I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad har hant med Svensk hiphop? Jag grater

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-04-03 03:11

Vad har hant med Svensk hiphop? Jag grater

Okej! Forst av allt. Har inga svenska bokstaver da jag sitter i Sydney men maste bara dela med mig och ni har sakert hort/sett den har forut. Men vad ar det har for nagot?

En kul collab iofs men att bra rappare hakar pa Ken Ring? Jag forstar inte!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-03 03:51
Jag tycker också att Ken Ring suger men han är fof en hiphopikon i sverige fört..det jag stör mig på att snubbar som Organism 12 och afasi inte får lika mycket uppmärksamhet...Usch..bajs på ken ring, tror han tar pris som sveriges sämsta rappare som hållt på länge!
Radikal är så jäla bra att även jag vill va jag! - Radikalneutral

2009-04-03 08:28
Usch..bajs på ken ring, tror han tar pris som sveriges sämsta rappare som hållt på länge!

Efter Dogge isåfall.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-04-03 08:36
Skillnaden är ju att Dogge gör reklam för att överleva, Ken Ring verkar fortfarande ha folk som på riktigt lyssnar på honom. Helt sjukt.

2009-04-03 08:39
Markoolio haha det var som fan
http://www.aktivdemokrati.se/
Manager

2009-04-03 09:55
Grejen med Ken är att han är en bra rappare (bra flyt, bra delivery, bra attityd, skön röst etc) men han är inte så vass på att skriva texter. Men det räcker för att en rappare ska uppskattas av majoriteten, för majoriteten ser texten som något sekundärt. Dessutom når han ut till alla i det här landet som inte är så vassa på språket.
Redline!

2009-04-03 11:35
Tycker att de som lyckas skriva och uttrycka sig skickligt skall bedömas efter det, och inte kategoriseras. Ibland hamnar alla svenska rappare som inte klär sig som tält i "snook-brat-rap facket" vilket är lite löjligt. Likadant med förorts rappare. Mer personlighet och musik, mindre kategoriseringar. Det ända problemet med Ken Ring, ur min synvinkel, är att han låter precis likadant från skiva till skiva..
http://www.goteborg.se

2009-04-03 11:38
alla har vi olika smak

2009-04-03 14:23
Steal a ninja

hehe ja, "va har hänt" det som hänt är att Ken fortfarande håller fanan högt i hipsteröknen och det gråter du för? Fan lyssnar du på? Vilka är de BRA rapparna? Markoolio, Mange schmidt? Hoppas du driver annars är det jag som inte vet om jag ska skratta eller gråta...

Ken är den som kan leverera fetast i Sverige på svenska även om han så skulle skriva texten på en kvart, top that..

Grejen med Ken är att han är en bra rappare (bra flyt, bra delivery, bra attityd, skön röst etc) men han är inte så vass på att skriva texter. Men det räcker för att en rappare ska uppskattas av majoriteten, för majoriteten ser texten som något sekundärt. Dessutom når han ut till alla i det här landet som inte är så vassa på språket.]Länk till http://Grejen med Ken är att han är en bra rappare (bra flyt, bra delivery, bra attityd, skön röst etc) men han är inte så vass på att skriva texter. Men det räcker för att en rappare ska uppskattas av majoriteten, för majoriteten ser texten som något sekundärt. Dessutom når han ut till alla i det här landet som inte är så vassa på språket.

Absolut och sen har han faktiskt feta texter också, finns mer teknik än multirim...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2009-04-03 16:02
hiccory: Jag kan hålla med om att hans texter handlar ofta om intressanta saker men jag skulle inte vilja kalla hans texter feta. För mig krävs det att han utnyttjar språkets bredd lite mer än vad han gör. Man märker ofta att han vill säga mer men hittar inte orden och nöjer sig med någon nödlösning vilket jag tycker är synd. Skulle han slipa på sitt vokabulär skulle jag nästan våga påstå att han skulle kunna släppa sveriges fetaste skiva någonsin.
Redline!

2009-04-03 16:07
dannes vers muuuuuuuurda
-pack you'r bags man, you are a tourist!

2009-04-03 16:36
Jag tycker den är ganska rolig, inte speciellt bra. Men världens bästa refräng kan koras i alla fall.
 "Frankrike har aldrig någonsin varit så fritt som under den tyska ockupationen."

2009-04-03 16:43
Äntligen Hemma var ju hur jävla fet som helst, vadå dålig rappare?

