I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Trött på svenska rappare

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-09-15 14:21

Trött på svenska rappare

Detta går till vartenda producent här i sverige som kämpar och krigar för sin uppmärksamhet.

Stå på dig och ta betalt av vartenda jävla rappare som ber dig om beats numera. Varför ska rappare i sverige få allting serverat på ett jävla fat när det gäller beats och alla producenter ska stödja för the love of hiphop och att det inte finns någon marknad som alla mongon skyller på? Klart det finns en marknad annars skulle inte rappare ha fått spelningar över huvudtaget eller hur?

Sist jag kolla så kommer den rapparen du gör stor på ditt beati sveriges skit hiphopscen tjäna pengar på spelningar och du får inte ett skit mer än dina stimpengar.

Finns nog ingen rappare som kan svara på detta med ett ärligt svar utan jag kommer höra bullshit om att många rappare i sverige gör gratisspelningar.

SERVERA INGA RAPPARE GRATIS BEATS!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-15 14:25
du har rätt :) men livet är som sagt orättvist
Fröbbe

2009-09-15 17:43
Varför inte göra hiphop större? Pengar hit, pengar dit. Gör något stort först istället, sen kan du ta betalt. När du väl har gjort ett namn av dig själv.

Hur ska du få uppmärksamhet som producent om du inte har artister som gör något av produktionen. Ett tips till alla er producenter är att dela låten 50/50. Räcker med att det finns skrivet, om låten sedan skulle bli stor. Producenten står för musiken, medan artisten står för text.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-15 18:43
Själv gör jag mina egna beats. Skulle aldrig falla mig in att gå och be om gratis beats när jag själv vet bäst hur jag själv vill att det ska låta.

2009-09-15 20:08
Lil-A varför skulle en 50/50 räcka? 50/50 är alltid fördelningen gällande stimen och annat som händer låten. Artister kommer alltid ha spelningar och du som producent kommer att svälta som producent medans någon får massor av spelningar på ditt beat och du får 50% när den spelar på Tv och Radio två tummar upp för tröghet!

Än en gång rappare behöver oss lika mycket som vi behöver de men folk måste sluta vara dumma i huvudet och göra en industri för producenter och stå på för sig själva och ta betalt.

Självklart kan man ge ut beats gratis men det är om man som producent själv väljer att investera sitt beat för 50/50 dealen annars e det totalt inte värt det för något annat om du vet att din grej inte kommer bli en singel.

2009-09-15 20:31
DalastDon - Jag tror Lill-A menade 50-50 på allt (och om han inte menade det så gör jag det) :)
- spelas låten på radio? 50%
- spelas låten på TV? 50%
- spelas låten på live? 50%

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-09-16 00:57
Hur kan du tro att jag menar 50/50 på enbart stim?

Mabande, sa det!

2009-09-16 03:26
Öhh fuck that shit.. Hur tänker ni?
Om en producent gör ett beat och en rappare lägger sina bars på det så ska det va en uppgörelse ja, där man kommer överens mellan parterna.. I dem flesta fall 50/50 på radio och speltid överhuvudtaget..

Men när rapparen är ute och sliter på spelningar och producenten sitter på sin feta häck, ja då vill han ha mer, vilket jävla tankesätt..

Om du inte är ute och spelar med din musik så förvänta dig inte att få betalt på nån annans hustle, däremot förvänta dig pengar på speltid.. Då kanske du kan gnälla på stim när du inte får pengar för en spelning på ditt beat, men gnäll ej på artisten..

Cheers / Teach
My environment wasn`t ghetto, but I was

2009-09-16 07:47
Så om man har 15 olika producenter på en skiva, hur har ni tänkt att man ska dela 50/50 då vid en live spelning...

2009-09-16 12:28
Om man har 15 olika producenter på sin skiva så ser man till att betala de för beatsen och de ska dela lika på stim och då kan artisten tjäna sina pengar på live spelningar i lugn och ro.

Ibland förstår jag mig inte på den svenska mentaliteten det är 0 business.

Att låten spelas live och du ska få betalt kan man dela på om man får betalt för ett tv framträndade eller något liknande om det enbart är just den låten så ja då kan man ha den där 50/50 dealen.

Men det skulle aldrig någonsin gå om artisten e där för att göra en hel show.. Ska du då ha 5% av alla hans spelningar då din låt är 1 av de 20 han ska köra live? hahaha kom igen. Så har artisten 15 producenter på sin skiva då kommer juh artisten inte tjäna ett skit just därför ska han betala för sig för beatsen så han kan tjäna sina cash på spelningarna.

