I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Imorgon framförs Kens nya låt i TV4 Nyhetmorgon

Svensk Hiphop - Allmänt

   
Redaktionschef

2009-08-21 19:57

Imorgon framförs Kens nya låt i TV4 Nyhetmorgon

Länge sen man såg en artikel i aftonbladet om Ken Ring som faktiskt fokuserade på hans musik. Kul att dom kan vara riktiga journalister ibland också.

Länk till http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article5671667.ab

Rapparen om sin nya låt till cancerdrabbade June, 34

Ken Rings mamma dog i cancer när han bara var 14 år. I vintras slog sjukdomen till mot Kens familj igen – storasyster June drabbades av bröstcancer. Förkrossad vände sig Ken till musiken för att behandla sorgen och skrev låten ”Ber en bön” till sin syster.

– Jag har säkert lyssnat på låten 2 000 gånger och jag har gråtit 1 997 gånger av dem, säger han.

Ken Ring slog igenom som 18 åring med låten ”Mamma” som handlade om saknaden och sorgen efter modern som gick bort i cancer.

16 år senare väcktes alla minnen till liv igen. Kens storasyster June, 34, hade också dabbats av cancer. På nya skivan ”Hip hop” som släpps den 16 september finns låten ”Ber en bön” med. I låten beskriver Ken hur han fick beskedet om systerns sjukdom:

Min syster är sjuk, jag fick reda på det nyss och nu sitter jag i soffan helt tyst. Min syrra, mitt allt är på väg bort. Hon ringde häromdagen och jag förstod att något var något, och med en darrig ton sa hennes röst ’Ken de hittade en knöl i mitt bröst’
Enda gången låten framförs

I morgon framför Ken låten i ”Nyhetsmorgon” i TV4. Det blir första och enda gången som ”Ber en bön” framförs live.

– Det blir en once-in-a-lifetime-grej. Det enda jag fokuserar på nu är att bita ihop och ta mig igenom hela framträdandet. Jag kommer veta att min syster och andra familjemedlemmar sitter och kollar, det kommer bli ett svårt uppträdande, säger han.

För sin familj visar Ken sällan sin sentimentala sida – den kommer fram när han sätter sig i studion och skriver. Musiken blir hans terapi.

– Jag har alltid valt att säga saker i låtar, med texter från mitt eget liv. När det händer en sådan här grej så blir det hela mitt liv, det finns inget annat jag tänker på, säger Ken Ring.
Oron finns kvar

I dag har storasyster June genomgått behandling och cancern är borta. Men oron finns kvar.

Jag fattar inte vart hon finner styrkan. Jag är så svag och så rädd i mitt lilla hörn, jag ber en bön för jag vill inte att du ska dö

– Även om man har läkare som säger att vi har andra mediciner i dag och vi hanterar saker på ett annat sätt så blir det ändå så att man inte hör dem. Man tänker automatiskt att om min syster får cancer så händer exakt det som hände min mamma, säger Ken.

När låten var klar skickade han den direkt till sin syster för att få hennes godkännande att använda den. Hon tyckte att det var jobbigt att alla skulle få veta men tyckte samtidigt att den var väldigt fin och att den kanske kunde hjälpa andra människor i deras sorg.
”Det känns orättvist som fan”

Storasyster June valde en annan väg i livet än Ken – hon valde utbildning, jobb, familj och villa i stället för det vilda artistlivet.

Det är inte rättvist att du är den som drabbas, jag svär – det borde vart jag

– Vad har hon gjort för att förtjäna det här? Jag har gjort miljoner saker som gjort att jag skulle kunna förtjäna det här. Det är klart att det känns orättvist som fan, säger Ken.

Hittills har bara 10–15 personer hört låten.

– Alltifrån skivbolagsfolk till polares flickvänner, alla har tjurat när det hört den, det har varit bölning från början till slut, säger Ken som själv knappt kan hålla tillbaka tårarna i låten.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!