Första låt
Vad är en bra första låt att släppa? Skrytlåt, kärlekslåt? Presentationslåt? Hur var eran första låt?
jag är bäst :)
VerbalKungfu: Hur menar du släppa? Göra en MP3 och lägga på nätet eller släppa en singel som man pushar till radio och gör video på?
Redline!
Förlåt för min otydlighet i mitt inlägg. Jag menar att göra en MP3a och dra upp på MySpace :)
Gör lite av varje istället, så ser folk att du kan.
VI ÄR ÖVERALLT! Dubbeln 2lax9!
VerbalKungfu: Det spelar egentligen ingen roll vad du släpper först på MySpace. Lägg inte så mycket tanke på hur du ska lansera dig själv för omvärlden så länge det inte handlar om en medial satsning som kostar lite att utföra. Du kan ju lägga upp sex låtar på MySpace så varför inte lite av varje?
Redline!
Skrytlåt helt klart.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner
Kan ärligt säga att jag kräks på folk som ska följa formeln att göra "lite av varje". Verkligen sjukt trist att höra rappare efter rappare dra till med en låt för hooden, en låt för tjejen, en låt för att representa, en låt för dansgolvet o.s.v. o.s.v. Om du har en stil du gillar, kör hårt på det och langa upp det du är mest nöjd med! :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
kör va fan som helst... det som faller dej in men ett ex e-..... TALA OM VEM DU E, vad du gör, varför ... inte skryt... men du fattar,,,,, en låt om dej helt enkelt.. alltid lätt å skriva om, om du nu vet vem du e? ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
presentation/skryt garanterat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mabande: Det är väl ingen formel att vara mångsidig som människa?
Redline!
Mabande är bara ledsen för att hans karriär inte kom ur startgroparna :) men tack för tipset ! :)
Kör på det du tycker känns bäst som 'uppvärmning', sen försöker du hitta din egen stil. :)
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor! http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx
Doc Ock - Nej, mångsidighet är ruggigt bra, men formeltännkande är så jäkla trist. Kolla en genomsnittlig hiphopskiva så hittar du i stort sett samma låtar (en eller ett par för hooden, ett gäng representa sig själv, några dansgolvsbangers, och en låt för the ladies). Lite som Lazees platta som verkligen siktar på att ha en låt för varje lyssnargrupp och därmed sälja in sig hos fler... Ett bättre tecken på mångsidighet skulle vara att göra temaskivor, fär det visar på mer av mångsidighet inom ett tema än att bara följa en formel av "så ska det låta" ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande: Han ger bara pöbeln vad den vill ha ;)
Redline!
Javisst gör han det, men visar det på kreativitet och mångsidighet eller på formeltänkande? :P 10-4, over...
Mabande: Jag skulle inte säga att t.ex. Lazee saknar kreativitet eller mångsidighet även om det har använts en formel. Formeln används för att säkra inkomsterna men vi vet inte vad som skulle hända om han valde att förkasta formeln. Tyvärr vågar inte många rappare göra det idag just för att det redan är fastställt att formeln funkar. Dock är det också fastställt att om man skiter i formeln så kan man skapa någonting mycket bättre och mycket intressantare. Dock finns det lika stor risk att det blir skit och bajs av alltihop. Och det är en risk som de flesta som faktiskt satsar på att tjäna en hacka på sin musik inte är villiga att ta.
Redline!
De begränsar m.a.o. sin kreativa mångsidighet för att följa en formel - v.s.v. :) Visst funkar formeln - för att den ger folk vad de förväntar sig att höra - men samtidigt så är det ju värt risken att inte följa formeln sina första låtar så jag ger fortfarande hellre rådet till en nykomling att försöka hitta och utveckla sin stil framför att "göra som alla andra" ("sin" stil är naturligtvis inte synonymt med "en helt orginell stil", finns ju ruggigt många bra som är lika andra som är lika bra eller sämre). Om hans stil sen faktiskt är att låta som alla andra så är det ju bra för honom, men han hittade i alla fall dit via sin egen väg istället för att följa en redan utstakad (och tråkig) 6-filig motorväg ;) 10-4, over...
Mabande: Jag tror starkt på att de som har en egen stil utvecklar den utan att någon säger till de att hitta sin egen stil.
Redline!
Javisst, men att då ta omvägen via grupptrycket att följa formeln är ju bara slöseri med tid :) 10-4, over...