sitter och bortförklarar sig i tv.
I år har Dison The Dice släppt inte mindre än tre videos som han själv har producerat och klippt. Det enda han inte har gjort själv är att filma dem.
- Jag har inte tjänat en enda spänn på dem utan gör det för att nå ut med min musik. Jag vill inte släppa något halvfärdigt och det är därför jag har hållt på låtarna. Jag vill inte sikta in mig på att bli kändis .

Producerar allt själv
Rickard Aspemalm har redan fått känna på baksidan av att bli igenkänd i sitt jobb som bartender på en av Luleås krogar.
- Det är killar i 20-årswåldern som kommer fram och vill prata om min musik och det börjar bli lite jobbigt. Bara att vara känd på en liten skala har en baksida.
Just nu söker han efter en lokal för att bygga upp en egen studio.
- Jag producerar inte bara min egen musik utan även Majistern och en annan kille som kallar sig för Blazz. I framtiden vill jag även arbeta med andra artister. Jag har nästan ett helt album färdigt, men det är precis som att måla 200 tavlor. Om man ramar in dem går det inte att ändra på dem.
Några planer att flytta från Boden till Stockholm har han inte utan trivs bra på hemmaplan.
- Det finns internet och då behöver man inte flytta. Jag kan lika gärna producera min musik på Sydpolen och ändå kunna lägga ut den på nätet för hela världen.

Av Anna Holmberg

2009-11-22 10:52
Fuck mainstream!
you wish you was me but woke up n' you was you again

2009-11-22 12:36
Fuck the underground!
Boyz n the wood
Producent

2009-11-22 14:44

2009-11-22 15:27
nej jag vill inte tjäna pengar på min musik....öhh
trörttsamt att höra gång på gång att det skulle vara ngt fult i att tjäna pengar på sin musik
i remember when originality was the key!!
Promotor

2009-11-22 15:49
Tycker inte "Sågar" är rätt ordval i detta fallet! Dison har en åsikt. Han förklarar sig snabbt utan att gå in mer på det. intressant läsning!

2009-11-22 18:43
lance-a-lot: att tjäna pengar på sin musik och att anpassa musiken efter att tjäna pengar är två helt olika saker.

2009-11-22 18:44
måste säga att han har helt rätt inställning till musiken, det gillar jag. det är inte många som har det idag.

2009-11-22 18:53
Neä, Rubriken är galen.

Och dont get me wrong, Jag siktar mot den där miljonen på kontot som alla andra. Men det betyder inte att jag tänker göra Jamba-hits you know. One

//Dice

2009-11-22 18:54
skillz P20

Du tog orden ur munnen på mig baby

2009-11-22 19:15
haha jag hade helt glömt att snook är brats.
Promotor

2009-11-22 19:20
Men det betyder inte att jag tänker göra Jamba-hits you know

haha bästa!

För övrigt snacka du om ett album! Hur aktuellt är det med den? Finns det fler låtar tillgängliga med dig på nätet bortsett från dead broke?

2009-11-23 00:28
Ja skönt med nån som bara säger vad han tycker... Är ju ingen diss på nått sätt men tråkigt nog det närmaste en riktig diss på länge i hiphopsverige då alla verkar varaså rädda att trampa varandra på tårna...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-23 00:41
riktig vettig snubbe som gör fantastiskt bra musik

2009-11-23 02:04
respekterar hans process men har aldrig varit med om lika mycket skitsnack på en a4...
http://www.johnlemon.se - varje dag

2009-11-23 07:06
Nån vet har låten från 2003 dom skrev om och vad heter den?
Poet

2009-11-23 16:38
TiinTiin:
Låten heter "What up sweden", han släppte också en uppföljare till den som heter "The Statement". Mycket bra tracks båda två.
Jag hänger i rimnördarnas ringhörna

2009-11-23 16:58
Buhu buhu. Bitterheten och avundsjukan lyser igenom.
Promotor

2009-11-23 17:00
arre92 P17
ja precis fast... inte

Detested
Du råkar inte ha dom, att dela med dig av?

Poet

2009-11-23 17:14
Det har jag, är dock på jobbet just nu men kan slänga upp dom så fort jag kommer hem om du orkar vänta ett par timmar :)
Såvida inte Dison själv har några invändningar, men det kan jag väl inte tro.

2009-11-23 18:35
Buhu buhu. Bitterheten och avundsjukan lyser igenom.

...word.
http://www.myspace.com/splitkeysbeats

2009-11-23 19:47
Den fattige hyser agg mot pengar. Den socialt utstötte ställer sig på en bekväm sida av linjen å hatar på samhället och massan, blir hellre ett uppskattat emo trassel än att vara en misslyckad "vanlig".

