I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk hiphophistoria?

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-10-13 12:54

Svensk hiphophistoria?

Jag såg precis att streetzone ligger nere.
Håller på att skriva en uppsats om svensk hiphopkultur, någon som har bra tips på vart jag kan söka mer information.

Hittils har jag bara hittat Pär Anderssons Medan Svensson åt plankstek, några tips på böcker hemsidor?

peace
/s

And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.

2009-10-13 13:30
Mikronfonkåt av Fredrik (heter han väl?) Strage. Riktigt bra bok.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-04 22:13
Ja, men fredrik strage skall ifrågasättas som journalist. Det var inte många personer i fråga som medverkade i boken som var nöjd med resultatet.

Annars är det en intressant bok.
Tag i tid Tulo! Tag alltid Tulo!

2009-11-20 14:41
Någon som har en bra hemsida med info? Vill ha info om olika stilar osv inom svensk hiphop.

2009-11-20 17:31
Dela med er, jag finner det även också intressant att läsa om detta :-).
Du får gärna dela ut din uppsats om hela skiten också.

2009-11-20 23:30
www.randomsidewalk.com
http://twitter.com/basaricrs

2009-11-21 10:46
Den sidan har jag hittat, men det är också den ända

2009-11-21 13:02
Den sidan du har hittat sammanfattar väl det hela bra, eller?
Vad är det exakt du ska skriva om, svensk hiphopkultur är ju rätt stort.
Ska du skriva om hur hiphopen hjälpt ungdomar? Låttexters innehåll? Vilka grupper det finns? Hur hiphop ses av media? Hur vanliga svenssons ser på hiphop?

2009-11-21 14:16
Jag ska göra en film där jag ska prata om det. Har skrivit om lite vad jag tänkte ha med:

När började den
Vilka var de första stora artisterna
Vilka är de nuvarande största artisterna
Detta har jag skrivit om från wikisidan sen har jag inte kommer längre

Hur har musiken förändrats genom åren - från boombap till discorap
Hur ser framtiden ut? Kommer den dö ut eller växer den?
Vad betyder musiken för mig och vad har den för påverkan på mig, positivt\negativt
Vad tycker jag är bra hihop
Tänkte ta upp olika stilar och exempel som tex: Disco hiphop - Lorentz, avancerad svenska - pstQ, metaforer - org12, speedrap - tay tay, våldsironi - ungdomshälsan osv
Hur gör man hiphop musik? Tänkte filma lite när en polare gör ett beat så de får se att man gör beats i program och man kan använda instrument till det osv

Nu när jag skrivit så mycket kan du\ni säga om det låter bra också, det är för en klass med mest äldre kvinnor (40år), men även några i 20 års åldern. vissa vet inte ens vad hiphop är

2009-11-21 16:18
Mycket bättre och lättare när man har frågor som MORDT har. Att skriva om svensk hiphopkultur bara sådär måste var riktigt svårt. Men med frågeställningar, funderaringar m.m blir nog resultatet mycket bättre.

2009-11-21 17:37
Hur ser framtiden ut? Kommer den dö ut eller växer den?

Rapen kommer växa, men inte till någon fördel. Istället kommer det bli inflation av rappare. Scenen kommer bli ett enda stort audio-forum, med trista talanglösa rappare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-22 22:12
FreddeE
är det inte lite så redan nu / har värit så ett tag

2009-11-22 22:27
jaojao: Jo tyvärr, men jag tror det kommer bli ännu värre.

2009-11-23 09:19
Finns många talanger gömda ska ni se, va inte så bittra.
mhm

2009-11-24 18:52
Nu har jag ändrat planerna för min film, nu ska den handla mer om hur den har påverkat mig och mindre om fakta

Någon som vet nån sample med olika artister som svär o har sig?
T.ex som i Doktor död - Bögjud där bl.a Öris, Organismen och Pro p säger: Bög du är död när vi träffas.. bögjävel.. bögjävel

2009-11-25 14:47
Vill du ha den första riktiga svenska rap singlen? Här har du den iallafall: Per Cussion feat. Grandmaster Funk - Don't Stop

2009-11-25 16:57
Någon som har Sons of Souls platta förresten som mp3? Den har ju lite historiskt värde.