2000-talet, låter för barnen, kelian, änglar, sällan har grejer lagts med mer känsla, men det är ju bara min åsikt.

Sure som nån skrev, Ken skulle kunna slipa på sitt vokabulär mer, men det är ju inte den typen av rappare han är, han använer sig av ett enkelt språk för att få fram det han vill ha sagt och jag tycker att han lyckas jävligt bra med det.

Och håller med Hiccory om att man inte måste kunna multirimma för att skriva bra texter.
Men eftersom mycket med Ken faktiskt låter likadant (monotont) så antar jag att antingen så gillar man det eller inte, tror inte att någon som ogillade Ken 2003 plötsligt diggar honom idag.

Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2009-04-03 17:11
Dr.Octagon

hehe ok Feta kanske var att ta i lite men man blir lite i gasen när folk upprepade gånger är sjukt ignoranta mot Kens musik, tycker han verkligen är en av få riktiga artister i hiphopsverige.

Tex så är 2000talet en jvligt bra text av Ken, för att ta något rätt nyligen. Det är möjligt att hans ofta nödlösningar med "bre" etc sänker hans nivå lite särskilt om man letar efter en snygg text, men hans "bre" etc. blir ju nästan en del av hans fuck it all stil så han kommer undan med det.

Bottennappen är ju tex hans vers på "från söder till city" om den nu hette så från MHBDH. Men jag tycker hans senaste och "Två legender utan pengar" är rätt gjutna skivor.

2009-04-03 17:23

hehe ja, "va har hänt" det som hänt är att Ken fortfarande håller fanan högt i hipsteröknen och det gråter du för? Fan lyssnar du på? Vilka är de BRA rapparna? Markoolio, Mange schmidt? Hoppas du driver annars är det jag som inte vet om jag ska skratta eller gråta...

Så antingen Ken ring eller Schmidt eller Marko? hmm

2009-04-03 17:34

Jag är så trött på folk som ska klaga på Ken. Jag kan förstå att det kan vara svårt för vissa grupper av människor att relatera till Kens musik, men bara för att man inte kan relatera till musiken betyder det inte att den är dålig. Jag kan själv inte relatera till nerd-rap som organism 12 och Afasi & Filthy men jag fördömer dem inte för det. Det är sjukt att man klagar på Kens vokabulär när hiphopen i sin ursprungliga form bygger på slang eller vad som kan betraktas vara "dålig" engelska.
Ken är en grym producent och han är kapabel till att göra riktigt bra låtar, allt han släpper är givetvis inte på topp, men i toppform är Ken utan tvekan en av Sverige bästa rappare.

2009-04-03 18:35
hmr- P18

Nej det finns sjukt mkt bra hiphop i Sverige men tyvärr äre ingen av artisterna som featar i den låten som fallit mig i smaken...

2009-04-03 23:21
Absolut och sen har han faktiskt feta texter också, finns mer teknik än multirim...

Mjo, men att han lägger in "bre", "fucking", brukar jävligt felknullade meningsuppbyggnader i kombination med de i övrigt usla rimmen och played out metaforerna gör hans lyrik till inget annat än usell..

Det måste erkännas att killen kan lägga känsla på beaten, men texterna är tyvärr fortfarande värdelösa om vi ska mäta hur "bra" de är istället för hur "fina" de är, catchy my drift?

Jag menar, även en trettonåring kan skriva fina saker- men ofta är sakerna så inihelvete uselt formulerade så all känsla i lyriken går förlorad så länge den förblir i det stadiet.. Vilket är vad Ken Ring verkar lida av, trettonåringssymptomet. Det baserar jag på hans texter.. Och att han på negativ kritik endast kan svara med "fruitcake" och "jävla bög", den sista respekten gick förlorad nånstans där..
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du.

2009-04-04 02:12
markoolio är bättre än ken punkt
Producent

2009-04-04 03:25
markoolio är bättre än ken punkt

det är han faktiskt.

2009-04-04 16:44
N_Jack

Finns ingen reel definition på en "bra" text det handlar om hur "fin" en text är liksom, som poeterna i "Siglo de oro" sökte efter. Hade det funnits nån precis definition kunde man låta en dator skriva texterna. Ken kommer alltid vara hiphop just för att han kan få dom där trettonåringarna att lyssna på hans grejjer och även uppenbarligen 23 åringar. Ken har alltid varit provokativt, så skönt tycker jag med en artist som medvetet sänker sig till nivån att kalla nån kritiker på whoa för fruitcake liksom hehe jag garvade fan för mig själv när jag läste de meningsutbyterna... Du känner inte kilen personligen, jag tror han skriver sånna saker med en enorm distans till hela grejjen att sånna som du flyger i taket är ju bara plusspoäng liksom...