"Snook blev jättepopulära med Mr Cool, men låten är inte hiphop utan de är bara två brats som gör brat-rap. "

Hade Ison & Fille rappat Snooks texter hade ingen gnällt. Pga kläder blir de modebögar, pga musikaliska färdigheter blir beatsen "bögiga" och de blir pop-wannabe's istället för två artister som gör sin grej. Folk är så vämjeliga. Lyriskt, flowmässigt och musikaliskt sätt var grabbarna i Snook vassare än mycket. Så fort radion och en bredare massa snappar upp musiken stöter den "äkta" ifrån sig det för att försvara sin position och definiera sitt avstånd till de icke inbitna. Ett jävla intrång tas det som.

Historien repeteras på löpande band och det är inte frågan om kvalité alls utan ren psykologi.

Svar nej jag är inget superfan av Snook och jag diggar Dison men det där snacket är så jävla förutsägbart bara.

2009-11-23 22:09
Och det var förutsägbart att ett sånt svar skulle komma på Whoa.

Ingen som har hört Looptroop då och Looptroop/Promoe nu kan säga emot Disons kommentar. Tycker det är synd vilken väg de har tagit, MDCS är det bästa som har släppts i Sverige. Svennebanan är inte det.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2009-11-23 23:07
MDCS är det bästa som har släppts i Sverige. Svennebanan är inte det.

Woord!

2009-11-23 23:26
Jag gillar Snook. Det gör inte Dison.
Tag i tid Tulo! Tag alltid Tulo!

2009-11-23 23:26
Skönt att det alltid är folk som aldrig kommer att tjäna ett endaste dugg på sin musik som ska komma och gapa om sellouts och pengar...Dison är en dussinrappare som gör intetsägande musik som låter som all annan skit man tröttnat på sedan fem år tillbaka. I vanliga fall skulle jag inte ens orka bry mig men det kändes extra irriterande att inte ha kollat in på det här forumet på ett tag för att spana in och inse att det är exakt samma tröttsamma skitsnack som alltid. Du bestämmer inte vad hiphop ska vara, punkt slut...Hiphopare är för fan som dagisbarn överlag. Run DMC kan vara vandrande reklampelare för Adidas och det är lugnt men gud nåde Promoe om han drar på sig ett par WESC kallingar! "Det här är äkta, det här är inte äkta, jag rappar om att hustla crack men jobbar på ett godislager i Bögaträsk"

!!!

Promotor

2009-11-23 23:29
Demento P23
Dison är bartender.

2009-11-24 00:06
Demento: jag tycker att det är ganska stor skillnad på att göra musik efter vad som säljer bra (och inte göra det med känsla fullt ut, som back in the days) och att ha på sig adidaskläder, eller göra annan reklam. klart att man måste försörja sig på nåt sätt, men inte genom att göra musik utan känsla. nu säger jag inte att promoe gör det, för senaste plattan finns det en del bra låtar på, men det är ju absolut inte vad det varit.

2009-11-24 00:16
Optimistisk P20
På riktigt? Så han bor inte i Bögaträsk? Och han rappar inte om att hustla crack heller? Jag syftade inte på Dison framåt slutet...spårade ur lite

skillz P20
Nej men det man bör fråga sig är vilken rätt man tror att man själv har att bestämma vad den och den artisten ska ägna sig åt. Om Promoe så känner för att spela in duetter med A-teens så får han väl göra det, är det vad han vill göra så är det väl så "äkta" som det kan bli. Ska man göra samma musik år efter år oavsett vad man själv vill för att behaga ett gäng bakåtsträvare som oavsett vilket kommer prata om hur bra allt var förr i världen (vilket är 99 % av alla hiphopfans i ett nötskal? Varför bry sig? För att rappare som inte gör som Dison eller valfri proffstyckare/skitsnackare vill dödar hiphopen?

Hiphopen har aldrig varit större, att större delen av den hiphop som produceras inte kan tilltala alla är väl självklart. Det är ju rätt sällan man hör rocksnubbar hacka på andra inom samma genre för att dom inte spelar den typ av rock som dom själva ägnar sig åt/lyssnar på. Men det är väl skitsamma, min åsikt väger inte tyngre än någon annans och jag lär väl inte konvertera någon genom att fortsätta babbla. Tack för mig.

Poet

2009-11-24 00:44
Promotor

2009-11-24 00:47
Tacktack så mycket!!

2009-11-24 00:55
Demento: har inte sett nånstans i den intervjun där dison säger att promoe inte får hålla på med det han gör. sen att han kanske inte gillar det promoe gör är en helt annan sak.

2009-11-24 01:12
Det är lätt att säga sånt när man själv inte är någon i branschen eller i den position där man kan leva på sin musik.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2009-11-24 08:23
Demento P23
Dison är bartender.

hahaha
Batman (during a bat-climb): "Careful, Robin. Both hands on the Bat-rope." <br> Robin: "Sorry, Batman."

2009-11-24 11:40

Hade Ison & Fille rappat Snooks texter hade ingen gnällt. Pga kläder blir de modebögar, pga musikaliska färdigheter blir beatsen "bögiga" och de blir pop-wannabe's istället för två artister som gör sin grej.