Fame: Vafan tror du producenter gör? Alla producenter är inte rappare de sitter hemma och gör beats hur fan ska de överleva om inte sälja beats? Sluta yra om att rappare är ute o sliter för det är tack vare beatsen en rappare är ute och spelar.

Svenska rappare börja betala producenter för deras beats för det är tack vare de ni har era jävla singlar.

2009-09-16 13:47
Det är väl en överenskommelse mellan den aktuella rapparen och producenten, det är definitivt inget som du behöver sitta på whoa och ranta om. Ta betalt för dina beats och skit i vad andra gör med sina. Det är inte precis som att LME tar betalt för alla sina beats till svenska akter.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2009-09-16 13:55
word på BearC
soundcloud.com/jerrones

2009-09-16 14:53
Det är väl en överenskommelse mellan den aktuella rapparen och producenten, det är definitivt inget som du behöver sitta på whoa och ranta om. Ta betalt för dina beats och skit i vad andra gör med sina. Det är inte precis som att LME tar betalt för alla sina beats till svenska akter.

2009-09-16 15:01
Vikktorius - Uppträder du 30 minuter för 5000 och använder ProducentPelles beats under fem minuter så är det 50% av pengarna du tjänar de fem minutrarna. En svårare uträkning än så är det inte.

Fame - Att få pengar för att nån använder dina beats är inte att få betalt på nån annans hustle, utan det är att få betalt för att nån fixar sin hustle med dina grejer. Om du inte vill betala för varje gång du kör beatet live: köp loss det helt.

DalastDon - Hur står det till med matematiken? Om ditt beat är ett av 20 använda så är det mycket riktigt 5% av de använda beatsen, men det representerar enbart 2,5% av den timpenningen. Rapparen knallar fortfarande därifrån med 50% av kvällens gage.
Antingen köper rapparen loss beatsen och kan använda dem fritt, eller så dealar han ihop sig med produenten för ett samarbete med en bestämd procentsats. Enkelt som så.

10-4, over...

2009-09-16 16:52

Träffat en del producenter och alla verkar tro att de en vacker dag kommer kunna leva på sina förmågor..

Reality check:

1. Om du är ung i Sverige idag = utbilda dig så att du får ett arbete.

2. Om du är ung i Sverige och drömmer om att bli nästa Dr.Dre = se ovan
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2009-09-17 00:26
Missförstå mig inte du som producent har all rätt att investera i artister med gratis beats där ni kommer överens om olika dealer gällande just den beaten.

Det patetiska med allt detta är att svenska rappare förväntar sig att beatsen skall vara gratis och det är det som irriterar mig så jävla mycket. Den mentaliteten gör att det aldrig någonsin kommer bli någon marknad för någonting i sverige.

Sjukt nog bara tvärs över bron till Danmark får du endå 3000-5000kr för ett beat av independent artister plus dina royalties för de fattar hela poängen.
Förövrigt har danmark en befolkning hälften så stor som sverige endå har de en marknad för hiphop... Det där säger mig en hel del om att svenska rappare är bortskämda.

och i många fall vet ni själva att producenterna inom hiphop aldrig blir stora i sverige på något sätt utan det är alltid artisterna som gör det just därför tycker jag att varje producent förtjänar att få betalt för sina beats om någon artist kommer fram till dig och vill ha dina beats.

Den här jävla mentaliteten där svenska rappare förväntar sig beats gratis måste dö ut!

Producenter sluta server beats gratis till rappare och ta er andel!!!!!

2009-09-17 01:27
Ang betalning... Visst som no-name producent är det orealistiskt att försöka få ut saker med hutlösa priser till nån indie rappare som inte har ett stort bolag som backar upp med finansiering o lansering osv.

MEN! Att gnälla om att behöva hosta upp en lax eller två för exklusiva rättigheter för en beat är absurt.

För er andra som producerar så vet ni redan vad man lägger ut på hårdvara, samples och allt som faktiskt krävs för att ens kunna dra igång en skapandeprocess.

http://www.myspace.com/splitkeysbeats
Redaktionen

2009-09-17 08:30
Ibland förstår jag mig inte på den svenska mentaliteten det är 0 business.

Tycker det är toknice med folk som inte hela tiden ska göra deals och tjäna pengar.. Folk gör saker för att dom tycker om att göra det..