2009-04-05 00:42
word på konstig :)
Jag är torevi även Miztah T//
Jag rockar lika hårt som en gibson flyin V//

2009-04-05 01:45
hiccory
Finns ingen reel definition på en "bra" text det handlar om hur "fin" en text är liksom

Det var ju precis vad jag sa, att det spelar roll hur fin den är. Dock får man ju någonstans sätta en gräns, och det finns visst gränser för när en text är dålig- även om den ofta är väldigt inviduell så håller nog många med om att "fucking", "bre" och dylika ord/ljud är tecken på dels dåligt ordförråd, men även på att man kanske inte är något snille på att skriva texter..

Sen brukar även en texts "finhet" mätas i hur många nivåer den kan tolkas i, se Organism12's djupare verk och jämför t.ex., det finns så mycket mer att hämta när man kan nå en egen tolkning i mer invecklade rader, istället för nån säger "ööh, kungen är dum i huvudet och rosenbad sepe"..

Ken kommer alltid vara hiphop just för att han kan få dom där trettonåringarna att lyssna på hans grejjer och även uppenbarligen 23 åringar.

Markoolio med.. Keepin' it äktish jaoouu..

Ken har alltid varit provokativt, så skönt tycker jag med en artist som medvetet sänker sig till nivån att kalla nån kritiker på whoa för fruitcake liksom

Provokativ?.. Så om jag skriver att din mamma är ful och du ser ut som Ringaren I Notredames avkomma så är jag alltså inte bara jävligt omotiverat elak och svarslös, utan provokativ och skön? Shoft.

Du känner inte kilen personligen, jag tror han skriver sånna saker med en enorm distans till hela grejjen att sånna som du flyger i taket är ju bara plusspoäng liksom...

Jag känner inte honom, och med tanke på att du skrev "jag tror han skriver" så gör antagligen inte du heller.. Distans och distans, det är ju knappast en slump att det ovärdiga svaret kom efter att jag dissat honom i en tråd om hans låt om man säger så. Sen kan man ju fråga sig vem som flög i taket?

Jag, som först gav min åsikt kring Ken och hans senaste låt och plötsligt blev påhoppad av Ken Ring själv och hans rabida fans- eller Ken Ring som prompt skulle insistera på att jag är bög? Jag, som tog hans homofobiska och i allmänhet korkade kommentarer med en klackspark och skämtade om dom- eller Ken Ring som surade ihop för att de inte tog bort mina inlägg efteråt?

Så.. Flyger i taket, njaee... Inte mitt bord, det får du ta med Ken och hans fans.
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du.

2009-04-05 13:29
Qnivqast: Dogge har ju iofs gjort en hel del feta grejer back in the days som inte på något sätt skall förringas.
 DIF!

2009-04-05 23:15
Ush för ken ring !
www.myspace.com/SlobbanMusik
www.badaboomstudios.blogg.se

2009-04-05 23:23
Afasi och Organism 12 är belästa och kan typ rappa om allt, undrar om ken öppnat en bok i hela sitt liv, han kan rappa, men det är torftligt, och bara för att han är "äkta" så finns det ingen anledning till att inte läsa mer än sina bloggkommentare.
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)

2009-04-06 11:34
hoecakes F20, å andra sidan finns det väl då heller ingen anledning att gilla Afasi och organism 12 bara för att de är beläsa, flerstavar och kan flowa?

Det är ju två helt olika sorters rap, personligen uppskattar jag både Ken, Afasi och Organism 12 och det går hur bra som helst.
Att Kens rap är torftig är ju inte på något sätt någon absolut sanning utan din och flera andras åsikt. Personligen kan jag tycka att Organism 12s gamla grejer är otroligt torftiga eftersom det bara är punchlines och våldsironi utan något viktigt att säga.
Pst/Q likaså, killen verkar ju otroligt beläst men i mina ögon har han väldigt sällan något viktigt/intressant att säga, det blir intetsägande rapp lagt på ett ibland snyggt sätt.
Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2009-04-06 11:46
PrimusC P21

för de som verkligen förstår Pst's musik har han mycket att säga. ta mig inte för någon rasist, men jag tror att många invandrare har svårt att gilla afasi,org,pst osv pga språkförståelsen. det blir liksom enklare med "hata polisen" stuket.

