I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det är härligt att röra om i grytan

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-03-06 12:56

Det är härligt att röra om i grytan

Från och med idag kommer NBS Radio att publicera krönikor. Varje fredag kommer en ny intressant person att dela med sig av sina tankar på www.nbsradio.se. Först ut är producenten Fredrik Lord:

"Jag vet inte vad som har hänt med dagens hiphop men när jag lyssnar på den så känner jag mig mer och mer som det Chris Rock sa om den för några år sen: Jag älskar hiphop, men jag kan inte längre försvara den.

Jag ska gå in lite mer på detalj vad jag menar. Om vi börjar med själva beatsen så är det helt bedrövligt. De stinker verkligen idag. De stinker lika mycket som det gjorde på min toalett när jag var bortrest i två veckor och kommer hem, för att upptäcka att jag hade glömt att spola när jag hade bajsat innan jag åkte. Dagens beats är inte några beats. De är mer som bakgrundsmusik till Robert Wells och hans piano. Totalt intetsägande och meningslösa. Det låter nämligen som att de flesta beatmakare har idkat samlag med TOTO och det tyska hårdrocksbandet Scorpions och låtit Yngwie Malmsten filma hela akten för att sen lägga ut den på nätet.
"

Läs vidare på www.nbsradio.se

NBS Radio - Sveriges Bästa Hiphopkanal!

2009-03-06 14:42
Kul initiativ.. dock har ni ju bevisat ännu en gång att ni inte kan ta in folk som skriver.

Inget emot hans åsikter, dom är jätte fina och jag håller med, men han kan ju inte skriva.

OCH OJ OJ, nu rörde du ju omkring i grytan som planerat! SHITFUCK!

2009-03-06 14:55
Känns inte som att det är så värst upprörande att på ett ganska dåligt formulerat sätt säga att man tyckte det var bättre förr - happens all day, every day ;)
Hade varit intressant att veta med vilken auktoritet han skriver det han skriver, för om man kollar hans myspace så nämner han två släpp och "some stuff on howlin' records", vilket inte riktigt känns som en såpass stark etablering / diskografi för att han ska dundra in och läxa upp folk. I och för sig hade det kunnat vägas upp av att nämna namn så att man kunde kolla upp om trummorna verkligen är så veka och om det verkligen låter så mycket pudelrocksporr...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-03-06 15:38
Jag tror nog mer att han inte gjorde detta för att läxa upp folk. han gjorde det nog mer som en kul grej. Sen så vet jag att han har släppt fler saker genom åren fast under olika synonymer. Allt ifrån Downtempo, house och abstrakta instrumentala hiphop grejer. Han har valt att vara väldigt anonym genom åren. vet att han har hållt på sen 1996. Om ni undrar varför jag vet allt detta om honom, så är jag en gammal vän till honom. Sen så stämmer det han säger tycker jag. Det mesta är skit tyvärr.

2009-03-06 15:42
Ja, jag borde ju lagt citationstecken kring "läxa upp folk" för att markera bättre att han inte verkade vara så superseriös med att starta bråk. Men det är just att jag inte vet vem han är eller vad han gjort som gör att jag undrar. :)
Dock måste jag ju säga att houseproduktion kanske inte är en merit...

10-4, over...

2009-03-06 16:05
House och hiphop står närmare varandra än vad man tror. Inte idagens läge. Men för så var det så. Kolla in Armand Van Helden, Kenny Dope. Sen så kan jag säga att house grejerna är en liten del av det han har hållit på med. Angående Howlin records så är det ett riktigt kultigt skivbolag som har släppt en hel del rariteter genom åren. Problemet med Lorden är att han alltid har varit lite anonym. Jag har tjatat på honom genom åren att han ska ta tag i sin musik för att den håller hög klass. men han säger bara att han inte har tid och att bli känd har väl han aldrig strävat efter. Som han själv sa en gång: - Jag gör musik för att det är kul att leka med samplern, resten skiter jag i.

2009-03-06 16:34
Ja, att det har funnits en hel del överlappningar mellan house- / hiphopscenerna kan man ju inte säga emot, utan bara beklaga (då bara ett ytterst fåtal har varit lyckade). Sen vet jag inte riktigt om jag helt tror på att du bara är polaren heller, men det är (hittills) bara en känsla jag har ;)

10-4, over...

2009-03-06 16:46
Kan hålla med dig om house/hiphop att en del av dem kanske inte har varit så lyckade. men det är kul att visionerna finns. Grejen hur jag känner honom är att vi fick för oss att göra ett musikprojekt ihop för några år sen. men det rann ut i sanden, för båda två var för egensininga och hade svårt att ge med oss för varandra. Men vi är fortfarande vänner och brukar umgås. Försöker ibland att ge oss på att göra något tillsammans när det gäller musik, men det hela skiter sig för att då kommer "musiktalibanerna" fram inom oss. Varför jag skriver om honom här är för att tycker att det var rätt så komiskt att just han fick skriva en krönika. Blev lite förvånad själv när jag såg den. Men den var rätt så roligt, för jag känner igen tongångarna hos honom när jag läser den.