Sen håller jag me om andra grejer.. Det är tråkigt att folk förväntar sig att, det man lagt ner bra mycke tid på, inte ska kosta nånting.. Men fan.. Vill man tjäna pengar så kan man ju vända sig till annat folk.. Danskar tex..

Sen tycker jag det är sjukt mycket roligare att ge bort ett beat till en person man tycker är nice än att sälja ett beat till random person som gör vad fan som helst..

Fuck bling..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-09-17 11:10
Det där funkar bara på högre/bolagsnivå!

Rappare längre ner på skalan cashar nog inte för 15 beats till en netplay som dom inte tjänar ett skit på, då blir det freebeats och sen sitter producenterna där utan att ha någon alls som kör på deras beats!

Men är det på högre nivå och rapparen i sig tjänar pengar på att sälja ut spåren/skivorna är det självklart att producenten ska ha sin cut!
Men som sagt, rapparen gör ett minst lika stort jobb som producenten och ska inte rapparen i fråga få in stålar på det ska inte producenten heller.

Det är bara så det funkar på längre nivå där det inte säljes några skivor!
När producenten har gjot sig ett namn och folk vet vem han är så kommer han nog sälja beats till dom som faktiskt kan och kommer betala för dom!

Im out!

2009-09-17 11:38
En sak jag inte förstår mig på är varför inte svenska producenter gör som dom amerikanska gör? (VTZ, Ansane, Shadowville, Enigma) Alltså leasar sina beats istället för att försöka sälja dom?

2009-09-17 11:51
Glömde tillägga att man även kan göra som den finska producenten "Sakke Aalto" att man släpper beat plattor med 10-15 beats för en hundring som alla får köra på men sen måste köpa rättigheterna åt om man vill släppa något man tjänar pengar på.

Han gör som så att han släpper plattor med beats som får användas så länge man inte tjänar pengar på dom men om pengar ska in i bilden så måste rättigheterna för beatet köpas och då kostar det 5-10000kr att köpa rättigheterna till beatet man vill ha.

Sveriges producenter verkar vara alldeles för trångsynta mot att testa olika sätt att sälja sina beats på. Att kränga ut freebeats till massa amatörer skaffar man sig inte ett namn på. Sikta mot att prodda några få beats åt mer etablerade och kända artister så kanske ni lockar kunder som faktiskt släpper plattor och gör spelningar.

2009-09-17 18:07
Antagonisten
* "rapparen gör ett minst lika stort jobb som producenten och ska inte rapparen i fråga få in stålar på det ska inte producenten heller"
- Med samma resonemang ska inte de som gjort producentens utrustning få betalt förrän producenten börjar få in stålar.
Producenten har rätt att ta vilket pris han vill för sitt beat. Rapparen har rätt att ta erbjudandet eller inte, eller till och med ge ett motbud och förhandla fram ett bättre pris.

Jeffi - Hur funkar det med Sakke Aaltos beats när han har sålt exklusiviteten? Kan ju vara lite svårt att säga till folk som redan spelat in gratisgrejer att de inte får använda beatet längre.

370HSSV
Sen tycker jag det är sjukt mycket roligare att ge bort ett beat till en person man tycker är nice än att sälja ett beat till random person som gör vad fan som helst..

Indeed :)

10-4, over...

2009-09-17 19:04
Det ultimata vore ju om alla producenter gick ihop och skapade en marknad. Sluta ge bort massa gratis och dra upp priserna lite, då skulle det bli riktig bra konkurans också.
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2009-09-17 20:45
Lycka till att fixa solidaritet bland hiphoppare ;D

10-4, over...

2009-09-17 20:49
Det handlar väl inte om solidaritet om man går ihop för att tjäna pengar?
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2009-09-18 09:41
Mabande P32: Du har en poäng där, men om rapparen måste köpa in en massa studioutrustning för att spela in, (som han måste casha för) så varför är det inte likadant på andra hållet?
Alla är nya i början, och likaväl som en helt färsk rappare inte lär sälja nåt lär inte producenten heller göra det!
Självklart får han sätta vilket pris han vill på sina beats, men han kan ju inte räkna med att sälja något?
Rapparen kan ju också sätta pris på vad han vill ha för att lägga verser på producenters beat/andras projekt genom gästverser!
Hela denna grejen är väl egentligen mest en åsiktsfråga här, och är upp till var och en att välja hur dom vill spela sina kort.

Im out!