2009-04-06 11:51
hmr-, jag tar dig inte för rasist, jag tar dig för sjukt okunnig och ignorant. Vad är skillnaden på organism 12s låtar om att han röker weed hela tiden till sveriges just nu enformigaste flow och kens weedlåtar.. Lyssna på Mohammed Ali förresten. Där snackar vi budskap

2009-04-06 12:03
PrimusC P21

Jag antar att du bara lyssnat på låten teflonminne? : )
Blunted in stockholm

2009-04-06 12:31
Fan vad hård Mange Schmidt ser ut! :D Fast den snubben har utvecklat sina rim litegrann, alltid kul att se att mainstreamartister utvecklas. Ofta gör dom samma misstag som Ken Ring och därför når dom inte ut till lika många som dom kunde. Tror jag???
Hej

2009-04-06 13:02
Bara jag som blir förvånad över hurpass tight Markoolio kan vara när han vill? Tycker inte han är jättebra här, men jag ser fan potential.

2009-04-06 14:31
hörde låten för minst ett år sedan, så nej, jag visste redan. han är chok fet
Blunted in stockholm

2009-04-06 16:19
ken e ju utan tvekan top 3 i sverige även idag.

Sveriges just nu intresantaste rappare är utan tvekan Aki.
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time

2009-04-06 17:52
N_Jack

Hehe njae du verkar iaf brytt dig rätt mkt. Känner inte killen heller men skulle nog inte ta nån bögkommentar seriöst på whoa whatswhoever.

org12 vs Ken diskussionen känns rätt played out men om du gillar petar på kanske du gillar eld o djupa vatten, skrev väl Ken också på typ 15 minuter hehe

2009-04-06 18:24
eld och djupa vatten är typ den låt jag gillar och främst då för beatet och refrängen
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)

2009-04-06 18:50
Goodshit, fortsätt lyssna på de ni gillar och sluta grina

2009-04-06 19:13
Men vad fan säger Ken när Markoolio dissar honom sådär i samma låt liksom? Känns ju inte som killen med mest självdistans ;)

I've got Marko's back!
Hej

2009-04-06 19:19

Det är helt sjukt att det finns en massa idioter som klagar på språkbruk och grammatik i hiphop låtar. De amerikanska rapparna har väl knappast korrekt grammatik eller speciellt bra ordförråd (med tanke på användning av slang). Det är väl ganska logiskt att rap som kommer ifrån förorten skiljer sig ifrån medelklass svenne-banan rap, eller??

2009-04-06 19:34
Markoolio gör det fett!
www.JKIBMM.se
www.myspace.com/WenMec

2009-04-06 19:57
Den där dissen från Markoolio är ju bara på skoj (självklart), och driver med att Ken i originallåten säger något i stil med "Trött på svenska rappare dom är så jävla dryga,
Jag träffar upp Fattaru och slappar alla fyra.

*WOW HAN FLERSTAVAR*

tror dock att det inte är medvetet :D
Blunted in stockholm

2009-04-07 16:11
Tror jag med, men som sagt verkar inte Ken som killen med mest självdistans ;) Haha, nej att han medvetet flerstavar tror jag inte heller, om man nu kan kalla det för flerstavigt rim =)
Hej

2009-04-07 16:58
Just att han hade markoolio som hemlig gäst och låter honom dissa honom på sin egen låt visar väl att han har självdistans. Jag tycker det är jävligt kul.

Och sen har jag hört många låtar där ken flerstavar, klart han kan det om han vill, men bara för att han inte prioriterar det före vad han vill säga gör det inte honom dålig tycker jag.

2009-04-07 17:30
Har inte läst allt här men tycker de bara är sjukt underbart att Markoolio är me :P
...

2009-04-08 03:48
Alla är bra på sitt sätt.

2009-04-08 14:57
Som danne säger "Borde va legend inom hiphop, men är bara känd för att va pop"
Ken äkta hit och dit, alla har sina åsikter om allt. sen som någon säger lyssna på de ni gillar och sluta grina : >

Och någon säger där uppe om markoolio vill så gör han de nog fett, Det har ja en stark känsla av med : >

peace
Jag är torevi även Miztah T//
Jag rockar lika hårt som en gibson flyin V//