Houman Sebghati - Hembränt 3 | Låt för låt
Tjena. Jag slänger upp en liten historia kring varje låt på Hembränt 3 för er som har intresse.
1. Perceptionen av mig.
Jag åkte ner till Värnamo för att mastra hela skivan och spela in återstående spår för att fylla ut det låtar jag redan hade. Den här var den första vi gjorde. Jag brukar köra på samplingsbaserade beats. Ofta organiska. Men här satte vi igång syntarna. På det la vi elbas, elgitarr och lite flygelslingor från synten. Versen hade jag i huvet så det var bara att kicka. Inget topic, ingenting. Jag lägger ut det bara: tjafsa inte med mig.
2. Djävulen
Detta var det sista spåret som jag gjorde, i all hast. Egentligen skulle detta spår vara en gammal låt jag hade på datorn men gästrapparen hade ett märkligt ego så vi fimpade låten. Istället linkade jag upp med Masajada som jag tycker är up and coming. Vi spelade in låten på Lidingö och gjorde en snabb mix vilket förklarar det halvt godkända ljudet. Savve räddade med mastringen på den enda låten som inte är mastrad av Hurricane. Texterna tar det tillbaka känner jag.
3. Trauman
Hässelbylåt. Lite för dem som har följt med mig sedan starten och allt som har hänt. Jag var hemma hos min gamla sidekick Heredia och lyssnade på beats när han visade den här beaten från Mayate, en kille från Vara. Den fångar Hässelby-känslan på ett bra sätt och är väl relevant just i dessa tider då det snackas om Hässelby sound.
4. DJ Rock Ski interlude
Jag pluggar ju historia heltid. Och just nu jobbar jag på min kandidat i svensk hiphophistoria. Intervjuade Dele, som är Sveriges i särklass första hiphop-Dj, sedan 1985, i en timme. Han berättade om begynnelsen och det här är saxat från det samtalet vi hade.
5. Säg det åt mig
Producenterna heter Sakis & Are Stål. Sakis producerade mycket av den musiken som kom ut på bolagen vid millenniumskiftet och har börjat hjälpa DJ:n Are Stål med att klippa ihop sina samplingar. Jag träffade Are Stål när han stod och lirade gamla plattor på Petters releasefest. Vet inte om det var en slump men han spelade en gammal sampling till en låt som gjordes i studion i Hässelby (Sommartider 98 om jag inte minns fel). Så jag gick fram och snackade. Efter det droppade han en skiva med beats. Jag skrev texterna utifrån ett innerstadsperspektiv där jag känner att scenen och kulturen lever. Hur jag fortfarande är relevant i allt det här. Hurricane mixade och förstärkte med elbas och trummor.
6. Kan du tänka dig?
En låt från förra året. Beaten fick jag från en Lund-kille som jobbar med Fruity Loops, vilket kan funka ibland. Samma sak här som låten innan. En innerstadsgrej förenat med förorten. Jag tar det tillbaka till de dagar, innan jag flyttade tillbaka till förorten. Mina tonår då jag faktiskt inte rappade. En glad låt lixom. Jeppe från Beatsurgeons mixade till det.