2009-09-18 15:49
de finsn väl inga grundregler? bestäm med pruducenten när du får/köper ett beat om hur ni ska göra om det kommer in en pengafråga i framtiden om låten?

finns väl ingen annan som kan bestämma än dom inblandade?

dock tycker jag att dom flesta rappare iaf på whoa är jävligt snåla och att pruducentena är aldeles för givmilda..

bara vad jag tycker

peace

2009-09-18 16:21
Antagonisten - Orsaken till att det inte är så åt andra hållet är att i den här diskussionen har vi snackat rapapre som vill ha beats från producenter.
Om en producent vill ha med en speciell rappare på sitt beat får väl proddaren prjösa för det om rapparen vill det.

En pinfärsk producent gör det enkare för sig om han inte tar (så mycket) betalt (eller ser till att komma överens om en bra procentsats).

* "Självklart får han sätta vilket pris han vill på sina beats, men han kan ju inte räkna med att sälja något?"
- Javisst! Bara för att han gjort ett beat kan han inte förvänta sig att sälja det, men om någon vill ha beatet så kan de inte heller förvänta sig att få det :)

10-4, over...

2009-09-18 16:25
spokie - Visst handlar det om en viss solidaritet: om 90% går ihop och sätter ett standardpris på 5000 per beat så kan resterande 10% vara osolidariska och ta 2-3000 för att på så sätt ta över marknaden helt.
Genom att sälja billigare får de mer kunder och får i slutändan in mer pengar.
Ovanstående naturligtvis förutsatt att allt annat lika (d.v.s. alla gör ungefär lika bra beats).

10-4, over...

2009-09-19 11:36
Mabande P32: Sant, detta kan man väl diksutera till döds antar jag.
Tycker ändå inte att det är en självklarhet att alla ska casha för beat bara sådär =)
Men det får bli en disussion mellan individerna i sig!
Så egentligen är denna tråden onödig!

im out

2009-09-19 12:26
Klart vi ska få gratisbeats, om inte så kan ni ju rappa själva på era beats, då jag inte tänker betala en krona!

2009-09-20 02:38
Denna tråden är inte onödig för 50 öre Antagonisten.. Den är till för att rappare i detta land skall sluta förvänta sig gratis beats av producenter.

För många rappare här vill oftast få betalt för att spela in på producenters beats det är deras mål just därför kan producenter vara likadana tillbaka.

No free shit to rappers.

2009-09-20 15:22
Jag orkar fan inte läsa igenom allt som skrivits, men sen när kan en beatproducent leva på att göra musik? Du kan inte uppträda med ditt beat, det enda du kan göra är att sälja det. En artist däremot kan göra skivor, spelningar och annat med ditt beat. Om du vet att han kommer tjäna stora pengar på det, ta mer betalt då, eftersom han har råd.

Du rörde ihop dina argument. Först är du emot att folk vill ha gratis beats, sen gnäller du över att rappare tjänar så mycket pengar på sin musik. Om du vet att artisten kommer göra bra pengar på ditt beat, låt honom pröjsa för det.
Sen undrar jag varför du är sur för att du bara får ut STIM-pengar när ditt beat används?
Du kan inte ha kakan och äta upp den. Om du säljer ett beat till någon innebär det att han elelr hon gör reklam för dig, vilket innebär att folk som ser upp till artisten eller som gillar dina beats eventuellt tar kontakt med dig och vill köpa dina beats. Du kan inte förvänta dig att leva på att göra ett fåtal beats, precis som en artist måste förnya sina låtar. Problemet är inte att artisten får mer betalt än du, problemet är att artisten har en egen stil, de kan ghöra ungefär samma sak. Men alla kan inte ha samma stil, så beatproducenter måste göra olika beats till varje artist.

Att jämföra artister och beatproducenter är som att jämföra en arkitekt och en betongleverantör.
Visst, han använder ditt material och får förmodligen mer betalt än du. Därför måste du sälja till många fler personer än han måste.
Men om alla gillar din betong lär de betala mer för din betong än för andras betong, och sen har du en kundkrets med betongfinsmakare som betalar för din fina betong.

gick det in eller lät det flummigt?
Jag är bättre än de flesta, men sämre än de bästa.
Netplay ute snart.

2009-09-20 16:15
Hoodie - Det lät väldigt flummigt på vissa ställen, även då det framgick vad du menar :)

DalastDon rörde inte ihop argumentet i och med att det han surar över är att (många) rappare tigger gratisbeats som de ska använda på skivor och spelningar, d.v.s. de vill ha gratisbeats som de ska tjäna pengar på.