Tror jag nog, det är inte så att folk från betongen har nått sorts freecard... Och ja jag håller med dig Snook är inga dåliga rappare men deras första hit va ju inte direkt någon flirt med de "riktiga skallarna" utan lät mer som ett rakt försök att få musik såld... Folk kanske har glömt hur det egentligen lät?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-24 17:44
Nej, det var ingen flirt med de "riktiga skallarna". För de "riktiga skallarna" är ju så jävla dryga och tråkiga så de förtjänar inga flirtar alls.

2009-11-24 17:51
Jag tror att de är fullt medvetna om hur barnslig och löjlig mister cool är. Det var inget annat än smart att göra en dänga för massan vid den tiden av deras karriär. Jag älskar underground hiphop men det gör inte att jag inte vågar öppna mig för andra stilar. Förstår inte det fula i att göra en oseriös och hjärndöd låt för att få uppmärksamhet, som i sin tur leder in lyssnaren på de seriösare låtarna...
Poet

2009-11-24 19:46
som i sin tur leder in lyssnaren på de seriösare låtarna...

Har Snook seriösa låtar? :O

2009-11-24 20:15
Är det inte typ samma sak att göra en oseriös och hjärndöd låt för att få uppmärksamhet som att göra en hjärndöd diss låt för att få uppmärksamhet?

Fan folk väx upp, hade jag varit musiker tro fan jag vill att min musik ska sälja och säger nån något annat så är det bullshit, folk gnäller på svennebanan men ingen nämner alla dom andra grymma låtarna på den skivan.

Come on.....

http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2009-11-24 21:58
Du bestämmer inte vad hiphop ska vara, punkt slut...

Snackade just med Dison om det här och han har bestämt sej. Jo det här är hiphop och såhär ska det låta.
Så nu kan ni sluta debattera det för nu har han bestämt och inget ni säger är längre av vikt.

Förövrigt tycker ja Dison börjar tappa verklighetsförankringen och fotfästet.
Dison = blää

2009-11-24 23:43
Detested
Har Snook seriösa låtar? :O

Men, lägg av...

2009-11-25 00:19
Men folk fattar fortfarande inte grejjen den eviga "jo det är visst hiphop". Det är inte hiphop bara för man rappar, sen är det väl ingen som säger att "man inte bör lyssna på det" men ett selloutsound och ett flirtande med absolut barnkalaslyssnaren brukar inte gå hem bland folk som diggar hiphop.

Väntar bara på att nån kommer in och kallar folk för trista griniga gubbar för de inte fattar att Etype är hiphop...

2009-11-25 11:27
väl talat dison, mad love!

2009-11-25 18:35
Jag förstår inte hur hiphop sverige orkar hålla igång den här diskussionen om vad som är äkta och inte, vilka som är sellouts och vilka som är riktiga skallar år efter år efter år. Jag slår vad om att hälften av alla som sitter här och dissar både Snook och Promoe för att de nått ut till den breda massan springer ut på dansgolvet på den lokala nattklubben så fort de spelas i någon konstig dance remix.
Vad som är äkte eller inte, vad spelar det för roll? Jag har ingenaning om denna Dison är, men han kör ett snack jag har hört från svenska rappare sen jag var 12 år gammal. Att folk inte tröttnar..

2009-11-25 19:34
Personangrepp:

Håller med.
Fast jag dansar aldrig. Får aldrig vara ledig på kalaskvällar :/
När jag var 12 lyssnade jag på Wu Tang Clan.

2009-11-25 20:51
det är dags att dela upp rappen i en miljard bi-genres som den elektroniska dansmusiken. För hip hop är hip hop och annat är annat oavsett om det rappas. Och bara uppdelning kan få folk att sluta bråka om vad som är hip hop när det inte ens är den riktiga diskussionen, utan bara vad som är bra och dålig musik. För det är klart att svennebanan och mr.cool inte är hip hop. Så folk som gillar hip hop kommer alltid prata ner svennebanan, och de som gillar svennebanan och kallar det hip hop kommer känna sig förolämpade.

skönare att säga att jag gillar ragga jungle men tycker david guetta suger än att säga det och tro att båda är techno.
www.discotheque.se

2009-11-25 21:36
detested: Ja, det har dom. Tycker Snook får för mycket skit, de har aldrig sagt att de är gata eller något men förnekar att de är brats.. och det är man faktiskt inte automatiskt för att man bor på Lidingö.
Do you fools listen to music or do you just skim through it?

2009-11-26 00:15
Även Lilleman var väl från Lidingö o han va då inte brat :P

2009-11-26 02:10
hahha ett försk på how to rob swe sverige
Cap - RoadLake Entertainment

2009-11-26 11:23
lilleman är från lindängen.

rapp är underhållning era jävla imbeciller
StarPrinz

jag tycker att dison blir lite missförstådd också. han är ju själv väldigt intresserad av att kunna blinga. bara det att han lever i en fantasivärld där han tror att han kan hooka bling utan någon hjälp.

det blinget som snook och promoe redan bär.

i read jealousy....

2009-11-26 12:04
Yes, Lilleman är från Lindängen, och det är en jävla skillnad mot Lidingö.