Rappare vill ha specifika producenters beats just för att det låter som beats från just de producenterna. NERD-beats skulle inte vara så eftertraktade om de gjorde beats som passade rapparnas tidigare grejer. Rappare brukar ganska ofta hoppa mellan beat-stilar (du kan ju exempelvis inte säga att snoop doggs drop it like it's hot hade ett typiskt g-funk-beat).

Skulle nog f.ö. säga att producenten är arkitekt och byggherre medan rapparen är inredaren. Producenten designar och bygger beatet, medan rapparen dekorerar med sin rap. Inte helt sällan är det ju beatet som gör låten...

10-4, over...

2009-09-20 17:57
Hur ska rappare utan skivkontrakt som inte tjänar ett skit på musiken betala för beats?
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2009-09-20 18:25
På samma sätt som de betalar för studiotid eller studioutrustning.
Kan du köpa en mic kan du köpa ett beat.
Kan du inte köpa en mic kanske du skulle kolla över din livssituation och försöka jobba ett tag innan du "satsar på musiken" ;)

10-4, over...

2009-09-20 18:26
Men om du inte känner för att jobba eller betala så kan du ju alltid välja och vraka bland de freebeats som en hel del producenter bjuder på helt enkelt för att de vill, inte för att nån tigger dem om det ;)

10-4, over...

2009-09-20 20:46
Å andra sidan kan man ju vända på det hela och fråga varför man ska betala för halvdana beats?

Kommer aldrig betala för ett beat om det inte är genomarbetat och ger mig en "WOW"-känsla. Så step your game up, producenter. =)

2009-09-20 20:56
jappehehe
* "Å andra sidan kan man ju vända på det hela och fråga varför man ska betala för halvdana beats?"
- Varför vill du rappa över halvdana beats?

* "Kommer aldrig betala för ett beat om det inte är genomarbetat och ger mig en "WOW"-känsla. Så step your game up, producenter. =)"
- Ja, steppa upp gemet och sluta ge / sälja beats till halvdana rappare som inte gör musiken rättvisa. I ett slag skulle Sverige bli den nation med flest bra rappare per aktiv ;)

10-4, over...

2009-09-20 22:03
Sjukt nog bara tvärs över bron till Danmark får du endå 3000-5000kr för ett beat av independent artister plus dina royalties för de fattar hela poängen.

Släpper du en skiva med 15 låtar och betalar 5000 per beat blir det 75.000 kr. Hur många indie rappare i Sverige tjänar så mycket per år på musiken, inkl skivförsäljning, stim och spelningar?
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2009-09-20 22:13
15 spelningar á 5 000 täcker beatkostnaden ;)
Men ja, det är nog bara mid-level och uppåt på etableringsskalan som klarar en sån investering, så de som är under kan ju helt enkelt använda sig av producenter på samma nivå :)

10-4, over...

2009-09-20 23:28
Men hur många ingår i denna skara på "mid-level och uppåt"? 10-15? Och jag tvivlar på att det är dessa som fråger efter gratisbeats, men det kanske det är.
Verkar vara väldigt få spelningar med svenska artister överlag, jag tror inte det är skitsnack att det inte finns en marknad.

Tycker inte det är konstigt att rappare som knappt själva tjänar nåt på musiken frågar om man har nåt beat att ge bort. Vad har de att förlora?
Vill man inte ge bort beats gratis så är det väl bara att säga nej. Förstår inte problemet.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2009-09-20 23:45
Skulle nog sätta mellannivån på åtminstone 30-40 (i alla fall om man ska tro hypen kring vissa) :)
Tror tyvärr det är mer att rapparna förväntar sig att få gratisbeats och blir sura när producenten vill ha betalt... Lite som rapfansen som gnäller till rapparen över att den senaste skivan inte finns på nätet än.

10-4, over...

2009-09-20 23:59
Men vafan, av det jag sett/hört är det väl mestadels relativt oerfarna snubbar och folk under 18 typ som tror att beats ska vara gratis etc. "Riktiga" rappare som kickat ett par år och har lite vett i skallen sitter sällan och gnäller på att producenter vill ha betalat.

Detta är iaf min uppfattning, sen vet jag inte vilken värld andra verkar leva i.

2009-09-21 13:41
Organismen sa det bäst:

Producenter jobbar hårt rappare går på dagis
Men har växt upp tillsammans så beaten ja det får dom gratis

Den enkla sanningen är att en rappare som "inte tjänar något på sina spelningar" ändå kan få ut en hel del på en gratisspelning:

Publicitet (den främsta anledningen att man gör gratisspelningar)- alla som är där kommer höra dig och, ifall du är bra, komma ihåg ditt namn.
Gratis inträde för dig och ditt 'crew'(aka polare som inte har något med musiken att göra).
Gratis dricka- och om du är en rappare som gör gratisspelningar är fri bärs värt rätt mycket.
Hiphophoror- du vet sånna där äckliga luder.

Vafan får producenten? Du KANSKE nämner hans namn i mellansnacket ingen kommer komma ihåg.

Om en rappare inte har några pengar att investera i beats, eller kan ge någon annan form av kompensation, så har den rapparen antagligen ingen vidare propagandamaskin heller, och då faller ju hela "ge bort beats för publicitet" grejen också.

Sen är det ju en jävla skillnad på att kontakta en producent som gjort ett beat du gillar, förklara vad för låt du vill göra till det beatet, och förhandla om priset om du har ont om cash, eller att skicka "yo dawg ja e fetaste MCn yao kan ja få beatz av dig?" till producenter. Handlar ju om grundläggande respekt för andras arbete.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-09-21 20:45
vinyl kostar :)
http://www.myspace.com/splitkeysbeats

2009-09-22 00:14
Sen är det ju en jävla skillnad på att kontakta en producent som gjort ett beat du gillar, förklara vad för låt du vill göra till det beatet, och förhandla om priset om du har ont om cash, eller att skicka "yo dawg ja e fetaste MCn yao kan ja få beatz av dig?" till producenter. Handlar ju om grundläggande respekt för andras arbete.

Tänker precis lika! Det är helt enkelt en förhandling mellan två parter. Jag har inte betalat för många beats, men jag har å andra sidan inte krävt att få beats gratis. JAG tycker det handlar om att jobba tillsammans å skapa nåt fett ihop! Men som sagt, det är upp till var och en.

2009-09-22 00:17
UncleSam

DJ Large nämns rätt jävla frekvent och hänger ju (vid spelningar) konstant med Organismen. Om en rappare får ta med sitt crew in, se till att vara med i hans crew som producent?

Egentligen ser jag inte problemet, du (TS) låter som en feminist som typ "Stå upp mot männen, kukar är äckliga och dåliga!", medan det här handlar om samarbete. Om ingen vill köpa beats så spelar det ingen roll hur bra producenten är, och om ingen vill köpa beats från en viss producent så kanske den inte håller måtten. Sen är det ju garanterat upp till var och en om de vill sälja beats eller bara göra musik för att det är roligt.

2009-09-22 01:38
Het diskussion!

"Hiphop"-producenter är den skaran av musiker som är mest angivna angående att få betalt för det de skapar. Efter en längre tid av förfrågningar till indie-hiphop-producenter la jag av. Vände mig sedan till andra musiker som inte sysslar med "hiphop" och fick genast ett mycket trevligare bemötande.

Alla hiphopare vill hustla. Känns lite trist! Felet är att de pratar pengar, innan de börjar skapa. Jag har inget emot att betala så länge som jag är nöjd med produktionen, men jag blir så oerhört less på människor som pratar pengar före projekt.

Hoppas att detta gör er klokare, rapparen är faktiskt en kund till er producenter. Var trevliga, sälj in er innan ni börjar prata pengar.

Punkt slut.

2009-09-22 02:32

DJ Large nämns rätt jävla frekvent och hänger ju (vid spelningar) konstant med Organismen. Om en rappare får ta med sitt crew in, se till att vara med i hans crew som producent?

Large 'hänger' väl inte på spelningar, han är en del av akten. Han får pröjs för att vara där och vända plattor och backa upp Organismen.

Om producenten är en del av ett crew så får man väl förutsätta att det finns en etablerad relation och att de samarbetar, och i så fall så gäller det naturligtvis andra villkor. Det som klagas på är ju rappare som inte har någon relation till producenten och vill ha beats utan att erbjuda något tillbaka.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-09-22 08:55
UncleSam

Kan man anklaga rapparna för det? Gratis är gott. Om proddarna väljer att ge bort beats så är det deras val, samma om de väljer att ta betalt. Jag tror inte att rappare blir skitarga bara för att någon rappare lägger en vers helt gratis på en producents beat, direkt.